Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-11-25, 16:56   #46
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Hon kan inte polisanmäla dig för det, i alla fall vad jag tycker, det är att gå för långt.

Jag syr själv dockkläder som jag säljer ibland (men helt annan typ av dockor) och det blir ibland lite liv när folk kopierar.. Men de flesta är överens om att man mycket väl kan göra plagg av ungefär samma snitt eller använda samma mönster (köpemönster alltså) men om man gör 100% likadana eller så att man direkt ser vad de kopierat från är det att gå för långt.

Som t.ex. en gång gjorde jag en 60-talsklänning a-line med schackmönster svart-vitt, pälsboots i svart och vit (per fot), hårband. Om någon annan gör 60-talsklänning men annan färg och andra accessorier så bryr jag inte alls eftersom det knappast är originaldesign. Men nu har en annan kopierat exakt samma schackmönster, samma färger, samma pälsboots, samma hårband. Enda skillnaden var att jag syde i bomullstyg, hon i filttyg. Om det var för privat bruk så skulle jag skita i det (men tänka att det kanske är lite otaktiskt). Men nu sålde hon det, så blev jag jättearg. Dels för att hon kopierat helt skamlöst för egen vinning, och dels för att stilen är min och folk accossierar stilen till mig, och när de såg outfiten så trodde de att det var jag som gjorde, men den var av mycket lägre kvalité (dvs slarvigare sydd, filttyg) så känner man ju att ens anseende kan sjunka.

Att kopiera till 100%, för privat bruk går väl an, men det kan fnysas åt, bästa är att fråga personen om det är ok. Att kopiera till 100% och sälja är helt fel.

Att bli inspirerad är helt ok. Att använda samma köpemönster eller vanlig design är ok. Man kan som man kommit fram till här inte direkt paxa en vanlig gammal design som sitt eget. Som t.ex. om jag skulle säga, hey, raglantröjor är mina, ingen annan får göra!

Jag kan säga att den här stilen på mössan har jag också sett på dockorna jag har. Dvs att folk gjort till dessa dockor också. Inte direkt någon ovanlig design, alltså.

Ok det var min "50-öring" det.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-03, 15:22   #47
asynja asynja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 79
Jag har läst lite juridik och om jag minns rätt krävs en viss "verkshöjd" för att kunna hävda att man har rättigheter till ett visst möster/design och det ska gärna också vara "allmänt känt" för att man ska kunna hävda sin rätt. Det krävs ganska mycket för att nå upp till den "verkshöjd" som håller rättsligt. En vanlig mössmodell kan inte anses vara så unik.
asynja är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
copyright, mönster, mönsterskydd, mössa, rättigheter, upphovsrätt

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons