Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2014-03-10, 21:27   #1
laura laura är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 89
Syram stramalj

Jag håller på med en stramalj och köpte en syram för att kunna brodera lättare. Problemet är att jag inte förstår hur man ska montera stramaljen på ramen....... Någon som vet var jag skulle kunna hitta clips som man klämmer fast stramaljen på ramen med i stället. Har sett att de finns utomlands men det blir så dyrt med portot.... Finns inte hos Ateljé Margaretha där jag köpte ramen.
laura är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-10, 21:43   #2
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Är det inte en sådan som har både en yttre och inre ring, som du sedan spänner väven mellan de båda ringarna?

Bortse från mitt inlägg, nu förstod jag att det nog inte var en sådan du menar.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-11, 08:52   #3
bookia bookia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 76
Laura, det ska finnas två olika typer av stramaljramar (hos Atelje Margaretha). Den ena har tunnare pinnar uppe och nere och på dessa ska stramaljväven rullas på, så den måste vara par centimeter längre för att man ska ha nog med det att snurra ett par varv på varje pinne.
Sedan finns det en med en aning tjockare pinnar och för dessa brukar det medfölja klämmor. Om du inte har några klämmor, är det nog den förstnämnda varianten av ram du har köpt.
bookia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-11, 09:02   #4
laura laura är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 89
Så här ser ramen ut och skruvarna i påsen...

Namn:  image.jpg
Visningar: 1673
Storlek:  17.4 KB
laura är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-12, 08:23   #5
bookia bookia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 76
Tygbeklädda pinnar var nåt nytt. Har du testat att spänna upp tyget genom att nåla det med häftstift? Är det korta stift så bör det gå att fixera det rätt ordentligt.
bookia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-12, 09:35   #6
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Om pinnarna är tygklädda ska man sy fast sitt broderi. Sy med kaststygn över hela bredden. När man har broderat färdigt är det bara att ta bort stygnen och ramen kan användas för nästa broderi.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-12, 11:22   #7
laura laura är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 89
Ok Susanne! Men vad har man skruvarna till??

Stramaljen är längre än ramen, alltså en av kortsidorna kommer jag inte att kunna sy fast för då hamnar den beklädda pinnen mitt i mitt broderi???? (Ja, det där var svårt att förklara.......).

Senast redigerad av laura den 2014-03-12 klockan 11:58.
laura är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-12, 12:17   #8
bookia bookia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 76
Citat:
laura skrev: Visa inlägg
Ok Susanne! Men vad har man skruvarna till??

Stramaljen är längre än ramen, alltså en av kortsidorna kommer jag inte att kunna sy fast för då hamnar den beklädda pinnen mitt i mitt broderi???? (Ja, det där var svårt att förklara.......).
Skruvarna ska i de lilla hålen nedanför klykorna där man sätter rullarna i. Jag ser på bilden att hålen är "lediga". Du ska skruva åt rullarna så att de inte kan rulla upp sig medan du syr.
Om stramaljen är längre än ramen, kan du fästa ena änden genom att sy det på rullen, som Susanne föreslog, likaså med den andra, men när du fäst andra änden rullar du bara upp det på rullen så att du får ett sträckt tyg som du kan bekvämt jobba på. Du får ju jobba i sektioner men tro mig, det är bättre att göra så än att behöva hålla i ett tungt träram samtidigt som man syr.
bookia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-12, 22:07   #9
laura laura är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 89
Tack Bookia! Ska kolla närmare på detta!
laura är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons