Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-03-07, 07:47   #1
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
Kan man ångra sig???

Jag annonserade ut min symaskin på blocket. Tanken var att jag skulle köpa en kombinerad sy- och brodermaskin. Nu blev det en Janome 300E i stället. Jag lät annonsen på min sy maskin vara kvar. En kombination av slapphet och om någon ville köpa maskinen till "mitt" pris kunde jag väl sälja den.
I går ringde en person och ville köpa symaskinen utan prut. Det gick inte att säga nej. Jag ska skicka den med bussgods idag.

I natt har jag inte kunnat sova... Ju mer jag tänker på det dessto mer dumt känns det att sälja maskinen. Jag trivs ju jättebra med den. Jag har ingen anledning att sälja den. Då måste jag ju köpa en nu och man vet ju aldrig om man kommer att hitta en lika bra maskin igen...

Kan jag ringa och säga att jag har ångrat mig?
Vi har bata pratats vid per telefon, inte skrivit några papper och inte betalat något.
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-07, 07:52   #2
Quiltlisa Quiltlisa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 61
Absolut!
Det är din maskin ända tills du har erhållit full likvid för den. Säg som det är, att du inte kan skiljas från en familjemedlem.
Berätta gärna hur det gick och om du blev nöjd med din Janome 300. Jag är själv i valet och kvalet om jag skall köpa brodermaskin eller inte.

Hälsningar
Quiltlisa
Quiltlisa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-07, 07:57   #3
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
Kan man med att göra det?
Jag känner mig så dum!! Men man vet ju vad man har...

Brodermaskinen är jätterolig! Men man får mersmak hela tiden. Just nu vill jag kunna allt på en gång. Jag har inget tålamod att sitta och lära mig programmen för att redigera motiv. Jag vill sitta och brodera, ju!
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-07, 08:01   #4
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Så klart du kan ändra dig .har du fått förskotts betalning eller hade du tänkt skicka den innan du fick några pengar .det skall du defenitift inte göra. även om du säljer den så småningom så skall du sälja den till någon som kan titta och pröva och ger dig pengarna i handen.och sedan inte kan säja att den inte fungerar.Säj bestämmt till din kund att du har bestämmt att inte sälja din maskin.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-07, 08:22   #5
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
Ja, då ringer jag henne sen.

Det var meningen att jag skulle skickat maskinen mot postförskott. Det köndes säkert för båda parter...
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-07, 08:39   #6
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Om dom inte löser ut paket då kommer den iretur det är alltid en liten risk med att frakta saker de kan skadas och du får betala 2 frakter med eller utan skadad maskin. Jag kanske är alldeles för försiktig.oftas får man inte så mycket för en begagnad maskin man kan lika gärnabehålla den.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-07, 08:48   #7
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
Ja, det är inget roligt att få betala 2 frakter och sen få tillbaka en trasig maskin.
Det blir till att bita i det sura äpplet och ringa och avstyra köpet. Jag är lite feg. Det hade varit enklare om jag haft mailadressen och bara mailat. Fast det är sjystare att ringa...

Teknikfreek: Jag var inne på din sida och beundrade dina stickkreationer...
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-07, 08:52   #8
bwear bwear är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 87
Hej,
Juridiskt sett så har du ingått ett muntligt avtal och de är lika binande som ett skriftligt. Problemet i muntliga är ju bevisbördan, det står ju ord mot ord.

Du har ju alltid alternativet att ringa och prata med henne och säga att du inte vill skiljas från din symaskin, och hoppas på att hon tycker att det är okej med det brutna avtalet.
bwear är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-07, 09:13   #9
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Hon har sin fulla rätt att behålla sin maskin. Det har inte överlämmnats några pengar . stå på dig
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-07, 09:28   #10
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Det är faktiskt som Bodil säger, ett muntligt avtal har gjorts. Om nu köparen skulle gå så långt att hon skulle anmäla så har hon lagen på sin sida. Fast hon skulle få svårt att bevisa det om hon inte spelat in samtalet. Det har inte med några pengar att göra, ett avtal är ett avtal.

Jag tror dock att du kan ringa och förklara att du ångrat dig. Hon kan ju hitta en annan maskin. Kanske du kan ge några förslag. De flesta har ju empati och om du förklarar situationen så går det säkert bra.

Håller tummarna.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-07, 13:44   #11
nettan2 nettan2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 87
När jag köpte ny maskin, så hade jag haft min gamla i över 20 år. I början när jag sydde på min nya, längtade jag efter min gamla, jag kunde ju den utan och innan och då gick det ju mycket smidigare att sy, och eftersom jag hade den kvar var det lätt att ta till den istället. Jag fick bestämma mig att jag bara skulle jag sy på den nya. Efter ett tag när jag lärde känna min nya maskin kunde jag inte tänka mig att sy på den gamla. Ge din nya maskin lite tid och du ska se att det blir väldigt bra. Lycka Till!!! /Nettan
nettan2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-07, 15:49   #12
HelenR HelenR är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 108
Jag tycker du ska ringa "köparen" och säga som det är. Min erfarenhet är att de allra flesta förstår om man måste ändra sig, bara man berättar varför. Var ärlig - det brukar vara den bästa utvägen i trixiga situationer! Får du köparens förståelse löser sig även den juridiska delen av frågan, som onekligen stämmer att även "muntligt avtal gäller". Lycka till!
HelenR är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons