Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2006-08-09, 19:50   #1
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
Hur syr man lättast en mantel?

Min 8-årige son har beställt en sådan mantel som dom har i Star Wars.

Frågan är hur ag lättast slänger ihop en sån?

Jag har ett lite kraftigare trikåtyg i grått och ett svart bomullstyg. Jag tänkte sy en mantel av varje...Helst ville han ha en svart mantel men jag tycker att det är mer praktiskt med trikåtyg

Just nu springer han omkring ute med morgonrock och lasersvärd
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-09, 20:53   #2
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Om den ska bli riktigt "snabb" när man svischar fram som liten kille så ska den nog vara ganska så vid och klockad. Har du mycket tyg så gör en halvcirkel med ett resår med knäppning i halsen och kanske ev. en bred ståkrage eller luva (beror på hur han vill ha det). Har du inte så mycket tyg så gör den lite mindre vid....

Jag hade definitivt börjat göra en i bomullstyget, tycker det är mycket lättare att jobba med än trikåtyg.

Lycka till!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-09, 22:04   #3
Andy Andy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 239
Aha, det finns alltså fler små Darth Vaders...

I julas fick även jag en beställning på en Star Wars-mantel. Först tänkte jag använda ett tunt ulltyg som låg och skräpade i garderoben, men ändrade mig och använde vanlig enkel svart lakansväv från Bauhaus och vanligt fodertyg. Ulltyget ger ju ett snyggt fall, men lakansväven är billig och lättsydd.

Mönstret (eller snarare en beskrivning) hittade jag på Husqvarnas hemsida. Försöket nu söka redan på det, men hittade det inte. Däremot finns det en kungamantel som du kanske kan utgå ifrån.

Istället för en metallkedja (som det är på "originalet") valde jag att brodera ett kejdemönster med guldtråd. På baksidan sydde jag fast kardborreband. Lite lättare att knäppa för ett barn men även en säkerhetsdetalj utifall att leken blir lite vild eller om manteln fastnar i något.

Hoppas din lille Star Wars-hjälte blir nöjd. Det blev min.

/Andy
Andy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-03, 15:13   #4
SuN SuN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 19
www.husqvarnaviking.com/se

Klicka först på Sömnad & sedan på Sömnadsprojekt.
Här fanns massa roliga saker!

Angående mantelns stägning/fastsättning:
På vår Öppna förskola har de sytt en resårsnodd som går från ena kragkanten till den andra. Tillräckligt lång för att gå ned under ena armen, över ryggen (syns ej under manteln) & upp från under andra armen (som när barn leker häst med hopprep!) De mantlarna tas enkelt på genom att sträcka armarna bakåt & stoppa in händerna i "ringen" & dra upp till axlarna. Önskas en kedja eller stängning som syns kan den sättas fast med kardborre!
SuN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-04, 00:31   #5
Salantha Salantha är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 19
Det är möjligt att du kan ha användning av www.padawansguide.com eller åtminstone få inspiration.

/Ida
Salantha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-05, 10:42   #6
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Absolut lättaste sättet att sy en mantel är att lägga tyget dubbelt, mäta ut en fjärdedelstårtbit med radien i den längd du vill ha på manteln. Ska det vara en huva på den så mäter du omkretsen på hals och längden på huvudet och ritar till det med stor marginal vid spetsen på tårtbiten. Klipp ut det och sedan syr du ihop från ev huva och ut längs med ena radien. Har du ett framsat tyg vill du kanske fålla kanterna.

För att hålla på plats kan man ta ett fint spänne, eller bara sy fast kardborr för barnvänligare variant.

Hör av dig om du behöver diagram eller om något verkade luddigt.
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-05, 22:39   #7
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
Kan du förklara det där med luvan igen?
Ska man klippa ut luvan för sig eller klipper man den i samma stycke som manteln?
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-06, 11:49   #8
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Allt i samma stycke, så det är väldigt enkelt att sy ihop. Jag slängde ihop en ritning som kanske förklarar bättre
Bifogade bilder
 
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons