Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2005-02-04, 12:09   #1
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Question Byta HQ2000 eller behålla?

Nu har det hänt igen. Min älskade gamla Husqvarna 2000 har slutat backa. Då blir det väl service och reparation igen då. Runt 900:- brukar det väl kosta om jag inte minns fel.

Ännu en gång funderar jag på om jag borde köpa en ny maskin? Har haft min HQ2000 i ca 10 år och köpte den som begagnad skolmaskin för 1500:-.
Jag har varit inne i en av HQ-butikerna och fingrat på bl.a. Interlude 445 och blev väldigt imponerad = vill ha! Om jag inte minns fel så kostar den 8300:- och det är ju väldigt mycket pengar för en som inte syr så mycket (även om jag tror att jag skulle sy mer då). Föll bl.a. för att maskinen syr som en dröm över 5 lager denim utan att ens sakta ned! Jag syr mycket i olika typer av konstpälstyger, fast för hand eftersom HQ2000 inte klarar av tygerna.
Har sett Scandinavia 200 som nästan är samma maskin (fast mycket fulare) som lillebror 435 och kostar runt 7000:-.

Undrar om någon vet om det går att använda pressarfötterna till HQ2000 till Prelude-maskinerna? På HQ:s hemsida så ser det ju ut som om det vore samma tillbehör ungefär.

Är det någon som har ett råd? Ska man byta bort sin gamla maskin mot en nyare, fast lika enkel (typ Prelude) eller kan man lika gärna behålla sin gamla med tanke på kvalitet och de tillbehör man redan äger?

Så frustrerande att inte kunna ta ett beslut. Jag antar att de 7000-9000:- en maskin som jag skulle vilja ha är småpotatis för er som drömmer om 30-60000:- maskiner, men för mig är det väldigt mycket pengar (för en symaskin alltså).
Min gamla maskin känns ju gedigen och de nya maskinerna består av så mycket plast och elektronik, funderar om de också kommer att hålla i 30 år?
Hjälp, någon som kan bolla de här idéerna?
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-06, 00:39   #2
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Det känns som om du själv redan har besvarat din fråga, om du ska byta eller behålla... Du verkar sugen på att byta, tycker jag!

Jag hade själv en gammal HQ2000 tidigare, men bytte den mot en nyare HQ som fungerat som skolmaskin. Sen gick jag en sömnadsutbildning, och fick därigenom rabatt i en affär som sålde Bernina, vilket ledde till att jag bytte igen, och har nu en Bernina-maskin och är jättenöjd!
Min maskin är inte särskilt plastig, utan känns tung och gedigen men ändå ny och modern. Fördelen med de plastigare maskinerna är ju att de inte är så tunga att flytta på, och det känner jag att jag hade kunnat uppskatta.

Att sen de nyare maskinerna inte kommer att hålla i 30 år, tja vem vet? Det gör de kanske inte, men min nya maskin har i alla fall gett mig mer möjligheter än den gamla. Min HQ2000 sydde inte så bra i trikå, till exempel, vilket min nuvarande maskin gör som en gud! Och med små barn blir det en del trikå...
Dessutom ser jag nog min symaskin som ett arbetsredskap, och om man syr mycket behöver de bytas ut emellanåt. Jag ser det inte som ett problem att min maskin kanske inte håller i 25 år till, utan som en möjlighet för mig att kunna byta upp mig till något roligare som kan inspirera till nya utmaningar!
Dessutom har du ju själv haft din maskin i tio år, och funderar på att byta ut den, så du behöver kanske inte en maskin som håller i 30 år!

Hoppas du kan fatta ett beslut du är nöjd med, och om du köper en ny får du se det som en investering i dig själv!

Lycka till!
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-06, 13:08   #3
Jessica Jessica är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 43
behålla eller byta?

hej!
Angående din fråga om pressarfötter har jag frågat det själv förut och fick det här svaret av Jan Lindström Husqvarna i Sandviken.
http://www.sysidan.se/forum/showthre...=&threadid=258

Jag köpte en begagnad HQ Rose istället för min gamla HQ2000 och är jättenöjd med bytet.
Jessica
Jessica är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-18, 13:38   #4
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Okej, maskinen inlämnad och det verkar som om jag kommer undan med en rejäl genomgång av maskinen till det facila priset av 795:-.

Passade samtidigt på att kika på en ny maskin fast denna gång olika modeller av Pfaff.
Jag tog också med mig olika pälstyger samt äkta lammskinnspäls och döm om min förvåning när en av de enklare Pfaff modellerna (Select 1540) faktiskt tog emot och sydde även i den äkta pälsen utan att knorra, troligtvis tack vare IDT. Syr en hel del i olika pälstyger så det är väl en av anledningarna som talar för ett byte.
Det känns inte som om det är stor skillnad mellan 1540 och min gamla HQ2000 förutom att jag faktiskt har bättre belysning på min gamla maskin och det är lättare att trä. Det är väl å andra sidan sådant som jag kan leva med. Dekorsömmarna på min gamla maskin har jag aldrig använt så troligtvis kommer jag inte att sakna dom heller.

Hur skulle ni göra?
  • Byta in er fula (har varit skolmaskin) maskin trots att man inte får särskilt mycket för den?
  • Behålla den ett tag till utan att köpa nytt och vänta tills maskinen gjort sitt?
  • Behålla den gamla som reserv (nostalgi, utlåning?) och köpa ny maskin?
  • Sälja den nyservad privat via exv. Blocket och hoppas man får ut lite mer än i butiken?

Någon som har tips eller känner till dessa enklare modeller av Pfaff?
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-18, 14:00   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag har haft en enkel pfaff och den var jättebra (kommer inte ihåg nuffrorna längre). När jag tittat på bilder så ser den ut som min gamla maskin.

Att den är svår trä håller jag inte med om, det är nog bara en vane sak. Efterom du verkar så sugen på en ny skulle jag rekomendera Pfaffen jag har aldrig haft problem.

Om du undrar nåt mer så får du gärna fråga.

Jag skulle nog lämnat maskinen i inbyte men det är nog mest för att jag dels är lite lat och dels inte gillar att samla på saker som kan vara bra att ha (gäller ej tyger ).
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons