Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-07-12, 14:55   #1
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Garn till raggsockor

Hade tänkt jag skulle prova att sticka raggsockor och har försökt leta upp raggsocksgarn (har ingen vana på att sticka och därmed inte på att leta garn heller). Kruxet i kråksången är att jag inte tål att ha ull på min hud och de flesta raggsocksgarner jag sett innehåller ren ull eller har inblandning av ull. Jag letar bomullsgarn - finns det bomullsgarn som funkar att sticka raggsockor i? Tacksam för hjälp.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-12, 16:55   #2
Emeliie Emeliie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 22
Jag är osäker på om det funkar med bomull till raggsockor, eller funkar gör det säkert men om det blir bra har jag ingen aning om. Om jag inte tålde ull så skulle jag hellre välja acryl tror jag. Har du testat merinoull det kanske fungerar bättre?
Emeliie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-12, 18:14   #3
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Hm. Finessen med raggsockor är ju att de är av ull.

Först tänkte jag: men man har ju inte raggsockor direkt på huden, men insåg att när man stickar så har man garnet in på huden.

Hur fungerar det med superwashgarn? Det är ju ullgarn, men behandlat på nåt sätt så att en av ullens egenskaper, att tova sig, är borta. Detta för att man ytbehandlar det på nåt sätt.

Men om du vill ha tag på ett tämligen tjockt, men mjukt och följsamt bomullsgarn kan du på ett välsorterat varuhus (t ex Coop Forum eller stor Icabutik) få tag på Järbos super soft cotton.
Men sockorna har inte raggsockornas egenskaper.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-12, 21:10   #4
LisaLejon LisaLejon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 206
Silke- eller bambugarn kanske kan funka. Vet dock inte hur slitstarkt det är. Visst kan man sticka sockor i bomullsgarn men de blir ju inte så varma som ull. Och värmer inte om de blir fuktiga.
LisaLejon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-12, 22:21   #5
123 123 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 72
Acrylgarn kan du sticka sockor av men dom är ju inte lika varma som om du använder ull,men det funkar hur bra som helst att sticka av det.
123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-13, 07:26   #6
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Skulle kanske skrivit att jag inte ska använda raggsockorna som raggsockor utan som mysstrumpor och såsa runt hemma i. Därför är jag inte beroende av ullens utmärkta egenskaper utan vill bara ha ett garn som känns som bomull och inte kliar när jag ska ha det direkt på huden.
Ska kolla upp de förslag ni gett, tack så länge.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-13, 18:17   #7
123 123 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 72
Titta på vartofta garns Carolinagarn,det är ett 100% acrylgarn och ett nystan kostar 20 kronor.Finns massor av färger att välja bland och man använder stickor 4 till det garnet.

Lycka till!
123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-13, 18:33   #8
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Tack för hjälpen, det ska jag göra.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-14, 17:07   #9
Eva-Helene Eva-Helene är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 162
Jag är också allergisk mot ylle (det är får-lanolinet som vi är allergiska mot). "Hela" mitt liv har jag stickat alla mina och barnens sockar i acrylgarn. Ända tills för något år sedan då jag upptäckte att jag tål alpacka-ull!
Numera stickar jag sockar mer och mer i alpacka. Enda nackdelen är att det är handtvätt som gäller. Det finns superwash-behandlat alpackagarn, men det är hiskeligt dyrt...
Eva-Helene är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons