Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-01-17, 21:25   #1
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
Question sticka rätstickning baklänges

det kan jag ju redan göra så jag inte behöver vända arbetet när jag ska tillbaka.. alltså stickar jag "inget" avigt varv utan fortsätter från vänster till höger... det blir en mycket jämn och fin slätstickning på så sätt tycker jag och idag stickar jag ungefär lika snabbt på bägge hållen...

jag kan även sticka "aviga" för att tex göra resår på detta sätt

nu till min fråga.... när man stickar räta maskor normalt så blir det vågor på bägge sidor... men det har jag inte kunnat klura ut hur man gör eller ens om det går. för hur jag än gör så blir det slätstickat på än den ena och än den andra sidan.

så e det någon som vet? hur man får vågor både på rätsidan och avigan

varför göra sig sådant besvär och inte bara sticka som vanligt? jo för att det skonar armar och axlar lite om man slipper vända arbetet... och man sparar några sekunder... om man nu tycker det är viktigt. Sen är det ju bara lite fräckt å kunna..
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-18, 07:44   #2
Millej Millej är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 91
För att få rätstickning måste du ju ha vartannat varv rät och vartannat avigt.
Millej är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-18, 07:46   #3
graystone graystone är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 117
Jag är inte riktigt säker på att jag förstår vad du menar med vågorna. Kan det vara rätstickning du tänker på? Alltså bara räta maskor om man vänder arbetet efter varje varv. I så fall, om du inte vill vända på arbetet, bör det bli räta maskor åt ena hållet och aviga åt andra hållet.

Visa gärna en bild på strukturen du tänker på så är det lättare att klura.
graystone är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-18, 11:52   #4
farmoreva farmoreva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 39
Lightbulb

Hej du kluriga!
Jag har aldrig gjort som du men det verkar som en bra idé. För att få "vågor ?" får nog sticka räta maskor åt ett håll och från det andra hållet aviga maskor, tror jag i alla fall. Då blir det som om du bara stickar räta maskor coh vänder på arbetet.Var det det du menade?
farmoreva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-18, 17:55   #5
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
lite rörig förlåt...

Jo om vi tar det från början- När man på vanligt sätt stickar bara räta maskor på båda hållen, alltså att man vänder arbetet så blir det ju bara bulliga maskor (vågor) Så långt e vi alla med

När man stickar slätstickning så stickar man ju räta på ena sidan och aviga på andra sidan. även där är vi med!

När jag stickar baklänges, alltså bara vänder och börjar sticka tillbaka Så vänder jag inte sticket utan stickar alltså tillbaka till där jag kom ifrån.. det vat vi det med... men nu kommer det märkliga
Man kan alltså sticka en avig maska på väg tillbaka till början av varvet- men den ser ju lite annorlunda ut. men hur jag än alternerar maskorna så går det inte bara...

Jag kan få det att bli slätstickning på fram eller baksidan som man normalt gör men om jag bara stickar "räta" så blir det ändå slätstickning på den motsatta sidan. Alltså kan jag inte få till så det blir "vågigt" på båda sidor som det ska vid stickning med bara räta maskor.

Så det är det här jag vill åstadkomma men göra det utan att vända sticket. Att jag inte bara kan vända.... mm nä det måste ju gå!!! eller hur!?
Bifogade bilder
 
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-18, 18:12   #6
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
För att få till rätstickning, när Du stickar tillbaks då måste Du sticka aviga maskor på det varvet
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-18, 18:54   #7
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
det e ju just det...

Citat:
Dahlia skrev: Visa inlägg
För att få till rätstickning, när Du stickar tillbaks då måste Du sticka aviga maskor på det varvet
Det är ju just det som e kruxet--- det blir då slätstickning på baksidan
rent logiskt så ska det ju bli

hör har vi framsidan... jag har stickat några varv slätstickning utan att v-nda arbetet. sen har jag stickat aviga maskor som vanligt från höger till vänster och tillbaka baklänges aviga maskor.. då ska vi se hur det blir på aviga sidan... där har vi så slätstickat... några varv med slätstickning på räta sidan inför nästa exprmentamang där jag tänkte sticka aviga från höger till vänster och räta tebax... då får vi såååå slätstickning.... jag tror jag börjar få en teori.... att det på något sätt är räta maskor hur man än gör även när man gör dem aviga en bra teori alltså!

hmm tål att grunnas på...
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-18, 20:17   #8
LisaLejon LisaLejon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 206
Du ska, så som tidigare sagts sticka räta maskor åt ena hållet och aviga åt det andra. Jag gissar att det är enklast att sicka de aviga maskorna från "rätt" håll. höger till vänster, och sen baklänges räta tillbaka.

Från vilket håll du än tittar ska vartannat varv vara rätt och vartannat avigt.
LisaLejon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-18, 20:41   #9
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
se där

Alltså var tanken fast i det gamla sättet att tänka! att räta på räta blir vågor.. men eftersom det räta m på avigan går bort så måste ju det vara varannat varv rätt och varannat avigt..

där ser man att det man lärt sig en gång sitter ganska hårt öndå

alltså är mysteriet löst då!!! Som vanligt... har jag fått hjälp!! tackar detektiverna så mycket
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons