Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-11-02, 13:31   #1
EsseHom EsseHom är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2012
Inlägg: 8
Brölloppskappa åt hustrun

Efter att det varit litet lungt på syfronten p.g.a andra saker som har fått gå före så är det nu dags för ett verkligt uppdrag/examensprov. Äldsta sonen gifter sig om 14 dagar i Madrid, och den kära hustrun vill att jag skall sy en bröllopskappa till henne. Hon har redan hittat en snygg välskött vintageklänning från tidigt 60-tal som hon skall använda, och behöver således en kappa för att fullborda stassen. Min frus mor hade en närmast identisk klänning i början av 60-talet som hustrun har starka minnan av.

Kappan skall vara av A-modell med ett matchande vintagestuk som går ihop med klänningen. Jag har inget passande mönster men min mor har en äldre kappa av swaggertyp som skall användas som förlaga, den skall jag försöka kopiera. Den kappan har raglanärm som jag förstår är lättare att sy, så det skall nog gå vägen. Swaggerkappan är något vid och bylsig, så alla mått skall tas in för att ge ett nättare och mer figurnära utseende (med bibehållen vintageinspirerad A-form).

Vi har redan hittat ett snyggt guldfärgat tyg på Röda Korset som har varit ett par gardiner. Tyget är kraftigt med bra textur och struktur som även har ett snyggt fall. Jag tänker sy den utan foder då den bara kommer att användas en eller två gånger, så jag/vi struntar i extra allt.

Jag har börjat med kopieringen och skurit ut de första klänningsdelarna. Jag skall försöka göra några uppdateringar om framstegen allt eftersom.
Hustrun har uttryckt ett starkt förtroende för att jag fixar det hela, och jag skall göra allt för att inte göra henne beviken.

Jag har försökt inkludera några bilder som illustrationer till projektet på klänningen och tyget.
Bifogade bilder
  
EsseHom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-03, 06:44   #2
lindemann lindemann är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 188
Fint tyg.
Kommer bli fint ihop.
Hoppas att du inte behöver stressa med den o ni kommer ha en underbar bröllop i Madrid. Grattis till sonens bröllop.
Önskar dig sy-välgång mvh Pia
lindemann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-03, 11:33   #3
EsseHom EsseHom är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2012
Inlägg: 8
Tack Pia,
Jag tror det kommer att gå bra med tanke på att det enbart är raka stycken. Lätt att kopiera och lätt att sy.
Ser verkligen fram mot brölloppet och Madridbesöket, skall även försöka hinna med att besöka Pradomuseét.
EH
EsseHom är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons