Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-01-14, 16:06   #1
novadesign novadesign är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 5
Hjälp, sömmarna bubblar sig!

Håller på att sy en brudklänning i satin, och jag blir snart TOKIG! Sömmarna blir inte bra- dom bubblar sig och det går inte att stryka bort. Vad gör jag för fel?
Jag har läst att man ska ha små stygn, så det har jag sytt med, vilket jag nu upptäcker gör att det knappt går att sprätta upp.... Grrrrr. Jag har minskat på pressarfotstrycket och overlockat kanterna, men sömmarna är inte bra. Snälla något råd???
novadesign är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-14, 16:16   #2
novadesign novadesign är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 5
Glömde skriva att jag har sytt med 1,5 cm bred sömsmån, som jag pressat åt var sitt håll, om det har någon betydelse.
novadesign är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-14, 16:27   #3
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Använd längre stygn, det blir "så mycket tråd" och på tok för mycket "nålhål". Jag syr det mesta med 3 - 3.5 i stygnlängd.

Det blir smidigare med längre stygn, och skulle man behöva sprätta är det enklare.

Har du klippt små jack i sömsmånen lite här och var? Då "slätar sömmarna ut sig".
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-14, 16:45   #4
novadesign novadesign är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 5
Är det alltså bättre att sy med LÄNGRE stygn? I mönster beskrivningen stod det korta stygn 1,5 mm.... Längre låter faktiskt mer logiskt. Tack! Jag ska prova det med en gång. Angående jacken i sömsmånen, behövs väl bara det om det är svängda sömmar? Än så länge har det bara varit raka sömmar i kjolen. Kan jag rädda mina redan sydda sömmar tror ni? Det går som sagt väldigt dåligt att sprätta... Går det pressa på något speciellt sätt?
novadesign är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-14, 16:51   #5
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Jag tycker att det är bättre med lite längre stygn. Små stygn "tuggar" sönder tyget! (min egen erfarenhet)

Overlocksömmen kan dra ihop kanterna en aning.
Prova att jacka lite så ser Du om det behövs, även där det är raksöm.

Något knep, med pressningen har inte jag, så det bubbliga försvinner, men det finns säkert någon här som kan det bättre än jag.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-14, 17:09   #6
novadesign novadesign är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 5
Tack så jättemycket för dina svar! Hur hade du kantat ett satintyg? Hade du valt bort overlocken, med tanke på det som du skrev? Hur gör jag om sömmarna blir slätare om jag jackar i dem,overlockar jag eller sicksackar kanterna igen då, så tyget inte fransar sig? Jacken då, fransar sej inte tyget där?
Tusen dumma frågor känns det som, men det är så kul att kunna få svar från någon som kan...
novadesign är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-14, 17:17   #7
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Jag kantar med overlocken, och jackar där det behövs, efter overlock och att jag sytt sömmen.
Det ska inte behöva fransa sig så mycket just vid de små jacken.
Du behöver inte klippa ända in till sömmen, utan bara så att kanten inte drar ihop sig.

I svängda sömmar behövs det aningen djupare jack.
Men klänningar i satintyger blir sällan helt släta i sömmarna.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-14, 17:25   #8
novadesign novadesign är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 5
Tack igen! Nu ska jag ta tag i mitt projekt med ny energi. Jag var faktiskt beredd att slänga in den i spisen, så jag slapp och se den, men nu känner jag nytt hopp....
novadesign är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-14, 17:30   #9
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Inte ska Du elda upp den inte!!!!
Hoppas att det här lilla kan bli till lite hjälp.

Byxorna som jag sydde i går, har helt raka sömmar i benen, ändå fick jag jacka sömsmånerna hela vägen. Overlocken drog ihop en aning. (jag kanske skulle ha ställt om maskinen lite)
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-14, 18:22   #10
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Man kan rädda ganska mycket med att pressa. Fuktig trasa och press på sen tar du baksidan på en klädboste eller en annan obehandlad träbit och trycker mot sömmen. Då går fukten in i trät och sömmen blir slät och fin.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-14, 21:50   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Kan hålla med om att längre stygn är bättre om man har problem med att få bubbel/vågig kant eller, ja alltså utsträckt tyg när man syr. Lättare pressarfotstryck kanske också hjälper om man har möjlighet att lätta på det på sin maskin.(inte alla har möjligheten. en av de få nackdelar med mina pfaffar )
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons