Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-01-14, 21:49   #1
Bubblare Bubblare är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 19
Är dessa maskiner dugliga

Halloj!

Jag har mer ller mindre "panik" köpt två symaskiner för att kunna rädda mitt företag.
[Redigerat av admin]
Jag får nämligen inte till någon finansiering, men ifall jag lanserar något helt eget som behöver mönster skyddas så kan jag få viss finansiering till mitt egen tillverkade sortiment.

I nu läget har jag en lånad Bernina Sport. Lånade den för ett år sedan för att sy en dopklänning och sedan har jag dragit mig för att lämna tillbaka maskinen eftersom det alltid finns något att sy. Dessvärre syr den bara raksöm och sicksack och så finns det inga extra pressarfötter. Ifall jag syr i tjockare/ojämna material så hoppar den stygn och trasslar tråden.

Hur som helst, till frågorna.

Vad tror ni om denna:
http://www.tradera.com/Symaskin-Vict...ktion_81566512
Jag vill mest veta ifall det är bortkastade pengar. Kan man lära sig overlock snabbt?

Vad tror ni om denna:
http://www.tradera.com/SINGER-5806-S...ktion_81121719
Samma här, har jag gjort bort mig?

Behöver egentligen en overlock och en maskin som kan sy i kraftiga material och dragkedjor samt sy runda knapphål för att ersätta öljetter.

Ingen av ovanstående syr runda knapphål, men kan maskinerna vara till nytta i förhållande till priset?
Bubblare är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-15, 17:23   #2
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Jag vet egentligen ingenting om de där maskinerna. Singer är ju i allmänhet ett bra märke. Själv skulle jag förespråka t.ex. en Singer 201K, om det är kraftiga tyger du ska ha den till. Den är superbra på det (och på en massa annat). Dock syr den bara raksöm. Min är tillverkad 1938 och jag köpte den i toppskick på tradera för 100kr.

Overlocken kan kanske vara knepigare. Det kan ju vara lite osäkert att köpa ett så okänt märke. Det jag också framför allt tänker på är att SecondMedia, som den som sålde maskinen köpt den av, har fått en hel del negativ kritik på tradera, som går ut på att de tar pengar utan att skicka varor, inte svarar när man vill dem något o.s.v. Kan kanske bli problem med garanti/reparationer då, om det skulle behövas. Om du tittar på Second Medias omdömen så ser du också att när de sålt maskinerna på tradera tidigare, så har de ropats in för mellan ca 1000 och 1400 kr/st.

Usch, menade inte att vara så negativ. Maskinerna kan ju mycket väl funka jättebra, men det finns alltså en del varningstecken, och när du frågar så ville jag skriva dem i alla fall.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-18, 11:32   #3
Bubblare Bubblare är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 19
Varningstecken, ja, det missade jag helt i brådskan.

Får se väl se hur det artar sig.
Bubblare är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons