Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betyg: Betyg för ämne: 5.00 i medelbetyg (4 röster). Visningsalternativ
Gammal 2010-01-26, 18:11   #1
JulieK JulieK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 3
Smile Att sy en Babykorg...

Jag är ny här på sidan och skulle gärna vilja ha lite handledning. Jag har inte sytt sedan högstadiet och behöver en pusch i rätt rikting inför mitt första objekt/försök.

Jag vill sy klädsel till en babykorg (jag har sökt här på forumet men inte hittat tillräckligt med information) men jag vet inte hur mycket tyg jag ska beställa.

Dessa är måtten för korgen;
Övre kantens omkrets: 275 cm (längd 84 cm och bredd 53,5 cm)
Insidans djup: 27 cm
Bottens omkrets 213 cm (längd 70 cm och bredd 36,5 cm)
Hela korgens + ställningens höjd: 72,5 cm

Någon som har lust att ge mig en liten push?
Jag bifogar en bild på hur jag vill att den skall se ut (dock så vill jag inte att något glapp skall vara mellan tygerna, dvs själva korgen skall inte synas) ifall det är till någon hjälp.
Tack!
Bifogade bilder
 
JulieK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-26, 19:50   #2
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Lillalvan här inne på sysidan har sytt om sin gamla korg flera gånger. Ta kontakt med henne hon kommer att hjälpa dig garanterat.

Lycka till
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-27, 19:14   #3
JulieK JulieK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 3
Thumbs up

Citat:
stenbeckan skrev: Visa inlägg
Lillalvan här inne på sysidan har sytt om sin gamla korg flera gånger. Ta kontakt med henne hon kommer att hjälpa dig garanterat.

Lycka till
Åh tack för hjälpen. Nu är jag rätt ny här men jag ska se ifall jag inte kan hitta henne :-) Tack ännu en gång!
JulieK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-27, 19:46   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Tyg bitens storlek bör ju i princip bli omkretsen på största stället (275 cm) gånger ländgen från insidan plus längden på utsidan(27+72,5=99,5cm).

MEN jag undrar om du mätt den faktiska längden på utsidan, längs med korg och ställning eller från överkanten och 90 grader rakt ner? Du måste mäta längs med annars blir tyget för kort (alltså ett litet frågetecken på 72,5 måttet).

Sen måste du lägga till för sömsmån, fåll och lite för att lätt kunna trä på. Så ett tygstycke på 285x110cm bör räcka för att täcka alltsammans.

Detta är förutsatt att du inte ska ha rynkat tyg där den största omkretsen är. Vill du ha rynk så får du lägga på på 285 måttet.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-27, 20:35   #5
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Här är lillalvans babykorg http://www.sysidan.se/albums/viewpic...D=33238&set=lp
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-07, 16:15   #6
JulieK JulieK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 3
Citat:
Alvan skrev: Visa inlägg
Tyg bitens storlek bör ju i princip bli omkretsen på största stället (275 cm) gånger ländgen från insidan plus längden på utsidan(27+72,5=99,5cm).

MEN jag undrar om du mätt den faktiska längden på utsidan, längs med korg och ställning eller från överkanten och 90 grader rakt ner? Du måste mäta längs med annars blir tyget för kort (alltså ett litet frågetecken på 72,5 måttet).

Sen måste du lägga till för sömsmån, fåll och lite för att lätt kunna trä på. Så ett tygstycke på 285x110cm bör räcka för att täcka alltsammans.

Detta är förutsatt att du inte ska ha rynkat tyg där den största omkretsen är. Vill du ha rynk så får du lägga på på 285 måttet.
Hmm hur menar du med att jag måste mäta längs korgen och ställningen? Jag höll måttbandet längst upp på korgens kant och mätte sedan hela vägen ner mot golvet nästan.
JulieK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-08, 18:48   #7
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Japp precis så menar jag. Annars blir ju tyget för kort när du drar åt runt benställningen.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-10, 19:01   #8
lillalvan lillalvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 74
Hej. Nyfiken på om du löst problemet.
Annars får du gärna höra av dig. Du har mitt nummer.
Hälsar Jenny/ Lillalvan
lillalvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons