Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-12-01, 09:06   #16
Meppan Meppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 26
Kul att det är på gång!!

Jag tänkte bara undra en flundra...."klamra där tyg möter tyg"..är det där framtyg lappar över ryggtyg du menar, runt om? Isof så brukar man klamra fast framtyget så att det fäster på bakkanten,utan att ha renklippt, det gör du när du spänt klart och skjutit fast det, sedan tar du ryggpappen som säkerligen sitter under ryggtyget redan(det gör ju inte så mycket om du inte får loss den precis perfekt), skjuter fast den utanpå skarvar av framtyget, skjuter på en tunn fibervadd utanpå pappen och sen skjuter du fast ryggtyget under stolen så att säga, spänner upp tyget med nålar och när det ser bra ut kan du klippa, vika in och sen sy runt om......fast det kanske inte var det du menade!....

Spännande och kul som jäsikens!
Lycka till..igen!

Anna
Meppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-04, 18:42   #17
retasu retasu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 42
Snyggt förklarat!!!

Jo, det var faktiskt precis det jag menade!! Och nu när jag äntligen har vågat ta av tyget så ser jag precis principen för din förklaring. Det ser ut så.

Där det inte finns något trä tror jag att jag syr med krumnål och Björntråd, verkade vara typ dubbel björntråd där jag sprättat upp.

JAg tror faktiskt att detta är en välgjord fåtölj, om jag tar det steg för steg nu så borde det kunna gå bra. HAr sparat alla "nubben" t o m dem tycker jag är fina. Nu är det dags för toilen, i denna rafflande serie om hur jag klär om min första fåtölj. JAg tycker i alla fall att det är ruskigt spännande!

Lättroad!
retasu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-13, 21:25   #18
retasu retasu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 42
Pappbaksidan saknades!

JAg visste inte ens att sånt fanns förrän jag fick er hjälp. Nu har jag i alla fall hittat en tapetserare som säljer en bit papp till mig.

Annars går det bra såhär långt.

ÖVar mig genom att klä om en huvudända till min gamla fina säng tills jag får pappen.

Undrar en liten sak igen... Möbeltyget skall ju spännas hårt, eller hur? Om det blir liksom "dragränder" där jag satt nålarna är det för hårt spänt då, eller ordnar det sig när jag klamrat tätt respektiv sytt?
retasu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-14, 09:08   #19
Meppan Meppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 26
Hm...jag skulle nog säga så här...

..tyget på tex sitsen bör ju spännas men när du nålat upp det ordentligt så ska det inte vara allt för många dragningar(som vi brukar säga här i sverige...lagom..ett hopplöst uttryck egentligen), lite lite blir det ju eftersom det är mellanrum mellan nålarna men inte dragbubblor, kolla så att det är lika spänt på tvären och även diagonal, att du spänner genom att ta ett tag i hörnen, dra snett nedåt rakt ut från hörnen så att tyget spänns och samtidigt nåla...en skiss hade ju inte skadat

Ryggtyget fram behöver inte spännas lika mycket som sitsen och ryggtyget bak bara så att det sitter snyggt och slätt.

En annan liten grej som kan vara bra att lägga en minut på, är att raspa med en vanlig rasp/fil på pappens framsidekanter så att den planar ut, kan lätt bli synliga kanter annars + att pappen behöver inte sitta riktigt ända ut i kanten, det underlättar om den inte gör det när tyget och vadden ska vikas in och handsys fast.
Visade tapetseraren dig på vilken ledd pappen skall sättas?... om inte så märker du det om du kollar på vilken ledd den buktar sig enklast.

På ryggstycket använder man nästan alltid en tunnare vadd och för att enklast få den snygg när du viker in tyget för att sy fast det, så är det enklast om man river fiberfillens kanter. Lägg ena handen på vadden och dra med den andra...då blir den så bra så...

...nåt sånt!

Anna
Meppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-16, 08:38   #20
retasu retasu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 42
Så himla kul!!!!

TAck för ytterligare tips! Detta med pappen är helt nytt för mig och det var tur att någon nämnde det! Annars har jag sträckt på ledderna så det blev riktigt fint där jag prövade. JAg känner mig jätteglad som vågar mig på detta. Kommer att ha kul hela jullovet troligen, men köket fullt av fåtölj och attiraljer till omklädseln!!
Skall sätta in bild på hur huvudgaveln till min säng blev efter omklädseln, fin tack vare alla expertråd

Det jag funderar på med den är om jag skall sätta ett vackert band runt kanteran som det var innan, men jag är rädd att jag kommer att få det att se taffligt ut ...
retasu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-16, 10:19   #21
Gidget Gidget är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 718
Vad menar du med taffligt

Men Margareta, klart att du ska sätta ett band på och att det skulle bli taffligt tror jag inte alls. Det går ju hur bra som helst för dig och jag tror att du när du är klar skulle säga "kanske jag skulle satt på ett band också som pricken över i:t". Men det är såklart en smaksak också. Jag hejar på dig.
Gidget är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-16, 12:12   #22
Meppan Meppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 26
..sänggaveln menar du!?

..vet ju inte hur den ser ut men jag tycker oxå det där är en smaksak, ibland behövs det som Agneta säger, en prick över i:et.
Ett alternativ kan ju vara en snodd som bryter lite!....för att göra saken ännu lite mer förvirrande!
Ser fram emot bilden!

Anna
Meppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-16, 18:43   #23
retasu retasu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 42
Hej! Nu har jag lagt in bilder

på sänggaveln, före och efter. JAg väntar i stor spänning på reaktioner. Detta är ju mitt första försök. JAg vill tala om att ni har hjälpt mig jättemycket! Det hade aldrig gått annars!

Det är j uförstås det med band eller snodd...vad tycker ni?

Agneta, med taffligt menar jag att jag inte har så himla bra finmotorik, jag vet ju hur jag vill att det skall se ut, men är rädd att det skall bli klumpigt gjort (taffligt). TAck så mycket för att du hejar på mig!!!!
Jag har nog inte prestationsångest, är bara rädd att misslyckas.....

Undrar om det skulle bli fint med gardiner i tyget också?



Med fåtöljen är det så att tyget är avtaget och jag har fotograferat den ur olika vinklar. Beställt en ryggskiva som jag tror jag får på måndag. Så det är väl bara att börja att klä om, eller (känns som att hoppa i kallt vatten)
retasu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-17, 18:09   #24
retasu retasu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 42
Möbelomklädningsnålar

JAg köpte massor! Och då menar jag verkligen MASSOR(!) av nålar som skulle vara till möbelomklädning, men i det tyget jag använde till sänggaveln blev det ganska stora hål och på ett ställe brast en fiber (säger man så?) i tyget JAg tror att detta tyget är tättvävt, men skall verkligen nålarna vara så grova???
En vek sig ändå när jag spände ordentligt.
Men tunna fina tapesserinålar jag köpte först, de vek sig direkt.

Tyget är köpt som möbeltyg, så så långt jag kan kontrollera skall det vara ok.
retasu är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons