Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2006-03-04, 08:41   #1
Jorild Jorild är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2004
Inlägg: 196
Automatiska knapphål

Min Pfaff 2026 kan sy knapphål automatiskt. Mitt problem är att om jag väljer ett normal tätt knapphål så sys första "stolpen" för kort och börjar på den andra "stolpen" för tidigt. Resultatet blir en stor knöl av tråd innan sista "tränset" sys. Väljer jag ett glesare knapphål, blir båda stolparna bra.

Det är ju frustrerande att jag inte kan få ett tätt och fint knapphål utan måste välje ett glesare och mindre stiligt knapphål. Det är ganska irriterande när jag måste sprätta knapphålen för symaskinen syr fel. Så jag undrar om man ska förbereda tyget på något sätt innan man syr knapphål. Jag har bara använt dubbel lakansväv.
Jorild är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-04, 12:31   #2
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
hej du kan väl justera det automatiska knapphålet också .problemet när det står still på samma ställe och syr tjockt brukar vara för liten stygnlägnd om du ökar stygnlängden en aning så sprider du ut stygnen lite och dom bånkar inte ihop sig och det matar tyget bättre.provar dig fram varje tyg kan behöva sin inställning.lycka till.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-04, 16:39   #3
Jorild Jorild är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2004
Inlägg: 196
Jag uttryckte mig nog lite otydligt anledningen till att maskinen står och stilla på samma ställe är att första stolpen sys för kort, så när andra stolpen är lika lång som första stolpen är andra stolpen inte klar men ändå så har pressarfoten kommit till slutet och kan inte backa mer och då står den och stampar tills det är dags att sy tränset. Så hur får jag maskinen att sy den första stolpen tillräckligt lång?

Jag kan ställa in tätheten - det enda som fungerar är den glesaste varianten som ser ut som gles zig-zack och jag vill ha knapphål som ser ut två rader av satinsöm. Sedan kan jag även ställa in bredden på sömmarna. Den enda längd jag kan ställa in är längden på knapphålet och det fungerar ju så där eftersom första stolpen sys för kort.
Jorild är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-04, 21:28   #4
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
kan du inte sänka minska stygnlängden på den sömmen som fungerar för att dra ihop den och göra den tätare.visst kan du väl ändra på dom automatiska sömmarna Det brukar stå i instruktionsboken vad knapphålen har för grundinställning.Om du gör sömmen tätare blir det förmodligen mer som du vill ha den.

Senast redigerad av axyzvslut den 2006-03-04 klockan 21:39.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-05, 05:14   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Du har väl precis som på min Pfaff 2034 en plåtbit isom sitter fast i en plast bit som ska sjutas in i bakkant när man gör knapphål (en mätskena)? Har du fått dit den ordentligt? Så här ser den ut:

http://www.pfaff.com/se/3485_3473.html
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-05, 09:28   #6
Jorild Jorild är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2004
Inlägg: 196
Ann-Christin E: Jag förstår inte vilken längd som du pratar om jag kan bara ändra bredden och tätheten. ( Jag kan ändra längden på själva hålet, men hur långt knapphålet ska vara beror ju på knappen. )

Cecilia: Hur vet man att den sitter ordentligt?
Jorild är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-05, 09:39   #7
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
När man skjutit in den så ska den fjädra tillbaka någon mm. Sedan så ska man lägga tyget mellan plattan och pressarfoten. Markeringen på pressarfoten ska inte vara på första markeringen på den skjutbara delen utan den andra (det gjorde jag fel på i början).

Har du sytt knaphål förut och hur har det fungerat då?

Senast redigerad av Alvan den 2006-03-05 klockan 13:54.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-05, 10:38   #8
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
En knapphålssöm är detsamma som en zigzags söm eller en satinsöm .Stygnlängden är hur mycket den lägger stygnen frammåt, men du skall ha en väldigt liten framåt matning stygnen skall ligga nästan på tvären Bredden på zigzag är bredden på din söm.När man syr i vissa tyger behöver man ibland justera stygnlängden för att det inte skall bli för tjockt och klumpigt knapphål .Tex har du ingen stygnländ alls (0)då står den på samma ställe och maler.Det brukar alltid gå att justera sömen på något sätt. Jag vet ej hur just din maskin är och hur din knapphålsfot ser ut.Ofta är det någon pinne att dra ner som gör att den slutar med stapplen och tar andra sidan på knapphålet.Jag tror att om du kunde komma på hur du ökar pyttelite på stygnlägden så skulle den nog mata tyget och inte bånka ihop sig.Det brukar finnas ett avsnitt i bruksanvisningen hur du justerar knapphålet ,de kan kanske kalla det att balansera som vissar att du kan töja eller skjuta ihop sömmen.Ann-Christin.Det du kallar tätheten är stygnlängden .
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-05, 19:47   #9
Jorild Jorild är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2004
Inlägg: 196
Cecilia: Ibland fungerar det och ibland fungerar det inte. Nu i kväll har jag provsytt 8 knapphål och ett blev konstigt. ( Sist jag provade var det snarare omvänt. ) Jag kan inte komma på vad jag gör fel eller annorlunda, när det inte fungerar.
Jorild är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-06, 06:43   #10
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag har också haft problem med just knapphålen på min maskin. Endel blev bra andra stannde just som du beskriver. Jag lämnade in den på service för det var dags ändå. Det märktes inget annat på maskinen men jag visste att den var rejält dammig inuti (sytt i fuskpäls). Jag har inte hunnit sy så mycket knapphål efter det. Men de få jag gjort fungerade mycket bättre. Det är kanske dags för en service?
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-06, 08:35   #11
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
En stor del av rengörningen kan du göra själv ta upp spolhus ,stygnplatta och dammsug om du gör detta till en vana undviker du att få stora mängder damm i maskinen.Jag har aldrig haft mina maskiner inne för service och rengöring den ena maskinen har jag haft i 20 år en i 10 år en i 6 år.Jag rengör efter varje stort projekt.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-06, 08:43   #12
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
En del damm kommer du faktiskt inte åt själv och då är det bra att lämna in på service emellanåt.

Klart man ska vara rädd om sina maskiner och rengöra med jämna mellanrum, det är väl en själklarhet för de flesta. Men om maskinen fortsätter krångla efter rengörning och smörjning så blir det till att lämna in.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-06, 08:51   #13
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Självklart man skall lämmna in den om den fortfarande krånglar men det är ju lite onödigt att betala stora pengar för att ta bort dammet i maskinen Dom kan man ha roligare för. Jag kan ju köpa mer tyg.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-07, 20:53   #14
Jorild Jorild är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2004
Inlägg: 196
Cecilia: Tvyärr var den inne på en garantireperation nyss så då antar jag att de rengjorde den. I alla fall smörjde de den. Så det är nog inte det som är felet.
Jorild är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-08, 06:58   #15
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Höll den på så innan du hade den inne? Om inte så kanske de rubbat något och då får de fixa till det gratis.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons