Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-07-23, 13:40   #1
Johanna2 Johanna2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2014
Inlägg: 3
4 eller 5 trådar och ska man kunna koppla bort kniven på en overlock?

Går i overlocktankar. Funderar på Bernina 800DL som tydligen är mer lätträdd än 700. Men så kom jag på att jag fått rekommenderat av sömnadslärare att det ska vara ett visst antal trådar och att man ska kunna koppla bort kniven.
Minns dock inte längre hur många trådar som det skulle vara eller varför. Är det andra sorters sömmar med 5 rullar?

Tycker också att Berninan är rätt dyr (6400kr är det billigaste jag hittat) även om jag verkligen gillar Bernina.

Vad har ni för maskiner och vad kan ni rekommendera mig?

Tack på förhand!

Johanna
Johanna2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-23, 14:28   #2
Bronseydesign Bronseydesign är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 40
Smile

Hej, jag har Janome 644D o är supernöjd. Den har 4 trådar o kniven går attlyfta bort. Ligger på ca 5000:-.
Bronseydesign är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-23, 14:28   #3
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Jag har en brother 3034 som funkar väldigt bra, tuggar och kör i allt jag stoppar i den. Lätt att trä, inget krångel utan en väldigt bra lättanvänd basic maskin. Kniven går att koppla bort, fyra trådar har den men jag har inget behov av fler. Finns att köpa billigt från England dessutom. http://www.sewingmachines.co.uk/brother3034_info.htm
Många av oss här på sidan har gjort det och peronligen skulle jag aldrig lägga mer pengar än nödvändigt på en overlock.
Maskinen är enkel att använda så nån utbildning i en lokal butik behövs inte och svensk bruksanvisning finns att ladda hem här.http://support.brother.com/g/b/manua...od=hf_3034deuk
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-23, 14:31   #4
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Ska tillägga att när jag beställde så blev slutsumman inklusive leverans hem till dörren ca 2500kr. Ett par hundra dyrare är den nu men frakten är gratis.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-23, 15:00   #5
Johanna2 Johanna2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2014
Inlägg: 3
Tack snälla

För tipset! Har kollat där, pfaffen hade ju typ 15 olika sömmar! Men det kanske räcker med 2-3 stycken egentligen. Tror jag måste prova att sy på några olika för att känna på hur det är, känslan när man syr, och hur det är att trä maskinen.
Tänker också att det är bra om den är någorlunda tyst. Bättre med metall inuti tror jag. Hur är det med era modeller? Låter och vibrerar de mycket?
Johanna2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-23, 23:53   #6
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Håller med sextiosexan, Brother är väldigt bra overlock. Brother lyfter pressarfoten rejält högt, det gör inte många overlockmaskiner. Du kan göra en hel massa sömmar med den, med 2, 3 och 4 trådar. Har inte så där i minnet antalet sömmar, men de som finns räcker ganska långt. Får för mig att om overlock har fem trådar, så är den kombimaskin (rätta mig om jag har fel). Dvs femtrådars overlock syr sådant förstärkt söm, där du har en kedjesöm till vänster och sedan overlockar kanten med fyra trådar, som man ser på konfektionsplagg. Ok, du slipper väl sy raksömmen på en vanlig symaskin och om du vill sy riktigt snabbt, då behöver du en sådan maskin. Annars skulle jag vilja varmt rekommendera Brother (köpt i England). Jag har en kombimaskin nu, men jag är gammalmodig och föredrar en vanlig hederlig raksöm sydd på en vanlig symaskin, så den där sömmen med fem trådar används väldigt sällan.
Overlock låter, det går man nog inte ifrån. Jag har hört att industrioverlock tystare, men de är ett annat kapitel i sig Tyckte inte att Brother vibrerade något särskilt. Den var rätt tung och stadig. Har hört att man kan testa ställa maskinen på ett underlag (sett någonstans typ lapptäckstablett) som gör att ljudet inte sprider sig i bordskivan och på ett stadigt bord.
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-24, 08:35   #7
Johanna2 Johanna2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2014
Inlägg: 3
Bra synpunkter! Tack! Det där med pressarfoten är nog viktigt.. Jag har bara provat industrimaskiner förut så så fort värmen avtagit lite blir det overlockprovartur på stans butiker!
Johanna2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
antal trådar, kniv, overlock

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons