Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-04-15, 17:20   #1
hostalva hostalva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 17
Question Underklänning/Särk

Hej!
Jag är intresserad av att sy en underklänning/särk till dam med vikingatid/tidig medeltid. Vill sy med bara raka stycken så det som jag undrar är över om någon har något bra tips på vart man kan finna mönster med ärmkil!

Mvh Jenny
hostalva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-15, 17:41   #2
Fleece_Ronja Fleece_Ronja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 58
Hej!
När jag syr med raka stycken (annars med iofs) så improviserar jag bara! Brukar göra mina ärmkilar max 10x10cm stora... om det är någon hjälp? Kan försöka förklara mer/bättre om det inte hjälper...eller någon annan hinner före...

Tror iofs att Historiska Världar har alla möjliga mönster och beskrivningar? *rotar lite på google*
http://histvarld.historiska.se/histv.../draekter.html
Vet inte om vikingakvinnans särk är en sådan du vill ha men annars kan du säkert använda någon av de andra beskrivningarna?

Lycka till!
Fleece_Ronja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-15, 20:47   #3
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Min "standardmodell" består av rektangulära fram och bakstycken. Bredden beror på hur jag vill att plagget ska sitta, ett löst plagg får man om man tar halva sin övervidd, ett snävt plagg som håller brösten på plats får man om man tar måttet precis under bysten.
Ärmkilarna är oftast kvadratiska. Storleken på dom beror lite på hur mycket rörelsevidd du vill ha men också på hur stora bröst du har, men 10x10 på ett snävare plagg och kanske så mycket som 15x15 om man vill ha lite mer plats.
Ärmarna kan man klippa helt rektagulära eller avsmalnande mot handleden.

Jag brukar använda den här modellen både för särkar och för klänningar. Enda skillnaden jag gör är längden och att jag brukar ringa ärmhålet lite på klänningar för att få snyggare passform. Och så materialet då förståss. Linne i särken och ylle i klänningarna.
Både "elvahundratalsklänningen" och den vinröda "fantasyklänningen" i mitt galleri här på sysidan är gjorda efter den principen.

Du kan till exempel använda en principskiss för bockstensmannens kjortel som bas, men utesluta kilarna mitt fram och mitt bak. (eller använda den rakt av, bara förlänga den.)
Principskisser på den hittar du till exempel här: http://www.personal.utulsa.edu/~marc.../bocktunc.html
Historiska världars version: http://histvarld.historiska.se/histv...t_kjortel.html
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons