Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-07-26, 10:16   #16
Shania Shania är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 145
Jag är inte proffs utan glad amatör. Detta är vad jag använder när jag gör lapptäcke och applikationer:
Rullkniv och skärmatta är ett måste för snyggt resultat.
Använd en pressarfot s.k. 1/4-fot = ca 6 mm sömsmån. Den ger jämna sömsmåner och underlättar vid montering. Vill du ha bredare sömsmån t.ex. 7,5 mm så är en vanlig pressarfot ok.
Vliesofix är mycket användbart när du gör applikationer.
Spraylim är bra när du lägger ihop flera lager tyg och därefter quiltar. Jag rekommenderar detta.
Vilken söm du använder spelar ingen roll. Har du flera mönstersömmar att välja på så ta en som passar till täckets övriga utseende.
Jag använder en tråd som går ton i ton med färger i täcket.Undertråden väljer efter bakstyckets färg. Transparent tråd går också bra, men den är gjord av syntetmaterial.
Det finns quiltmönster att ladda ner gratis. pröva www.embroiderydk.com. Dom har ibland gratismönster.
Lycka till.
Ps YO77, snyggt täcke
Shania är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-26, 10:22   #17
mikkeline mikkeline är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 6
Hej
Jag har haft mycket glädje att titta på www.quilterstv.com/
Mvh Mikkeline
mikkeline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-26, 20:45   #18
cafyr cafyr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 66
Tack för svar, Yo77 snyggt täcke! Skall kolla på claes olsson! Vad för vadd/foder använder ni? Jag var på tygvaruhuset och de rekommenderade att jättetunt foder som går att stryka fast men då misstänker jag att täcket kommer att se platt ut?!? Spraylim, ok då behöver jag inte fästa/tråckla täcket?
cafyr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-30, 08:26   #19
Yo77 Yo77 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 41
Jag är ju nybörjare själv, men jag använde ikeas billigaste täcke som foder. fast det var inget bra, det höll inte ihop som jag ville medan jag jobbade med det. Tänkte testa panduros 20mm tjocka på nästa täcke.
Yo77 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-30, 08:29   #20
Linblomman Linblomman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 360
Panduros tjocka är nästan i största laget. Det går inte så bra att kvilta täcket då, men man kan ju alltid knyta det istället för att kvilta.
Linblomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-08, 21:19   #21
cafyr cafyr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 66
Thumbs up

Mitt första lapptäck till sonen klart, vilket pyssel, har stor respekt för de som gör "riktiga" quiltar! Kanske inte det snyggaste att quilta över applikationer men ibland har man svårt att begränsa sig :-).
Rally kudden blev bra, tack wowa! :-D.
Tack för alla tips om vilken vadd man skall ha osv! Ni är så duktiga här på sysidan!
Bifogade bilder
  
cafyr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-09, 01:25   #22
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Citat:
cafyr skrev: Visa inlägg
Hej tänkte göra ett lapptäcke till min son och undrar:

Hoppas någon snäll quiltare kan hjälpa mig i denna djungel :-)
Jag gör som tidigare medlem och rekommenderar dig att kolla på
Lappoleket
En sida perfekt för den som är ny i den här djungeln.
Här har du utförliga beskrivningar på det som behövs och vad som ska göras.

- Hjälpmedel, från nål till strykjärn.

- Tyger, Vilket tyg behövs, hur mycket går det åt, Vilken komposition ska jag göra till hur man vårdar täcket.

- Tekniker. Ska jag göra en sexkant, en stjärna eller rent av en applikation.

- Quiltningen Vilken utrustning behöver jag. Ska jag hand eller maskinquilta och vilket quiltmönster ska jag ha. (Olika mallar visas)

Och till sist Kantningen. Här får du lära dig hur du gör en snygg kantning på ditt täcke.

Den här sidan är en guldgruva för de som är lite ovana.
Fast jag brukar kika in där emellanåt också. Och jag har gjort många täcken i mina dagar.

Lycka till nu och är det något mer du undrar över så är det ju bara att fråga på.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-09, 09:42   #23
cafyr cafyr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 66
Tack skall kika där, jag skall påbörja andra sonens lapptäcke nu och vill göra det lite mer avancerat men jag kommer nog inte att hinna med att sy pytterutor/trianglar.
Om man skall maskinquilta, är det svårt att göra det i brodyrbågen? Tänker mig ett mönster i varje ruta?!? Jag är ju ingen stjärna på att frihandsquilta, möjligtvis med kantborder. Är det lätta att göra egna mönster eller finns det fina att hitta på nätet? Hur gör man med hörnen för kantborder?
cafyr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-09, 11:39   #24
Ankungen Ankungen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2003
Inlägg: 288
Det går finfint att kvilta på brodyrmaskin. En sak som underlättar är att välja ett runt mönster. Då är det inte så kinkigt att det ska hamna helt rakt förutom centrerat. Jag har spänt hela täcket i bågen utan mellanlägg och det har gått bra. Tänk bara på att stötta upp täcket om det är stort så att det inte drar sig.
Ankungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-10, 12:15   #25
kvadraten kvadraten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 9
Thumbs up

Jättefint arbete du har gjort och jag tycker du platsar in bland riktiga quiltare!
kvadraten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-12, 08:09   #26
cafyr cafyr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 66
Tack.....det värmer! Det var mkt rart sagt :-D
Man skall säkert tänka på ditten och datten och säkert finns det regler att följa som inte ammatörer tänker på/ser men jag är iaf nöjd med denna, för att vara första. Tyckte det var ett himla pill att få raderna raka och rutorna passa ihop, trots att de är så stora :-D.
Ha en udnerbar dag och tack igen:-)
cafyr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-14, 16:08   #27
Mejja Mejja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 43
sy lapptäcke

Hejsan!
Du kommer att upptäcka att det är jätteskoj att sy lapptäcken. lättast är att börja med vanliga rutor. När jag syr, så lägger jag kant i kant o ser till att de hörn de olika färgerna möts som blir i mitten av arbetet hamnar där de ska. För ytterkanterna är jag inte så noga med, för oftast skärs de bort.

å svårt att förklara. Men om du kollar på youtube, söker på quilt, då kan du se flera filmer på hur man gör. Jättespännande att titta på.
MVH Eva
Mejja är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons