Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-07-09, 18:03   #1
KaktusKarro KaktusKarro är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2012
Inlägg: 6
Tråden fransar sig, Singer 367

Hej allihopa!
Tack till er som svarade på min förra tråd. Den här gången gäller det min egen symaskin.
Imorse när jag försökte sy sicksack blev det jättekonstigt. Jag hade just bytt till en tjock tråd (samma över och under), samt bytt till den största nålen. Detta har gått fint förut, hade sytt först med den tjocka, sedan med en tunnare tråd (även det gick bra) och nu med den tjocka igen så bara fransar sig tråden. Hjälp! Vad ska man göra? har haft mycket problem med denna symaskinen just att tråden fransat sig och gått av, men när jag bytte till nålar med större öglor så har det gått bra. Fram tills nu.
En till konstig grej nu med sicksacken var att tråden inte "fastnade" i alla "hål/stygn" om ni förstår vad jag menar... det var som den hoppade över några stygn på ena sidan, sen på andra osv....
KaktusKarro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-09, 18:31   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Testa att sy med dyr kvalitetstråd (typ Guterman). Prova olika sorters tråd och se om den går bättre.
Vissa symaskiner är superkänsliga på vilken tråd man använder och fungerar inte alls med lågpristråd.
Sedan finns det många olika typer av nålar, olika nåltyper fungerar olika på olika sorters tyg.
Ibland är det ett trixande att få ihop tyg, tråd och nål.

Städa maskiner så att det inte finns några trådrester eller damm, för det kan ställa till det. Dra med en luddfri tjock tråd, garn eller tandtråd mellan trådspänningbrickorna. Och städa runt spohuset och under stygnplåten. Skräp där kan ställa till det så maskinen bråkar med tråden.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-09, 18:31   #3
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Börja med att damma och städa ur maskinen både vid undertråden och mellan trådspänningsbrickorna och byt nål
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-09, 18:35   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Hur tjock är tråden? Tjockare än normal sytråd?

Inte alla symaskiner är gjorda för att kunna sy i grövre tråd än standard.

Kanske det kan hjälpa om man köper Topstitch nål från schmetz, specialgjort för grövre tråd när man vill sy dekorstickningar t.ex. på jeans eller liknande.

Om symaskinen inte klarar det så kan man vända på det och sy med vanlig sytråd på toppen och ha tjockare tråden i spolen, självklart måste man justera trådspänningen då så det blir rätt.

Förresten, har du justerat trådspänningen mellan byte av grovlek på tråd?

Det här med att det blir hoppstygn kan mycket väl bero på grovleken, men det beror ofta på att nålen är uddstött eller om nålen är felaktig beroende på material. I trikå/stretch är det vädligt viktigt att ha stretchnål för där är det ökänt att få hoppstygn annars. Likaså med fuskläder...
Det som händer är alltså att det stretchiga tyget drar upp övertråden för tidigt när den ska gå ner runt griparen (spolkapseln) så den får inte chans att bilda stygn. Stretchnål är gjort för att hindra det.


Får du hoppstygn när du syr med vanlig sytråd och med vanlig synål, test att sy på bredaste sicksacken. Där är det "känsligast".

Om du prompt vill sy med tjock tråd då får du köpa Topstitch-nålen och justera trådspänningen.

Det ser ut såhär:
http://butik.e-slojd.se/nalar/symask...pstitch-stl90/

Men om du syr i stretch eller fuskläder kan du testa stretch istället.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-09, 19:19   #5
KaktusKarro KaktusKarro är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2012
Inlägg: 6
Tack för era tips. Jag ska specificera mig lite! Det enda som är annorlunda, vad jag vet (om jag inte kommit åt nån inställning) är tyget. Det funkade finfint med samma nål och tråd, men ett grövre dubbelt bomullstyg. Nu har jag ett tunnare men tätare bomullstyg, också det dubbelt. Har testat med tre olika nålar.

Det blir samma sak med raksöm, dock blev det lite bättre när jag borstade bort damm vid spolen och runt själva nålen. Även petat lite mellan trådspänningsbrickorna... Så det blir inte lika många hoppstygn nu men problemet med fransning kvarstår.

Har petat lite på trådspänningen och det blir inte så mycket skillnad där med just det.

Tråden har jag köpt på second hand, det är en stor rulle med mycket tråd, den är tjockare än standard sytråd, ja. Men jag vill gärna använda den då det är så mycket på rullen och jag för tillfället inte har någon annan vit tråd... Det står Mölnlycke på trådrullen men inte vilket material.

Grejen är ju dels att det gått bra innan, men jag har haft samma fransningsproblem innan det med smalare, nyköpt polyestertråd från Coats Duet tror jag är märket. Det var dock innan jag hade fattat att det fanns olika storlek på nålögonen så jag bytte aldrig nål, kan ju ha berott på det. Kan det vara något annat ställe som är vasst, och kapar tråden?
KaktusKarro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-09, 19:34   #6
KaktusKarro KaktusKarro är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2012
Inlägg: 6
Bytte nu tillbaka till den tunnare gröna tråden, mindre nål och annat tyg. Vet inte vad det är för tyg men inte bomull, ganska tjockt och glansigt och inte elastiskt.

Nu funkar det fint. Wtf.... :S
KaktusKarro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-09, 19:46   #7
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Citat:
KaktusKarro skrev: Visa inlägg
Kan det vara något annat ställe som är vasst, och kapar tråden?
Ja, om hålet i stygnplåten är skadat och vasst så kan det nöta tråden så att den går av eller fransar sig. Det samma gäller spetsen på griparen som fångar upp öglan av övertråden.

En full servicegenomgång brukar innehålla polering av både stygnplåt och gripare vid behov.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-09, 20:41   #8
KaktusKarro KaktusKarro är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2012
Inlägg: 6
Tack Carl... men jag vet inte vad vare sig stygnplåt eller gripare är. Min manual är på engelska dessutom...
KaktusKarro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-09, 20:44   #9
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Tättvävt tyg brukar kräva en tunnare nål testa med en 60 eller 70 nål.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-09, 21:18   #10
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Citat:
KaktusKarro skrev: Visa inlägg
Tack Carl... men jag vet inte vad vare sig stygnplåt eller gripare är. Min manual är på engelska dessutom...
stygnplåt = "needle plate", metallplattan med hålet som nålen går ner genom och som har skåror för matartänderna.

gripare = "hook", metalldelen med spetsen som fångar övertråden och för den runt undertråden. Om du har luckan till undertråden öppen och snurrar handhjulet ett varv så borde du se hur det sker.

Fast är dessa skadade så borde det inte bara påverka tjockare trådar.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-09, 21:58   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
stygnplåt kan också heta throat plate på engelska.

Det är alldeles sant, "söndersydd" stygnplåt kan ställa till med mycket jävulskap.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-09, 23:25   #12
KaktusKarro KaktusKarro är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2012
Inlägg: 6
Tack så mycket! Ska testa era tips sen vid tillfälle Nu är det godnatt för mig!
KaktusKarro är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
tråd av, tråd fransar

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons