Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-03-07, 15:09   #1
EnSyModeBloggerska EnSyModeBloggerska är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2012
Inlägg: 21
Question hitta rätt tyger i butiken?

Efter att ha besökt ett antal tygaffärer har jag märkt att det är ganska få som har en klar fördelning mellan de olika sorters tygerna... eftersom jag är nybörjare har jag då väldigt svårt att hitta passande tyg till det jag vill sy. någon som har något tips om hur man kan avgöra vilket tyg som passar till vad? Känner mig så dum när jag springer efter personalen och ställer miljarder frågor...
EnSyModeBloggerska är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-07, 15:37   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Att svara på frågor är det personalen är till för. Var inte rädd att fråga och be om hjälp. Det är på så sätt man lär sig. Genom frågor skapar man relationer till personalen och det är jättebra att ha.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-07, 16:52   #3
väskan väskan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 243
Du ska inte känna dig dum när du frågar. Det ingår i personalens jobb att svara. Jag brukar fråga om material ibland.
Säg som det är; att du är nybörjare och behöver hjälp med.............
väskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-07, 20:30   #4
Cina66 Cina66 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 68
Vad passar till vad!!??
Rulla ut lite tyg och håll upp de på kroppen till de du tänkt sy så ser du om materialet uppför sej som du önskar
Cina66 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-07, 22:46   #5
EnSyModeBloggerska EnSyModeBloggerska är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2012
Inlägg: 21
Citat:
Cina66 skrev: Visa inlägg
Vad passar till vad!!??
Rulla ut lite tyg och håll upp de på kroppen till de du tänkt sy så ser du om materialet uppför sej som du önskar
Haha det verkade faktiskt ganska logiskt! och till er andra: det har ni faktiskt helt rätt i, ska våga mer!
EnSyModeBloggerska är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-07, 23:05   #6
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det finns även en jättebra bok om tyger, det är Clarie Shaffer´s Fabric sewing Guide. Det är ett uppslagsverk om olika tyger, vad dom passar och tips om hur man syr i dom.
Kanske lite väl maffig för nybörjare, men en riktig guldgruva.

Den finns bla på adlibris http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=089689536X
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-17, 10:32   #7
Moran Moran är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2011
Inlägg: 214
Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Det finns även en jättebra bok om tyger, det är Clarie Shaffer´s Fabric sewing Guide. Det är ett uppslagsverk om olika tyger, vad dom passar och tips om hur man syr i dom.
Kanske lite väl maffig för nybörjare, men en riktig guldgruva.

Den finns bla på adlibris http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=089689536X
Finns det något liknande , men på svenska?
Moran är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-17, 11:56   #8
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Mer eller mindre finns det väl i de flesta syböcker?
Kolla på biblioteket t.ex.
Annars tycker jag att det är svårt med alla tyger, veta vad som de består av, vilka kvaliteter. Ofta finns ingen egentlig beskrivning - står kryss i rutan bomull och/eller polyester och ibland %viskos, % polyester osv. Men det kan vara hur olika kvaliteter som helst för samma beskrivning.
Jag knövlar tyget för att se hur det skrynklar, rullar ut en bit och ser hur det faller, töjer i varp- och inslagsriktning för att se elasticitet. Gnuggar lite i en kant för att se om det blir noppor direkt eller luddar. Finns tvätt/stryk-temperatur angiven? (Ofta inte eller klart undermärkt.) Köper man billigt får man oftast vad man betalar för, tyvärr, så det gäller att se upp. Svårt att få någon egentlig hjälp av böckerna när man står där i butiken.
Personalen kan väl avråda från olämpliga tyger men annars är det väl deras uppgift att sälja så du måste nog granska tygerna utifrån egna kriterier. Visst är det svårt till att börja med. Gå i klädbutikerna och lägg märke till vad de har använt för tyg, blev det bra? Kolla etiketterna och se vad de består av.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-17, 13:22   #9
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Vill man veta lite mer, så är det jättedåligt med bra syböcker på svenska.
Någon bok om tyger på svenska känner jag inte till. Tyvärr.
På engelska och amerikanska finns det hur mycket jättebra böcker som helst.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons