Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-12-13, 13:50   #1
SarahGustafsson SarahGustafsson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 25
Vill ha tips på smidig syhörna

Hej,
tillhör de trångboddas skara i stockholmsinnerstad, som har en syhörna i vardagsrummet. Hur gör ni, en symaskin eller overlockmaskinen för ju plats...men inte bägge.
Hur gör ni? har ni något smart bord från IKEA som ni använder?
SarahGustafsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-13, 15:03   #2
hatte hatte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 99
Jag tillhör de trångbodda i periferin av Malmös innerstad.. Jag har också min syhörna i ett hörn av vardagsrummet. Jag använder mig av ett vanligt fanérbord från IKEA (kan det heta Lack?). Syr jag med min symaskin har jag min overlock stående på golvet vid bordet. När det är dags att byta maskin, ställer jag ner symaskinen på golvet och lyfter upp overlocken.. Ibland känns det som om jag håller på mer med att byta maskin, än vad jag verkligen syr...
Men det systemet fungerar bra för mig.
Jag skulle dock vilja ha ett större bord, för att få ordentligt med plats när jag sysslar med mönsterritning och tillskärning.

Annars finns det särskilda sybord att köpa. Jag har sett sådana bl.a hos symaskinsåterförsäljare. Bord med lyftbar platta för t.ex en overlockmaskin, i nedfällbart läge förvaras maskinen då som i ett skåp under bordet.. Jag vet inte om sådant finns på IKEA.

Jag har allvarliga disciplineringsproblem. När jag håller på med ett projekt, hur litet det än är, kan jag omöjligen hålla ordning på saxar, sprättknivar trådrullar och liknande. Jag har skaffat dubletter av en del grejer för att slippa leta efter dem när jag är i gång och allt flyter runt..
Är det någon som kan tipsa om hur man får ordning på sådant, så är det välkommet!

/jonne
hatte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-13, 15:18   #3
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Hihihi...
Jag är dessbättre inte värst trångbodd, men oordning blir det lätt ändå...
Det där med dubletter är bra tycker jag. Jag har t.ex. sprättkniv och brodersax för att klippa trådar i bordet bredvid TV-fåtöljen. Eftersom det brukar vara där grejorna hamnar ändå, liksom...
Måttband och tumstockar har jag "överallt", men det är nog det jag oftast letar efter lik förbaskat!!
I förra huset var det trångt i syhörnan. Det var faktiskt en vanlig 80cm garderob (med dörrar så man kunde stänga om eländet...) som gjordes om till arbets"rum" med arbetsskiva som kunde vikas ut vid mönsterarbete. Det var lyfta upp och ner-modellen som gällde där. Och grunda hyllor (halva djupet ungefär) ovanför för tillbehör. Hyllor hyllor och åter hyllor är mitt enda tips att komma med. Så är det där med självdiciplinenatt ställa tillbaka i hyllorna då, där har jag inget att komma med tyvärr...<suck>
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-13, 15:50   #4
hatte hatte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 99
Ja visst ja..

jag kom plötsligt ihåg en gammal idé jag har haft surrande lite då och då. Nu påminde du mig Åsa!

Jag har alltså tänkt mig att tillverka ett rejält tiltaget uppfällbart bord att använda till mönsterarbeten och liknande ytkrävande sysslor. Tanken var att tillverka en gångjärnskonstruktion som jag skruvar fast på väggen. I uppfällt läge kan man ju tänka sig att använda bordets undersida till lite vad som helst. T.ex spika upp en pannå och måla nåt snyggt...

/jonne
hatte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-13, 15:56   #5
lottisen lottisen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 105
Sy-Bord

Har sett sy-bord på symässan, finns i olika utförande o priser.
Det som var bra med borden var att man kunde fälla ihop dom.Pris från ca.5000kr o uppåt,inte IKEA priser precis.
Tog deras kort,kika in på .
http://www.amitech.se
Borden finns hos större sy-maskinsaffärer.
lottisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-13, 16:36   #6
katta katta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 203
Jag har ett sådant litet nedfällbart bord från IKEA, därpå står min symaskin, overlocken står på köksbordet eller i garderoben... Eftersom vi bor i en liten studentlägenhet så brukar jag hålla till på golvet med mönster och tillskärning. När jag blir "stor" ska jag ha höj och sänkbara bord som dessutom ska vara STORA!

När det gäller smågrejer har jag en liten minibyrå från IKEA och ett syskrin efter farmor. Dessutom har jag lådor under sängen och lådor i garderoben. Skulle vara kul att ha en extra garderob så att man kunde hänga alla tyger på galgar, lättare att se då...

Ojoj måste sluta babbla måste plugga till körkortsprovet på onsdag!
katta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-13, 16:51   #7
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Vilken bra ide med galgar, Katta! Man kan ju ha flera stänger i ett skåp. Hm.... tål att tänka på...
Lycka till med körkortet!!!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-13, 17:23   #8
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Halloj!
Tror att vi har diskuterat syhörnor och förvaring m.m. i ett tidigare forum här:
http://www.sysidan.se/forum/showthre...=&threadid=346
Finns bild på min syhörna där, och något som inte syns i bilden, är att jag har min vanliga symaskin lite längre till höger.
På vinkelbordet från IKEA får jag alltså plats med två symaskiner.
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-14, 13:38   #9
killmamma killmamma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 4
Jag har gjort ett sådant nedfällbart bord som nämns högre upp, för att ha nåt att klippa till på, satte fast en list på väggen (i lagom höjd för att kunna stå upp o skära/klippa)och med gångjärn på den en skiva som når ner till golvet, på undersidan har jag fäst två platta (som listen) ben som fälls ut/in med gångjärn. Har målat i samma färg som väggen så när det är nerfällt syns det knappt. Jag tillhör dom som inte är så trångbodd, men dessvärre inget eget syrum ändå, så jag har satt upp en bänkskiva med konsoller som jag har maskinerna på bredvid varandra och Ikeas konsoller o brädor som hyllor ovanför med deras burkar Glis med tråd, band, knappar etc etc. Tygerna har jag i en garderob i samma rum -tvättstugan!

Senast redigerad av killmamma den 2004-12-14 klockan 13:40.
killmamma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-14, 17:20   #10
HankOlsen HankOlsen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 58
Malin!
Du har ingen möjlighet att ta några bilder och visa oss. Det lät som ett intressant byggprojekt till mitt rum....
HankOlsen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-14, 19:32   #11
Bitte Bitte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 148
Hej,

Här kommer en bild från mitt stökiga syrum, men det är ju alltid något på gång. Det är bra med lite olika storlekar på förvaring. Jag hittade de genomskinliga lådorna på IKEA, man öppnar dem fram och de är perfekta att ha mindre tygbitar i sorterade i olika färger och man ser vad man har i dem.

MVH
Bitte
Bifogade bilder
 
Bitte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-14, 19:58   #12
IrenePanik IrenePanik är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 183
Gillar din syhörna, Bitte! Dom där lådorna från IKEA gillar jag Synd att dom inte skickar allt på postorder bara (fast just dom lådorna har jag inte kollat efter). Fiffigt att man kan öppna i gaveln!

//Irene Panik
IrenePanik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-20, 16:56   #13
SarahGustafsson SarahGustafsson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 25
Hej,
när köpte du de lådorna? Är ofta på IKEA och ahr aldrig sett dem. minns du vad de heter?
SarahGustafsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-20, 18:15   #14
Irja Irja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 3
förvaringslådor

Jag köpte fyra sådana lådor i fredags 17/12 på Ikea i Kungens Kurva. De kostade 49kr/2st. Kommer dock ej ihåg vad de hette.

Kanske lite svårt att hitta eftersom lådorna fanns omonterade 2st i en plastpåse. Vet inte heller vad avdelningen heter, men bland andra förvaringsgreijer i bottenvåningen.
Irja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-20, 18:28   #15
SarahGustafsson SarahGustafsson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 25
Jag hittade dem på ikea.se, ska se om jag orkar åka dit imorgon innan jobbat. men de verkar ju kanonbra!
http://www.ikea.com/webapp/wcs/store...ts=10115*10298
SarahGustafsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons