Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2006-03-01, 19:03   #1
robilibob robilibob är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 1
Sy in skjortor!?

har en del skjortor som är rätt snygga men passformen är inte den bästa, de hänger nämligen på kroppen! De måste vara gjorda för personer som väger 200kg och själv gillar jag när de sitter åt lite mer.

Min fråga är hur man ska gå till väga när man syr in en skjorta? ska man ta upp sömmarna på sidorna och sen sy in? kommer skjortan bli lite kortare om man gör detta?

skriv alla tips ni har! jag är helt ny på detta men jag får diskutera lite med min morsa också så ska det här säkert gå
robilibob är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-01, 19:47   #2
mammalisa mammalisa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 7
sy in skjorta

Hej Robin!
det ska väl inte vara nåt problem att sy längst hela sidan. Men börja med lite och öka allt eftersom så att du inte tar in för mycket. Om ärmarna är för stora med så är det väl bara att sy längs med sidan och ut med hela armen. Men kolla med din morsa, det kan vara bra att få lite hjälp.
mammalisa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-01, 22:05   #3
janesjogren janesjogren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 38
Hejsan
Jag sydde in en skjorta åt min pappa en gång. Då var ärmarna lagom stora men ryggen för bred. Jag gjorde som så att jag tog av ärmarna och ritade av ärmhålet. Sedan sydde jag in i sidorna så mycket som jag behövde för att sen rita ett nytt ärmhål och sy fast ärmen igen.
Nu är ju frågan hur ärmarna sitter. Om de oxå behöver sys in så kan det nog funka att sy både sida och ärm i ett svep.
Om ärmarna inte behöver sys in och du tycker att det verkar krångligt som jag gjorde så föreslår jag att du syr in i sidan och sedan gör en fin avslutning mot ärmhålet eller fortsätter ut en liten bit på ärmhålet. Det förutsätter dock att skjortan inte behöver sys in på den övre delen av ryggen.
Vad du måste kolla är om skjortan är för stor över rygg och axlar, samt hur stora ärmhålen är.
Kan du inte beskriva lite mer hur skjortorna sitter på dig. För det är olika saker man får göra varje beroende på var skjortan är för stor.
janesjogren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-03, 14:59   #4
tinaedohn tinaedohn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 1
Hej!

Skjortor är ju redan svängda snyggt i midjan för det mesta men ta in dem i ryggen så här:
Stryk en söm mitt i ryggen och sedan två till genom att vika ungefär ett A4 brett.
Den ena sömmen måste sedan vändas och strykas åt rätt håll men genom att först stryka båda så blir det lika brett från mitten räknat
Utmed dessa pressveck ska du sy och bredast i höjd med midjan.
Du kan sy från axeln och nästan ända ner.
Mellan dessa veck kan du sy in band eller en snörning i ryggen.
Du lägger då in banden mellan de två sömmarna
innan du syr. Man behöver nåla en del för att få det bra men resultatet är så roligt.
Du kan sy ett brett band mellan sömmarna med en text eller ett motiv eller t.o.m. sy sömmarna utåt mot rätan och slå fast nitar för skosnören.

Lycka till!
Tina
tinaedohn är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons