Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-09-02, 14:02   #1
Rutis Rutis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 433
Renovering av dockskåp

Min mamma har köpt ett lite slitet dockskåp från 70-talet som jag har för avsikt att renovera åt min dotter. Jag är i stort behov av goda råd hur man ska gå tillväga. Speciellt är jag ute efter råd om hur jag ska göra med ett par golv som är mycket slitna. Vad kan man sätta som ser ut som snygga golv? Funderade på klisterplast med passande mönster, men finns sådana fortfarande? Till väggarna tänkte jag mig fondväggar av tex decoupagepapper och att måla övriga med någon hobbyfärg. Någon som har erfarenhet, eller goda råd å tips?
Rutis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-02, 14:37   #2
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Jag köpte ett dockskåp till mig själv "på gamla da´r", som också var i behov av renovering. Jag köpte Golv och tapeter till tittskåp från panduro då. Det är ju storleksanpassade mönster så att det blir rätt skala. fanns en massa olika. Om du inte hittar det så kan du kolla efter pappersark för scrapbooking. Det brukar finnas massor av småmönstrade ark dom är perfekt till tapeter. Var noga när du tapetserar. Mät noga för det är lätt att det blir glipor. Det är ganska trångt med så ta tid på dig.En tunn hobbykniv att skära med är till god hjälp Apropå fondtapet så kan man ju skriva ut ett fint naturfoto i färg och sätta som fond på en vägg som fototapeterna förr. Klisterplast finns fortfarande i en hel del mönster som passar som golv. Se upp bara så att mönstret inte är för stort. Det kan se fel ut skalenligt då.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-02, 14:41   #3
Emmagjord Emmagjord är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 148
Vilket kul projekt!

På Panduro har de något som de kallar Designark som kanske kan fungera som tapeter. (Misstänker att det är tänkt att användas för scrapbooking m.m.)

Titta också på Skala minimal. Där finns det både golv, kakel, möbler och andra tillbehör.
Emmagjord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-02, 15:20   #4
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Visst ja!! skala minimal glömde jag att tipsa om. Hon har precis allt du behöver och lite till. Surfar du genom sidorna så hittar du t.om en del av mina mattor.henne rekomenderar jag varmt.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-02, 16:12   #5
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Du har fått väldigt bra tips hittills.

Men glöm inte vanliga skrivare. Småmönstrade tapeter kan man till exempel designa i datorn och skriva ut på lämpligt papper. Beroende på dockskåpsmiljön kan man ju även srkiva ut miniatyrtidningar, posters, menyer, papperskassar med butikslogga, lp-fodral och en massa andra saker.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-02, 16:13   #6
barwin barwin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 278
Det är Miniatyrmässa (allt för dockskåp) på Gärdesskolan i Stockholm den 7e september. På söndag alltså.
Mer info finns hos Skala Minimal.
barwin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-02, 16:36   #7
sy-sara sy-sara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 146
köpte dockskåp på NETTO...

...idag faktiskt. De hade massor med möbler och lampor i rätt skala + att det fanns kit med golv och tapeter att köpa också...

Jag är förvånad att dockskåpet verkade vara i så bra kvalitet, det var viktorianskt med tre våningar och framsida i två delar som går att öppna som dörrar.Det kosade bara 349kr. Jag drömde alltid om ett sådant dockskåp när jag var liten, och när jag nu har en nyfödd dotter så kunde jag inte låta bli (bra att ha någon att skylla på :-) )

Inredningen kommer väl kosta multum, men det blir ett senare bekymmer. Nu ska här målas och tapetseras...
sy-sara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-02, 17:52   #8
Rutis Rutis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 433
Tack för alla tips! =) Suveränt! Jag har köpt lite klisterplast för att använda som golv, och hittade även en bra sort med sammet på som skulle vara perfekt som heltäckningsmatta.

Sy-sara: Är det "lundbyskalan" på det som de har hos netto?
Rutis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-03, 15:22   #9
sy-sara sy-sara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 146
det är skala 1:12, vet inte om det är lundbyskala, men jag tror inte att det har så stor betydelse för tapetkiten iallafall... värre med möblerna i så fall.

Vilken skala är lundby, nån som vet??
sy-sara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-03, 15:25   #10
Emmagjord Emmagjord är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 148
Lundby verkar vara skala 1:18.
Emmagjord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-04, 21:23   #11
Lysmaskan Lysmaskan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 252
Så kul o läsa om tips.

Jag har köpt ett slitet dockskåp -Lundby) på loppis som oxså är i behov av renovering så jag följer Er.

Man skulle ju kunna skicka ut bilder på dockskåp?

Hade varit kul o se hur renoveringen blir...
Lysmaskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-10, 12:22   #12
syster_yster syster_yster är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 62
Jag behöver tips på egengjord lampor!

Har ledningar men inte några lampstomar så alla tips är bra!
Tog fram mitt gamla till dottern och hon blev jätteglad
Så nu är tanken att hon ska få lite lampor på lördag när hon fyller 7 år.
syster_yster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-10, 12:53   #13
Rutis Rutis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 433
Jag håller på med renovering av mitt stora hus, så lill-hus-renoveringen ligger lite på is... Jag ska ta lite bilder på hur mitt hus är "före" renovering. Vem vet, det kanske blir värre efter renovering? Jag är bra sugen på att börja. För jag har ju inga andar projekt på g...
Rutis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-10, 12:57   #14
barwin barwin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 278
Knäckformar, pingisboll, deokula
Tredelad fiskekrok kan bli en trearmad taklampa.
"Korgen" på en champagneflaska kan man använda som lampskärmsstomme. Bara klä med småmönstrat tyg.
barwin är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons