Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-01-03, 19:56   #1
pysseltjejen pysseltjejen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 182
Question Mentor med korsettkunskap sökes.....

hej!
Min systers pojkvän friade på nyårsafton så inom ett år blir det troligtvis bröllop. Jag skulle så gärna vilja sy hennes brudklänning fast jag inte är så duktig. Jag vet att Emelie vill ha något rakt och enkelt,men kanske med någon lite udda detalj. Ev ett korsett liv i vitt med svart snörning och rak lite klockad kjol. Hon är liten och tunn,har strl 34. Finns det någon som är van vid att sy korsetter och skulle orka stötta mig lite i arbetet samt har något enkelt mönster att rekommendera? Jag har ju iallafall ett år på mig att få till det..... Har aldrig sytt korsett,inte ens ägt någon så är inte alls insatt i hur snörningar och skenor sys...

Annars kanske någon har en bra "köpesida."...
pysseltjejen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-04, 09:25   #2
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Var bor du? Anmäl dig till korsettsömnadskurs!

Vill du börja från början tycker jag du ska spana igenom gamla trådar som speciellt behandlar mönsterval (jag rekommenderar Truly Victorians TV-110) och materialval och inköpsställen.

Jag tror annars att det flesta av oss står tillräckligt fast på jorden för att du kan luta dig mot oss.

Pröva att mejla dem av oss som verkar var mest självgoda och gapigast så får du säkert hur mycket hjälp som helst.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-04, 16:29   #3
pysseltjejen pysseltjejen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 182
Smile Tack för hjälpen

hej!
har kikat runt bland gamla trådar,kollat bilder och visat syrran. Den korsett som hon tyckte bästom hittade vi i Sabine modée brinks album, en svartvit (med tyllkjol till). Jag såg att hon ritat mönstret själv så jag ska försöka nå henne och se om jag får köpa mönstret. Vet du något liknande annars? Vi vill inte ha öppning fram,endast snörning bak.Blir kanske bökigare att få på,men hon ska förhoppningsvis bara ha den en gång....(även om den kanske måste provas hundra ggr) Hon vill inte ha den ringad, eller med kupor. Rak ,nästan lite bågformad (se bild) http://www.bridaloutlet.se/bridalout.../violastor.jpg
Matrial,dvs spiraler osv går att köpa på röda tråden väl, är glad om jag slipper laborera bland prylar jag knappt vet vad det är på engelska
pysseltjejen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-04, 16:38   #4
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
När det gäller att köpa material är VenaCava bäst i mitt tycke. Dessutom kan du där få spiralstålen i färdiga längder så du slipper kapa dem och slå på skållor. Och, det är oftast billigare. Att lära sig termerna på engelska är inte så svårt, så många termeer och så komplicerade är de oftast inte.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-04, 16:53   #5
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Hej!
Jag beundrar ditt mod och vill absolut inte tygla in det men vill hålla med om Leningrads tips att gå en kurs, så att du får en fysisk handledare som kan hjälpa dig!
Visst var jag nöjd med min första korsett (sydd innan två kurser), men skulle nog inte vilja haft den på mitt bröllop. Ett bröllop är ett så speciellt tillfälle och en korsett är ett så väldigt formsytt plagg som kan vara svårt att få rätt på vid första försöket.

Men med det sagt så är det klart att du kan göra det utan handledning också, med lite vilja och tålamod. Om du ändå har ett helt år på dig så sy först upp en dummy i tex lakansäv och sedan en annan riktig första korsett innan du ger dig på bröllopskorsetten, så ger du ju både dig själv och din syster en chans att se om det känns rätt.

Lycka till!
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-04, 17:24   #6
pysseltjejen pysseltjejen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 182
vi har reservplaner....där min symaskin inte är inblandad...men jag har ju tid på mig så det gör ju inte ont att testa. Lite lär jag ju mig på försöken även om det skulle misslyckas...
pysseltjejen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-04, 18:08   #7
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Kära Maria.

jag föreslår följande: om du bor nära Vänersborg, Lund eller Örebro, anmäl dig till en korsettkurs. Om inte, ta till vara på den här tråden och använd den som ditt kommunikationsfönster till oss som sytt så många korsetter i våra liv att vi ungefär vet hur man kan lyckas.
Skaffa först och främst ett mönster; du kan t ex köpa mönster och en 33-34cm planchett. Sy sedan en toile (till dig själv) och sedan när den blivit bra, syr du en korsett till dig själv.
Sedan börjar du planera för att sy en korsett till din flickväns pojkvän eller tvärtom eller hur det nu var ... Jag garanterar dig att vi alla kommer att stötta dig (åtminstone jag).
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-04, 18:16   #8
pysseltjejen pysseltjejen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 182
ang kurs

jag bor i stenungsund så det är ingen omöjlighet att ta sig till vänersborg, det beror på vilka tider det gäller då jag har två småbarn,den minsta är 7 mån och min make reser endel i jobbet. Jag såg i en gammaltråd att du e öppen för att sälja mönster, har du ett relativt lätt att följa att sälja till mig att börja med? Vad menas med toile? är det en grund utan foder och spiraler?? kanske ute på djupt vatten.....men man lär sig inte simma på land....
Tack för hjälp!
pysseltjejen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-04, 18:26   #9
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Toile är helt enkelt ett prov uppsydd i slasktyg. Jag använder billigt gardintyg från Tygladan i Vänersborg.
Vill du, har du tid och så kan du ju också komma upp till oss och gå en kraschkurs en lördag eller söndag.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-04, 18:36   #10
pysseltjejen pysseltjejen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 182
Det lät ju som ett altervativ som är lättare för mig att lösa. Hur mkt bör jag ha försökt innan,(så jag är liiite mer insatt),hur många timmar tar det, vad kostar det?
pysseltjejen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-07, 08:45   #11
SannaL SannaL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 113
Jag bokade en tvåveckors kurs på sommaren i malmö på tillskärarakademin. vi slog samman detta med semestern och åkte med husvagn (jag hadde då bara ett barn men endå). det finns jättebra campingar där och klar blev jag med två korsetter. Nu har jag grunden och har gjort många fler sedan dess.
Lycka till. och du vet "inget är svårt, när man väl kan det"
SannaL är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons