Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2006-02-27, 09:24   #1
John John är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3
Symaskin och nybörjare

Hejsan!

Först och främst vill jag säga att allt jag vet om symaskiner är det som fastnade när jag gick i 4:an, för ca 18 år sedan. Nu tänkte jag gå köpa en symaskin och undrar förstås vad ska man ha för något? Alla dessa termer som man ser här, quilt, overlocking och sådant för mig till något äventyrsspel. Vad är det för finesser en normal symaskin ska ha och vad kostar en sådan och var köper man symaskiner?

Ska man lägga 40 papp? eller ska man ligga på 1500 riksdaler? Vad är lämpligt?
John är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-27, 09:33   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Hej
Det finns massor av trådar ang symaskinsval, här forumet "Symaskiner".
Vilken du väljer beror väl på vad Du ska sy! Lite eller mycket?
Visst kan Du få en bra maskin för en liten peng?
symaskinshandlarna brukar ha bra beg maskiner.
Gå in hos en handlare och hör Dig för lite.
Aina
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-27, 10:01   #3
John John är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3
Hejsan!=)

Jag skulle gärna köpa en maskin som har det man behöver för det man ska göra =) Enkelt vah =)? Tänkte mig att alla finesser som är bra att ha i ett grundläggande format vore bra att ha med från början. Tex att maskinen själv plockar upp tråden? Det kanske alla maskiner gör nuförtiden? En symaskin som klarar att sy i läder? Det kanske också alla klarar? Jaa, fyll i, det är så mycket tomt utrymme i mina kunskapsluckor. Jag ska förstås höra med någon syaffär fast jag kände att jag behövde veta lite mera.

Tack

John
John är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-27, 10:30   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Ja, då blir det en dyrare maskin om du vill ha alla finesser.
Och för att sy i läder behöver du en krafigare maskin, skomakarmaskin eller en industrimaskin
Vanliga hushållsmaskiner är inte att rekommendera för att sy i läder, tunt skinn möjligtvis.
Aina
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-27, 10:45   #5
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
om du skall sy i läder då är det svårt med en vanlig hushållsmaskin Jag skulle rekommendera en industrimaskin ny eller gammal.Men dom moderna finnesserna som du pratar om får du inte Jag har en Bernina 950 Industrial jag köpte den ny för 6 år sedan Betalade strax över 20 000:. Men det är inte många bernina försäljare som vet att den finns, Det är en rent mekanisk maskin med 20 olika sömmar + knapphål,Du kan sänka ner matartaggarna . Den har ett eget bord och en jättestor fotplatta som pedal som sitter fast i bordet,Det finns ingen inbyggs belysning.Det är en maskin med höghastighet.Jag tyckte det var ett mycket bra val för det är en maskin som håller hela livet .20 000:-får du betala för de flesta maskiner som är bra.Om du vill ha en bild eller undrar något maila mej. Jag köpte min av Atelje syboda i Östhammar Tel 0173-10110.Om du tittar på Berninausa.com kan du läsa om maskinen dem emda skillnaden är att vi har en mindre motor utseende mässigt.Det finns okså en väldigt massa olika pressarfötter att välja på Jag har alldrig ångrat mig.Du måste hur som hellst prova med att sy i läder innan du köper det kanske inte ens räcker med en som min.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-27, 10:45   #6
TantPernilla TantPernilla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 34
Om du inte har tänkt att börja toksy utan bara vill ha en symaskin hemma för att kunna sy upp brallorna, fålla gardiner och sånt, så klarar du dig jättebra med en enklare symaskin som kostar ca 2500 kr som ny. En sån maskin klarar av att sy raksöm, sicksack, knapphål, en del andra sömmar (som man använder rätt sällan om man är på den här nivån).

Jag tror att ganska många maskiner klarar av att sy i tjocka tyger och tunnare skinn om man bara har rätt nål. Men ska du ge dig på sadelmakeri, skomakeri eller nåt sånt, behöver du en specialmaskin.

/Tanten
TantPernilla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-27, 11:21   #7
John John är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3
Ok =) Jag tror mig nu veta vad jag behöver, tack så mycket för era svar.

Mvh

John
John är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons