Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-11-12, 19:03   #1
Krokus Krokus är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 45
Passform på Allt om handarbetes mönster

Jag har hittat några snygga mönster i en Allt om handarbete-tidning. Hur är passformen generellt på deras mönster. Jag kan inget om mönsterkonstruktion så det är väldigt få saker jag kan justera så det är viktigt för mig att det är bra mönster från början.

Vad säger ni? Jämfört med Burda kanske?

Förresten, hur är deras tyger om man skulle få för sig att beställa det därifrån också?
Krokus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-12, 19:53   #2
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Det där med passform är ju väldigt personligt. Jag tycker att deras mönster är bra och passar bra på mig.

Jag har provat några av deras jersey tyger och är väldigt nöjd. De håller bra kvalitet och håller formen bra.
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-12, 21:23   #3
Krokus Krokus är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 45
Tack ska du ha för svar!
Visst är det väldigt personligt med passform men jag tänkte att om man har erfarenhet av flera olika mönstermärken kanske man kunde säga om de verkar bra. Jag har själv bara sytt en barnfleecetröja därifrån och mönstret kändes lite mysko måste jag säga... Bra att tygerna verkar okej för ibland vill man ju sy upp just den modell som visas i tidningen.

Fler med erfarenheter?
Krokus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-12, 22:13   #4
trine trine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 117
För mig passar deres mönster väldigt dåligt, burda passer mig bra, men som gullum skriver är det personligt med passform. Du kunne jo prova at sy något efter deres mönster i något tyg som inte är så dyrt.
Mvh Trine
trine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-12, 22:28   #5
@nit @nit är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 5
Har haft tidningen i 7 år och sytt mycke ur den till mig väninnor och syskonbarn.
Det är bra passform.
Mvh Tina
@nit är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-13, 00:55   #6
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Jag är nöjd med passformen. Får dock göra justeringar då jag inte ingår i standardstorlekarna med mina mått, 95, 80, 108 och 153. Det innebär att jag är inom tre storlekar och får justera längden.

Med ex Burda har jag svårare att få till mina justeringar så att jag blir mer nöjd. Även om jag utgår från mina mått och jämför mot måttabellen. Allt om handarbete har from septembertidningen omarbetat storlekarna och anpassat dem mer till hur vi kunder ser ut, vilket gör att mönstren inte är helt baserade på modellmått utan för den vardagliga individen. Har inte märkt om det blivit bättre/sämre för in del.

Bästa sättet är att sy ett prov för att se vad som behöver justeras. Alla är vi olika och mönster passar oss olika. Precis som kläder från olika klädbutiker, ibland passar vissa storlekar bättre än samma i andra butiker.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-13, 09:06   #7
Emmagjord Emmagjord är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 148
Jag har sytt en hel del kläder ur Allt om handarbete, och aldrig haft några större problem med passformen. Jag passar dock rätt bra in i storlekstabellen, så jag har aldrig känt något större behov av att justera mönstren storleksmässigt. Men som redan har sagts, testa med något billigt tyg, kanske ett enkelt basplagg som inte heller är så tidskrävande, om det nu inte skulle bli så bra.
Emmagjord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-13, 11:25   #8
Eva-Lena Eva-Lena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 19
Har sytt mycket ur Allt Om Handarbete och tidigare Ingelise, till både vuxna och barn,tycker det är bra passform på mönstren om man följer storlekstabellen, obs viktigt för storlekarna är inte generösa som t.ex. Burda. En del fineser som t.ex ytter o inner krage på kavajer, likaså infodringar på kavajer där det är tänkt att använda kraftigare tyg.
Eva-Lena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-13, 12:07   #9
AnnavK AnnavK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 29
Jag har haft tidningen i många år och tycker att passformen är bra. Sen att min kropp inte ser ut som den ska, är ju en annan sak
Har även provat att beställa tyg och blivit nöjd för det mesta, men det är ju alltid en chanstagning när man inte får klämma o känna på tyget.
Däremot kan jag ha problem att förstå deras beskrivningar ibland, då gör jag efter mitt eget huvud i stället.
AnnavK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-13, 12:13   #10
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
Jag tycker allt om handarbetes mönster är lite sådär faktiskt. Endel är bra och en del dåliga.
.
Jag köper ofta tidningarna men vågar iaf inte bara klippa ut i finaste tyget direkt ...vill gärna testsy eller tejpa ihop mönstret först för att kolla.

storlekarna varierar och passformen är inte alltid den bästa enligt mej.

Men jag är nog lite (läs mycket)petig får jag erkänna

Tyget jag köpt av dem var jättefint!
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-13, 12:56   #11
Krokus Krokus är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 45
Kul med så många svar!
Visst borde jag som många skrivit sy upp nåt plagg för att kolla men jag är ju så otålig! Och så har jag så lite tid att sy... Men, men, en kjol går ju rätt snabbt att tråckla ihop.

Visst är det en chanstagning att beställa tyg men här hos mig känns det som enda alternativet, det handlar mer om var jag beställer. Så jag kanske testar AoH, tyvärr verkade en del av det jag ville ha vara slut men så är det ju överallt!

Tack igen hörrni!
Krokus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-13, 13:22   #12
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
Jag tycker att mycket av "konstigheterna" i mönsterna ser man redan när man kollar på bilderna av kläderna. Så kolla lite extra där

Storlekarna är ju svårare att se Men man kan ju mäta lite på mönstret för att få lite hum om det.

Håller med om att det är för tråkigt att testsy plagg. Då tappar man sugen lite

hoppas det går bra om du bestämmer dej för att sy nåt av mönsterna !
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-13, 13:35   #13
ikamymlan ikamymlan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 77
Jag har inte sytt något ur Allt om Handarbete, men har reagerat på att storlekstabellerna i den här typen av tidningar ofta rekommenderar abnormt stora storlekar för mina mått. En finsk sömnadstidning ansåg att mitt midjemått hör ihop med storlek 46, och om jag minns rätt så tycker Burda att mitt midjemått hör hemma i storlek 44. Men när jag köper färdigsydda kjolar eller byxor blir det i storlek 40 eller 38... Och det här får mig ju att undra: Ska man verkligen tro på de här rekommendationerna, eller ska man köra med den storlek man brukar ha?
ikamymlan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-13, 14:38   #14
Eva-Lena Eva-Lena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 19
Visst är det förvirrande med så olika rekomendationer om storlekar, men min erfarenhet är att följer man storleksguiden i All om Handarbete så brukar det bli rätt. Står det midjvidd 69 cm i storlek medium eller 76 på storlek 42 så är det som gäller, som sagt lite snåla i storlekarna ingen bekvämlighetsvidd här inte. Vad gäller att skicka efter tyg så är de lååångsamma, flera veckor kan det ta ibland
Eva-Lena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-13, 15:40   #15
Krokus Krokus är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 45
Just det här med storlekar har jag också funderat över. I affärerna köper jag oftast stl 36 eller small, men i AoH:s måttabell skulle jag ha M eller 38/40? Ska man då gå på det man brukar ha eller som måtten är? Jag gillar inte alltför mycket rörelsevidd...

Om jag förstått detta med justering av mönster rätt ska midjevidden vara exakt utifrån midjemåttet men hur ska man tänka runt stussmått och bystmått?

ikamymlan: Det var ju jättestora skillnader för dig, så hur brukar du göra??
Krokus är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons