Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-03-21, 03:09   #16
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Problemen med dom billiga maskinerna, som har påpekats är at dom är nära nog omöjliga att få reparerade när dom går sönder (det gör ju alla maskiner förr eller senare.)

Dessutom är dom ojämna. Jag vet en tant som köpte en billig maskin, glömt var, men det var en sån där strax under tusenlappen. Hennes gick sönder direkt. Hon gick tillbaka till affären, fick en ny -som inte fungerade ens som ny... tre gånger till var hon inne innan hon fick en som funkade. Den fungerade i några månader.

Sen gav hon upp och köpte en huskystar istället och så vitt jag vet har den gått bra sedan dess.

Symaskinsreparatören här berättade att några av delarna i dom billigare maskinerna görs i plast, alltså såna delar som görs i stål i vanliga fall. Maskinen fungerar bra ett tag (ibland ända tills garantitiden har gått ut ) men plasten mattas ut och till slut råkar man sy en lite tjock fåll eller något och då böjer delarna sig, eller till och med brister.
Dessutom fins det oftast inga tillbehör, som specialpressarfötter och sånt till dom heller och det kan vara ren lögn att få tag på extraspolar till undertråden.

Så något av dom lite större märkenas lågprisalternativ, med riktig garanti och reservdelar på marknaden kan vara värt den där knappa tusenlappen extra. Roligare med en maskin man känner att man kan lita på.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-21, 06:44   #17
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Å så kan man ha tur och få en felfri maskin som bara går ocb går. Att en maskin är dyr är heller inte det en garanti att en maskin är felfri och går bra tyvärr. Även det har diskuterats här tidigare. Om man köpter en maskin för 600-800:- och den håller i tre-fem år så tycker jag att det kan vara okej. En annan kanske tycker att jamen nu köper jag denna maskin för 6000-8000:- å så har jag den resten av livet. Det hela beror nog på vad det är man förväntar sig utav maskinen. När man köper elektriska prylar har man två års tillverknignsgaranti. Å då en summa på 300-400:-/år för en symaskin tycker iaf inte jag är så farligt. Sedan så kan man då ha helt andra krav vilka jag här inte väger in. Huskystar är ju heller inte en dyr maskin utan husqvarnas billiga märke så att säga. Jag tror som sagt att man kan ha tur och otur när det gäller symaskin. Vissa märken verkar dock ha mer problem än andra.

Senast redigerad av MonikaW den 2007-03-21 klockan 06:47.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-21, 07:57   #18
Skumnorpan Skumnorpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 274
Hej

Jag har faktiskt en sy maskin från IKEA som jag fick av min mamma för några år sen den har husqvarna gjort men dom vill inte ha sitt märke på den eftersom den såldes så billigt så vill jag ha något går jag till min husqvarna butik den har jag inte haft några problem med men jag vet inte hur det är med dagens maskin där i från kram Suss
Skumnorpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-13, 08:20   #19
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Just nu säljer IKEA i Västerås symaskinen Tråckla för 499:- om man är medlem.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-13, 11:18   #20
Oddny Oddny är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 94
Att köpa billig symaskin kan också va det sista man gjör om man har otur, efter som endel av dom kan blir strömförande. Det vill säga att du kan få rejält med ström i dig och det kan ju va förödande. Så köp hellre en bra begagnat maskin,det skulle jag gjöra.

Senast redigerad av Oddny den 2007-04-13 klockan 11:20.
Oddny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-13, 11:53   #21
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
Citat:
Oddny skrev:
Att köpa billig symaskin kan också va det sista man gjör om man har otur, efter som endel av dom kan blir strömförande. Det vill säga att du kan få rejält med ström i dig och det kan ju va förödande. Så köp hellre en bra begagnat maskin,det skulle jag gjöra.
Fast det var väl lite att ta i. Här i Sverige brukar man inte få sälja livsfarliga saker. Tillverkarna stoppar försäljningen och återtar defekta varor. Missar kan det ju naturligtvis bli. Även på kända dyra märken. Och förstås även på begagnade och där kan man ju inte heller vara 100% säker på den har skötts som den ska.

Du vet, även stora trygga biltillverkare får ju ibland återta defekta bilar som kommit ut på marknaden.

Men jag kan nog tro att en billig (500kr-1000kr)fabriksny symaskin inte kan ha någon högre kvalite och håller också med om att hellre titta på en begagnad kvalitetsmaskin istället.

Anne-Marlen
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-13, 13:14   #22
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Att lita på att en begagnad symaskin är bra kan vara ödesdigert, såna "försäljare" är inte alltid ärliga, såvida det inte är en god vän då.

Jag har bara positivt att säga om IKEAs maskin, som egentligen var en Husqvarna, i alla fall den som dom hade för några år sedan. Både jag och min vuxna dotter köpte den. Dottern har kvar sin fortfarande och det har aldrig varit några problem alls med den. Själv sålde jag min till en väninna som fortfarande är jättenöjd med den.

Personligen är jag emot att köpa begagnat, alltså privat, mest på grund av att man då inte har någon garanti. Vet inte hur garantin på IKEAs maskiner fungerar idag.

Senast redigerad av xyzavslutat den 2007-04-13 klockan 18:10.
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-13, 13:21   #23
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
Citat:
medmera skrev:

Personligen är jag emot att köpa begagnat, mest på grund av att man då inte har någon garanti.
Jag vet att det förekommer 1 års garanti om man köper av seriös symaskinsbutik.
Annat blir det ju förstås om man köper privat.
Anne-Marlen
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-13, 16:03   #24
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Jag köpte beggad maskin i symaskinsbutik, 1 års garanti. Annars hade jag inte vågat kköpa beggat.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-13, 16:41   #25
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Jag skulle vara försiktig om jag skulle köpa en symaskin av privatperson. Men i symaskinsbutiker kan man ju köpa begagnat med garanti. Jag lutar åt att köpa en overlock för 2 500:- hos min symaskinshandlare här i stan, det kommer både garanti och hjälp om man inte förstår
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons