Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-11-02, 07:31   #1
Rutis Rutis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 433
Sömntips

Hej hej!

Hur gör ni för att somna om på natten? Jag har sedan jag fick barn jätteproblem med min sömn och om jag vaknar antingen av mig själv eller för att min dotter härjar så har jag sedan extremt svårt att somna om. Oftast ligger jag mellan 1 och 2 timmar och väntar på att somna. Försöker slappna av och allt, men ändå är det så svårt. Så nu vill jag ha tips hur man gör!
Rutis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-02, 09:43   #2
AnettA AnettA är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 44
Hej Karin!
Har själv inga problem med att somna, men å andra sidan så är det många år sedan mina barn var små
(23 och 21 år idag). Har alltid hört att varm mjölk med lite honung i skall vara bra, men har inte provat själv.
Hoppas du kommer att få något tips som hjälper.
/Anett
AnettA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-02, 10:49   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag brukar använda en avslappningsmetod jag lärt mig en gång, funkar för det mesta.

Börja med att spänna hela kroppen och sedan slappna av, upprepa några gånger.

Låtsas sedan att du killar dig själv med en fjäder (eller att du strör sömnsand eller liknande) långsamt, långsamt, kroppsdel för kroppsdel. För varje kroppsdel man passerar försöker man låta den "försvinna" så den inte känns längre i det medvetna. Jag brukar börja med tårna i ena benet sedan vandrar jag upp växlande mellan höger och vänster sida. Sist tar jag huvudet och har man inte somnat till dess så försöker man flyta runt i detta avslappnade tillstånd. Då ska man tänka på något lugnt som vågor, vind i trädkronor eller liknande.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-02, 17:14   #4
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Håller med alvan.

Sen "ligger" jag på en mjuk sandstrand och solen värmer mig mjukt och dyningen rullar in i takt med mina andetag.

Sen kan man räkna baklänges från hundra också.

Om tankar tränger på så hänvisar man dem till imorgon förmiddag.

Sen finns ju "Gud som haver..." också.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-02, 19:24   #5
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Jag gör något liknande som Alvan, går igenom kroppsdel för kroppsdel och spänner och slappnar av.

Eller så räknar jag andetag på både in- och utandning (känns jättekonstigt först, men för mig funkar det riktigt bra, det kräver lite mer fokus och då håller man andra tankar borta). Men jag räknar aldrig längre än till 8, det blir mindre stressande när jag inte har koll på hur länge jag hållit på. Om jag tex räknar ner från hundra så får jag lite panik när jag närmar mig 50 och fortfarande inte somnat.

Och rent allmänt försöker jag att inte stressa upp mig över att jag inte sover utan försöker göra det till en positiv stund. Låter tankarna sväva fritt, slappna av och försöka att njuta av att ha en stund för mig själv i lugn och ro. Jag tänker att det blir ju ändå vila, även om den inte ger riktigt lika mycket som djup sömn, så kan det ändå ge en annan typ av återhämtning.

Jag har även sömntabletter (Stilnoct som är ganska milda) som jag tar ibland när jag känner att jag behöver få sova ut. Från början tyckte jag att det var jätteläskigt och ville inte använda dem. Asken låg länge, länge i sängbordslådan med bara ett piller tagit (det piller som läkaren beordrat mig att ta för att testa dem så att jag visste hur jag reagerade på dem). Men nu har jag insett att det faktiskt är okej att ta en tablett då coh då och att det är väldigt tryggt att ha dem. Jag somnar lättare, och om jag vaknar så har jag lättare att somna om igen.


Hoppas att det ordnar sig för dig med sömnen, jag vet hur påfrestande det kan vara att inte få sova ordentligt.

/Ilsefin
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-02, 19:40   #6
BodilN BodilN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 470
När jag vaknar mitt i natten börjar jag lätt att tänka på saker jag skall göra nästa dag men jag försöker då tänka på något "vackert". Jag tycker om fjällen så jag försöker tänka på något i fjällen i "stillbild". Låter knasigt men det brukar gå rätt bra att somna om då. Annars brukar jag tänka att jag vilar i alla fall precis som du Ilsefin. Jag har nyligen fått insomningspiller men har inte vågat ta någon än.
BodilN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-05, 08:37   #7
Beth Beth är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 168
Jag har haft svåra sömnstörningar i flera år, kunde vara vaken mer än 48 timmar. Somnade jag så var det 2-3 timmar åt gången högst. Detta blev ganska allvarligt och jag fick söka proffesionell hjälp. Med hjälp av, i början starka sömnmediciner som nu trappats ner till insomningsmediciner fick jag så småningom en bättre sömn, det tog ett halvt år innan jag fick ordning på sömnrutiner till ca 5-6 timmar per natt och det är vad jag nu har som oftast. Störnigar i omgivningen stressar sömnrutinerna och då blir det åter sömnlösheten som gör sig påmind. Jag har gått igenom en del olika varianter på avslappningsövningar och andra råd och tips. Det som fungerat är ungefär som tidigare sagts, ligg bekvämt, spänn varje muskel från början i fötterna upp till käkmuskler och slappna av, fokusera på andning och befinn dig i tankarna på ett skönt ställe. Låt objudna tankar komma men låt de inte stanna.Sen är de råd jag fått att göra sovrummet inbjudande till sömn, lugna färger, inget annat stående, som t.ex jag hade, travar av böcker som inte fick plats i bokhyllan, bort med dem. Svalt i rummet, gärna friskluft, liten glänt på fönstret. Avslappningsband fungerade i början för att kunna komma in i dessa rutiner på egen hand, ett stöd att komma igång. På bandet följer man en röst och slappnar av efter instruktioner.
Ta hand om dig och din sömn, det är mycket viktigt för välbefinnandet. En eller två sömnstörda nätter finns nog hos var och en då och då, men blir det längre tids svårigheter ska det tas på allvar.
Beth är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-05, 09:45   #8
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jag har också ganska svårt med att sova, eller rättare sagt med att sova regelbundet.
Jag har ingen ordentlig dygnsrytm, utan kan vara vaken eller sova med alla möjliga intervall.

Jag har provat det mesta (varm mjölk, läsa bok, dricka vatten, avslappningsövningar, andningsövningar, insomningstabletter, sömntabletter, tvångsväckning på mornarna, antideppressivt på dagen och så vidare) utan någon direkt förbättring, men något som trots allt funkar för mig ibland är att ligga och tänka på något trevligt jag vill (inte måste) göra. Jag kan till exempel designa ett tjusigt klädesplagg och fundera över vilka dom perfekta materialen skulle vara och hur mönsterdelarna skulle se ut, eller så hittar jag på en saga som jag kanske skulle kunna skriva ner någon gång, eller "åker på en fantasiresa" där jag låter saker hända som dom vill efter hand. Det spelar ju ingen roll ifall man kommer ihåg vad man tänkt på när man vaknar igen, eller om man någonsin syr det där klädesplagget. Poängen är att ha tankarna upptagna emd något behagligt så man glömmer att hålla kroppen alert.

Den stora skillnaden för mig med att till exempel faktiskt planera något jag skulle kunna göra (återigen, något jag vill men inte måste) så blir jag inte stressad av att jag "inte får något gjort". Även om jag aldrig syr det där plagget, eller skriver ner den där sagan, så har jag tränat min fantasi och det skadar ju aldrig.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-05, 12:46   #9
Rutis Rutis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 433
Oj! Tack för alla tips! Jag har varit till läkaren och fått insomningstabletter, funkar jättebra, men det är ju ingen lösning i längden eftersom jag blir som drogad av dem och kan definitivt inte köra bil morgonen efter jag tagit dem. Men jag ska testa era idéer nästa sömnlösa natt!
Rutis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-05, 22:26   #10
sacira sacira är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 207
"Töm minnet" från allt "måsten"

Jag tror att det hjälper om man har en stund och kan skriva ner allt man ska hinna göra nästa dag. Det funkar för mig avslappnande att skriva och lägga ifrån allt som jag haft i minnet tillsammans med anteckningsbok på "hyllan".
Brukar läsa dikter ibland och den aforismen (skriven av okänd) som jag har framme just nu är.

"Lita på dig själv och din kraft som du vet att du har, så att du kan göra den här dagen som du vill att den skall vara.
Lita på morgondagen och på det som den har med sig, men gör en välkomstmatta till morgondagen redan idag.
sacira är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-05, 22:26   #11
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Här kommer ett tips till

Sov Gott av Susanna Jernelöv
råd och tekniker från KBT

Här hittar du massor med alternativ.

http://www.internetbokhandeln.se/sov...9789146215561/
/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons