Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-10-17, 20:12   #1
Mejja Mejja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 43
Frågan om att zick zacka kanterna

Hejsan!
Jag syr lapptäcken och undrar nu. Hur viktigt tycker ni att det är , att man sick zackar kanterna på tygbitarna? läste nånstans att man inte behöver det i och med att man syr så mycket sömmar.
Jag brukar zick zacka kanterna när jag har sytt ihop två bitar, alltså inte varje bit för sig då. Hoppas ni förstår vad jag menar.MVH Eva
Mejja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-17, 20:18   #2
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Om du ska sy ett lapptäcke/löpare/tavla... med tyg bakom, och som du sen kviltar ihop med sömmar. Då behöver du inte sicksacka!

Om du syr t ex ett kuddfodral i lappteknik, som du tänker ta av och tvätta regelbundet, då tycker jag du bör sicksacka. Annars kommer det att trasas sönder så småningom.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-17, 21:02   #3
Ankungen Ankungen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2003
Inlägg: 288
Jag syr ofta i lappteknik och jag sicksackar aldrig. Du lägger ju ihop det med vadd och sedan ett bakstycke och vaddstickar/kviltar ihop det - då behöver du inte sicksacka. Dessutom går det fortare. Du kan ju välja om du vill pressa de ihopsydda sömmarna åt ett håll eller om du vill pressa isär. Jag håller mer och mer på att gå över till att pressa isär. Förut sa man att det inte ar ok men det kommer från handsömnadstiden när stygnen var glesare och det fanns risk att de syntes om man pressade isär.
Ankungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-19, 10:13   #4
chan chan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 96
Jag sick-sacker heller aldrig det behövs inte. Däremot pressar jag alltid alla sömmar åt samma håll, det är mycket bättre och lättare att passa ihop olika remsor med lappar då. Om man tex pressar alla sömmar åt höger på ena remsan och åt vänster på den andra, så liksom "hakar" sömsmånerna i varandra när man syr ihop remsorna och det blir perfekta möten mellan hörnen på lapparna. Svårt att förklara riktigt hur jag menar, men detta brukar förklaras i olika handledningar i lapptekniksböcker - t.ex "Tyger blir Ting". Kolla även länken på vår länksida till Lapp-o-leket.

Lycka till!

Syhälsningar, Christina
chan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-19, 13:09   #5
Bitte Bitte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 148
Jag zick-zackar inte heller. Oftast ska man ha vadd och foder och quiltar över det hela så det blir riktigt hållbart. Däremot rekomenderar jag att Du ställer ner stygnlängden till 2 mm för att få en hållbarare söm. Jag pressar alltid sömmarna åt samma håll.
Bitte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-20, 19:20   #6
Mejja Mejja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 43
Tack för era svar

Hejsan!
Tackar, för er svar. Nu fick jag lite tips på hur jag kan göra.
MVH Eva
Mejja är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons