Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2015-02-07, 09:42   #1
mode3 mode3 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2015
Inlägg: 2
Unhappy Svårt att komma in på tillskärarakademin?

Hej!

Det är så att jag ska söka in till basåret på tillskärarakademin i Stockholm till höst. Undrar lite om det är någon som har gått det här? Och om det var svårt att komma in.
Inträdeskravet är gymnasium och sömnadsvana.
Sömnadsvana har jag då jag har sytt hela mitt liv, jag har gått mindre kurser och workshops i sömnad och mönsterkonstruktion på folkuniversitetet.

Grejen är att jag inte har ett slutbetyg från gymnasiet, endast samlat betygsdokument, jag har dock klarat alla grundämnen + en del till men inte de andra då jag hoppade av. Anledningen var att jag valde helt fel program för mig, handel, och var väldigt missnöjd med den utbildningen. Från första början gick jag en design textil linje som tyvärr lades ner som gjorde att jag istället bytade, så sömnad har jag alltid varit intresserad av.

Detta oroar mig lite för jag vet inte hur pass strikt det är? Jag har som sagt sytt hela mitt liv precis som min mamma och mormor och även gått fördjupande kurser så kunskapsbiten är inget problem. Har även jobbat i klädbutik etc under hela tiden.
Jag har en klar bild över var jag vill komma och ska även gå mönsterkonstruktion utbildningen efter basåret.

Är det någon som vet? /Tack
mode3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-07, 12:37   #2
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Enklast borde väl vara att du mailar/ringer och frågar vad som gäller när du inte har ett komplett gymnasiebetyg.
Då får du veta precis vad som krävs.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-07, 12:55   #3
mode3 mode3 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2015
Inlägg: 2
Ja det kan jag ju i och för sig göra. Tror du jag har någon chans i såfall?
mode3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-07, 14:02   #4
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Vet inte, men som regel krävs ett slutbetyg när man söker till högskolor odyl, men det mesta brukar gå att fixa till med hjälp av komvux.

Här kan du läsa lite om vad som gäller allmänt, men som sagt......Mitt råd är att kontakta skolan och berätta hur läget här, dom kan sen leda dig vidare till vad du behöver göra eller inte göra.
https://www.antagning.se/sv/Det-har-...skolan. Varför

Lycka till!
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons