Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-07-17, 22:54   #1
pysseltjejen pysseltjejen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 182
Väntar en krasch???Hjälp!

Min älskade maskin som gått så mjukt och fint har börjat låta
Låter som det kommer underifrån, knakar liksom så jag tror hela tiden att nåt ska lossna under så nålen ska köra in i ngt hårt och gå av...Jag kör aldrig över nålar så det kan inte vara det. Dock funderar jag på om jag kan skadat ngt när jag dragit loss fågelbon som trasslat under...eller behöver den bara smörjas??? Har ngn ngt tips om vad det kan vara innan jag lämnar in den, och isåfall någon aning om vad det kan kosta och om det är en stor sak...klarar mig inte utan den en vecka ens....suck...
pysseltjejen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-18, 02:00   #2
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
vad är det för maskin?

Precis det ljudet brukar man få när nålen är lite böjd elelr uddstött.
Testa att byta nål först.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-18, 07:16   #3
pysseltjejen pysseltjejen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 182
Jag har ofta haft böjd nål sista tiden, den liksom blir som en liten virknål längst ner. Är det kanske ngt som hänt eftersom det blir så? haft samma nål ett år förut men har nu bytt fyra fem ggr sista två veckorna...syr inte så tjocka saker, det sparar jag till min gamla som ändå skramlar och går hårt och kantigt...(men det tror jag den alltid gjort...)
pysseltjejen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-18, 11:19   #4
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Jag skulle omedelbums lämna in maskinen på service och inte använda den mer förrän den är genomgången.
Antagligen är det något som hamnat snett och som gör att nålarna blir böjda och att det låter. Du riskerar bara värre skada om du fortsätter att använda den.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-18, 13:22   #5
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Låter det lika illa från början när du syr med en helt ny nål eller blir det först så när nålen blir böjd? Hur lång tid tar det innan en nål blir kantstött?

Du ska inte använda en nål så länge som ett år. Det kan lätt bli småskador på nålen som inte syns, och nålen förlorar lite av sin förmåga då. Hur ofta man ska byta finns det många åsikter om, men, så får nålen ens känns som att det har slagit i något när man för fingrarna över den bör du definitivt byta.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-18, 21:25   #6
pysseltjejen pysseltjejen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 182
Jag försöker lämna in den imorgon, skadar nog ändå inte med en genomgång...dessutom kanske golvet kan bli torkat och fönstrena bli putsade om den e borta några dar. Fast jag har redan separationsångest.
Jimipe, det känns som att det iallafall går för fort för den att bli kantstött för att det ska kännas normalt men jag ska ta reda på det du frågade så jag kan informera dem på srviceverkstaden.
Tack för hjälpen!
pysseltjejen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-18, 21:33   #7
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Prova att smörja. Min maskin började med en smäll låta som ett tröskverk gick trögt och jag tänkte att nu flyger den i luften. Sen kom jag på att det var länge sedan jag smörjde så jag spruta den in lite olja och snurrade runt maskineriet för hand några varv. Den blev helt åerställd igen. MEN eftersom du säger att nålarna varit ovanligt kroka sista veckorna så var försiktig så det inte är något annat.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-19, 08:26   #8
pysseltjejen pysseltjejen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 182
Jag har aldrig smörjt den under de ett och ett halvt åren jag haft den, vet faktiskt inte ens vart/hur jag gör det läste på ngn service sida att maskinen inte ska stå i sol el varmt för då stelnar oljan och den blir trög. Min står i ett söderfönster m isolerglas.. Det kan ju vara en slump m nålarna men jag tror ändå det är bäst att den får en genomgång för säkerhets skull så jag inte kör sönder den. Så jag lämnar in den.Håller tummarna för att de är snabba bara för jag e ledig fyra dagar nu och börjar semestern på måndag och har massa jag tänkt sy....
pysseltjejen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-20, 21:00   #9
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Håller tummarna för att det går fort!
Berätta hur det gick sen!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-23, 21:56   #10
pysseltjejen pysseltjejen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 182
Nu är min älskade maskin hemma efter att varit borta nästan en hel otäck vecka (som jag förgyllde genom att handla på mig lite mer tyg...) De hittade en bit av en nål inuti, borde varit det som låtit. Jag sydde ihop ett par cykelbyxor till juni nu, var bara tvungen att prova fast jag precis kom hem från ett 13timmars pass på jobbet. Och den lät som den ska.
Jag lät nog ganska desperat när jag frågade hur fort den gick att få fixad när jag ringde i måndags, då hade jag redan skickat maskinen m svante så han kunde lämna den på lunchen. Men servicekillen skrattade i telefonen och sa att det funkar inte riktigt så att man lämnar in den på morgonen och hämtar den på kvällen. -Nej nej, det förstår jag svarade jag hur besviket som helst eftersom det var just så jag hade tänkt mig. Tydligen hade jag ändå lyckats få honom att fatta att det var bråttom för när svante lämnade den hade han sagt att -Det var rätt akut va? varpå min kära man (som känner mig , el kanske helt enkelt förstår sig på kvinnor) svarar -Det är det väl alltid???
pysseltjejen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-25, 03:30   #11
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Härligt att din maskin blivit "botad". Ibland behövs lite professionell vård .
Det var ju bra att du kunde utnyttja den maskinlösa tiden till nåt så nyttigt som att köpa tyg .

Jag kan berätta att i min symaskin ligger det en HEL nål längst ner i botten under underspolen. Den tappade jag där en gång, den gick inte att nå för att få upp, syns inte heller. Jag vågade inte sy sen, utan ringde till min symaskinseffär som förklarade att det gick bra att bara låta den vara. Så länge den ligger platt på botten ställer den inte till nåt.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons