Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-08-25, 16:17   #1
Livsglad Livsglad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 203
Påslakan av gamla broderade lakan?

Jag har tagit reda på mormors gamla handbroderade lakan och tänker sy både hissgardin och påslakan. Det är raka sömmar så borde inte bli svårt men gamla lakan har lite andra mått än våra moderna. Ska slå ihop flera överlakan till ett stort påslakan tänkte jag. Mått på täcket är 240x220.

Är det någon som gjort detta och har tips att dela med sig av? Jag är van att sy och inte rädd av mig men just det här projektet får liksom inte gå fel.

Funderar på hur broderierna bäst ska fördelas för att bli så fina som möjligt. Att bara sy ihop två lakan till ett är inget trevligt alternativ som det känns just nu.

Idéer/erfarenheter/tips mottages tacksamt!
Livsglad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-25, 16:30   #2
symamsell symamsell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 286
Varför inte sy fast det gamla lakanet på ett nytt färdigt påslakan? Med den broderade delen "vikt" över överkanten. Då skulle det se ut som förr i världen när man bäddade med enkla överlakan som var vikta över täckets kant.

/Merja
symamsell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-27, 01:43   #3
Livsglad Livsglad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 203
Vilken trevlig idé! Den sparar jag på! Ska fundera vidare på mitt påslakan och lägga ut broderierna och se hur jag vill ha dem tror jag. Jag har ganska många lakan så kanske jag gör flera varianter....
Livsglad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-27, 20:05   #4
Skrothis Skrothis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 61
Smile Kuddfodral

Jag har fått fler av mina mamma och från min morfar, jag sydde kuddfodral så syns spetsen hela tiden. På sommaren brukar jag sova under som en lakan för att kunna bevara på ett vis. Eller Klipp itu och skarva med lakansväv i mellan så får du som "ränder", använd samma som bakstycke. Hoppas ni förstår hur jag menar. Lycka Till!
Skrothis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-29, 22:40   #5
123 123 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 72
Går det inte att göra ett överkast av broderierna,varvat med nåt annat tyg i nån diskret färg och använda resterna av lakanen till örngott.
123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-30, 00:19   #6
Livsglad Livsglad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 203
Först kändes det lite tokigt att ställa frågan men så tänkte jag att va sjutton, jag kan ju få några nya idéer så tack så jättemycket! Jag får mer och mer att fundera på men det är trevliga bekymmer!
Livsglad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-09, 19:16   #7
Freke Freke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 31
Jag har också använt farmors gamla broderade lakarn så att jag sprättade sönder ett nytt påslakarn, skarvade med lakarnsväv då måtten inte stämde.Så vek jag över brodyren så att det såg ut som "förr i världen". Jag lämnade alltså öppet i överkant och vek över brodyren så som det fungerar på ett örngott ungefär. Tyvärr fungerade det inte så bra som jag tänkt. Täcket innuti glider iväg och sarvningen bliv inte så snyggt. Tycker ideen med att sy fast direkt på påslakarnet verkar enkelt och smart...
Freke är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
broderade lakan, gammaldags, påslakan


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons