Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-10-19, 19:17   #1
olind olind är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 63
Question Små industrimaskiner?

Hej!

Jag har sytt (prototyper på) små väskor ett tag på min vanliga Janome Easy Jeans. De funkar men de är lite för känsligt för att hålla i längden.

Jag sitter ofta och syr i lägenheten och tycker att en industrimaskin skulle vara stor och i vägen. Finns det maskiner som är typ som en hemma-maskin men med mer sprutt? Jag behöver bara raksöm och kan mycket väl ha en annan maskin de få gångerna jag behöver zicksack. Däremot behöver jag kunna sy lite mindre saker på de tex sy fast kardborreband på insidan av en väska.

Jag tittade tex på nått sånthär: http://www.tradera.com/item/340953/1...husqvarna-cb-n

Är de värt eller är de bara klabb?
Bifogade bilder
 
olind är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-20, 01:36   #2
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Det där är bara en vanlig hushållsmaskin, fast gammal. Du kan köpa en likadan billigare på blocket.

Att han bytt nålstång är ju inte direkt nåt genidrag eftersom nålen måste matcha griparen på skytteln. Han verkar bättre som copywriter än som symaskinstekniker. Visst, den syr bra raksöm, men det gör en singer 201k för 300 spänn också.

Denna maskin har förmodligen inte mycket mer än 100W motor. Det är en viktig faktor. Förmodligen är det också en gammal mögig motor som man kommer behöva byta borstar på. Och nej, oavsett vad han säger så är det ingen maskin som är lämplig till grövre jobb.

Vill du ha kraft och funktionalitet kommer du inte undan. En industrisymaskin är 108 cm bred. Mer är det inte.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-20, 22:03   #3
Läderlappen Läderlappen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2013
Inlägg: 8
Hej!
En fråga till kanvas. Vad gör en symaskin lämplig till grövre jobb?
Jag har precis köpt en industrisymaskin, Husqvarna 24-10 från 50-talet nån gång (tror att den heter Viking också). Köpte den för 100 kronor på blocket med bord och tvåfasmotor som sitter under bordet och så. Kan inte jättemycket om symaskiner men jag tycker att själva symaskinen ser ut som en vanlig hushållsmaskin fast nedställd i ett kraftigt bord med kraftigare motor än de små som brukar sitta bakpå. Är dessa industrisymaskiner bara hushållsmaskiner som fått en kraftigare motor eller skiljer sig själva symaskinskonstruktion/delarnas tålighet åt på något vis? Om det är en symaskin med "upphottad" motor borde man även kunna byta ut till en trefasmotor och få riktigt klipp i den för tyngre material.

Priset 100 kronor gav jag eftersom motorn var trasig då motorn skrek och skramlade när den provkördes... Trodde att jag skulle vara tvungen att köpa en ny motor men när jag kom hem skruvade jag isär den där lagren sitter på drivaxeln. Såg att allt smörjfett var torkat och gav ingen smörjning, därav missljudet. Bort med gammalt fett och dit med nytt så nu går den bokstavligen som "smort"... fick ta isär resten av maskinen och göra rent och smörja upp den också, men för 100 kronor var det värt det.... och lärorikt

Det går att göra fynd om man letar lite och ger sig till tåls. Hittade förresten också en fullt fungerande Pfaff 60 på en loppis för 75 kronor


// eder Läderlapp
Läderlappen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-20, 22:12   #4
Läderlappen Läderlappen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2013
Inlägg: 8
.... och förresten... här finns en likadan på Blocket som Olind var intresserad av på tradera, fast till ett annat pris.


http://www.blocket.se/skaraborg/Husq....htm?ca=15&w=2
Läderlappen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-21, 12:39   #5
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Hej läderlappen. Jag ska försöka svara, men vet inte om jag vågar då jag fått en varning från ulindh för att jag anses som otrevlig och kränkande.

Om vi ska ta det från grunden så är det så här; materialet bestämmer vilken tråd som behövs och tråden bestämmer nålen. När man pratar om läder finns det en uppsjö olika kvaliteter. Från tunt kromgarvat skinn till kläder ända upp till vegetabiliskt garvad buffaloskuldra på 8-10 mm. Olika material kräver alltså olika trådar. Och därmed nålar, nålsystem, skyttlar mm. Dessutom behöver matningen och alla mekaniska delar (trådspänningsenheter, axlar, växlar, synkroniseringsremmar, motorer, drivhjul etc) dimensioneras för belastningen. För tunnare skinn går det ofta med en vanlig raksömmare eller nålmatare, men när man kommer upp i tjocklek krävs tjockare tråd och mer trådspänning. Och kralligare mekanik. Industrimaskiner har ett välspecificerat användningsområde. Raksömmare för konfektion är oftast gjorda för nålar runt 75-100 och har en skyttel för dessa nålar. Man kan byta skyttel och ha sig om man vill, oftast är det inte värt besväret. Ska man sy kralligt läder är det bättre att skaffa en maskin för det. Sen är det ju ofta att man vill ha mer än bara undermatni g när man jobbar i grövre material och kanske en annan bädd. Skulle jag sy väskor eller nåtla överdelar till skor hade jag hellre haft en pelarbädd eller cylinderbädd än flatbädd.

Angående din husqvarna kan jag varken säga bu eller bä. Jag har för mig att husqvarna licenstillverkade singer under eget märke. Men de gjordw mest raksömmare för vanliga kläder, aldrig sett en grovsymaskin från husqvarna.

Vill du sy mycket läder rekommenderar jag att du skaffar en rullfot, med passande matartänder och stygnplåt. Det funkade mycket bra på min gamla singer. College sewing machine parts i UK var billigare än de i borås.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-21, 12:41   #6
olind olind är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 63
Citat:
kanvas skrev: Visa inlägg
Hej läderlappen. Jag ska försöka svara, men vet inte om jag vågar då jag fått en varning från ulindh för att jag anses som otrevlig och kränkande.
OBS! ulindh är inte jag
olind är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-22, 18:45   #7
Läderlappen Läderlappen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2013
Inlägg: 8
Tack för svaret, bra förklarat. Tanken är att jag ska sy ihop två lager med 3 mm tjockt plattläder till ett hundhalsband, helst maskinsytt om det går (totalt 6 -8mm, kanske lite mer). Har aldrig sytt i tyg eller jobbat med läder så jag försöker lära mig så mycket jag kan. Ingen stor skala i nuläget förrän jag vet om jag kan få till hundhalsbandet som det ska vara. Ska också försöka sy andra liknande produkter i andra material framöver.

Om husqvarna licenstillverkade sina maskiner från Singer borde väl delarna från båda märkena passa till båda maskinerna?

Kan en sådan här Singer 110w150 vara något? Det är en sådan du menar är en maskin med cylinderbädd förmodar jag.

http://www.ismacs.net/singer_sewing_...99/110w150.jpg Skulle denna duga till tjockleken på lädret och få till bra hållbara sömmar trots tjockleken? Är det en sådan som kallas sadelmakarmaskin eller är det något annat? Hur fungerar matningen på sådana här, snurrar någon del av cylindern under materialet? Vad är skillnaden på en dylik maskin och en skomakarmaskin?


// eder Läderlapp
Läderlappen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-22, 21:44   #8
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Jag skulle kunna lägga ut texten och ha mig här, men jag orkar inte riktigt. Men kan säga så här, den maskinen (110w) duger. Den har en undermatning under hjulet.

Alla raksömmare (med samma nålsystem, dbx1 iaf) har kompatibla fötter, matartänder och stygnplåtar. Nästan alla. Den maskinen du köpt klarar inte 6-8 mm läder särskilt länge, kanske går det med ovan nämnda rullfot. Det jag menade med rullfot var alltså om du skulle behålla din maskin och sy läder på den så skulle jag skaffa en rullfot. Ska du köpa ny maskin så satsa på övermatning.

Kolla med indukta, acg nyström, maso, seppo aula och de andra vad de har, och vad de tycker.

Det var nåt skoföretag i varberg som avyttrade en massa grovmaskiner på blocket också.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-23, 15:52   #9
Läderlappen Läderlappen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2013
Inlägg: 8
Tackar, ska kolla med dem.
Läderlappen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-29, 14:16   #10
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Nu ligger lädermaskinerna i varberg på blocket igen
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
hemmamaskin, industrimaskin, tip

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons