Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2006-01-19, 22:43   #1
Ida-Maria_L Ida-Maria_L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 289
Exclamation Underkjol till 50-talsklänning?

Ska det vara nån slags underkjol till klänningen på bilden (som jag hoppas syns)
eller blir den så där "utstående" utan underkjol?

http://www.smokydiva.com/ebay/PICSfo...047Y_small.jpg
Ida-Maria_L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-19, 22:48   #2
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Underkjol

Hejsan.
Jag skulle tippa på att det är en s.k Peticoat (underkjol) under.
det brukar vara svårt att få den att stå ut så fint om man inte har något under.
Köp bara inte en alltför stor peticoat. Jag gjorde det misstaget till min s.k Poodle-skirt (60-talet) och den blev helt enorm.
Skriv gärna igen för mer info om underkjolar (jag fick jaga runt en hel del på nätet för att hitta min)

Mvh
Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-19, 22:52   #3
Granloef Granloef är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 23
ang. underkjol

hej. skulle bara säga att underkjolar är jättelätta att göra själv, om du dock inte känner för det så kan jag göra en åt dig för en mindre summa.
Granloef är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-19, 23:12   #4
Ida-Maria_L Ida-Maria_L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 289
Tack för svaren!

underkjolen är väl inte aktuell just nu, för jag har inte orkat sy nån klänning eller kjol än

Men planerar att göra en när jag känner att jag har råd
Gärna så fort som möjligt

Skulle oxå vara kul att göra en helt egen, men går det helt åt skogen så hör jag väl av mej till dej Liza Granlöf
eller så hör jag av mej om information på hur man gör

Har ni någon bra sida där man kan kolla hur dom ser ut?
Å vad gör man dom i för material?
Ida-Maria_L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-20, 01:23   #5
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Jag sydde upp själv en 50/60-tals kjol (efter eget mönster) som skulle bli utstående. Tyget i sig var rätt "styvt" eller hur man ska uttrycka det - alltså den håller formen rätt bra.

Men saken är den att, oavsett vilket tyg en sådan kjol/klänning består ut av, så behövs det något som lyfter upp tyget. Med andra ord en underkjol - helst helt gjord av tyll lager-på-lager, som man även hade under originalen från den tiden.

Jag löste det hela med min kjol genom att sy fast en underkjol ut av fodersilke och fem lager tyll - blev sammanlagt ungefär 5 meter tyll (med bredden 1,40) som jag sedan klippte och sydde fast i åtta meter långa "ringar" på fodersilket. Givetvis rynkade jag varje ring för att få det mesta ut mesta möjliga volym.
Kommer senare under våren att lägga ut bilder på alla mina "skapelser" på denna sida.
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-20, 10:17   #6
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Antagligen har ni alldeles rätt i att en "äkta" underkjol består av en himla massa tyll.

Men min mamma (f 41) hade en skumgummiunderkjol. Översta ca 2 dm var vanligt blankt "underklädestyg" och sen var det skumgummi i kjolen, klätt med "nåt tylligt" ("nättyg"), antagligen för att det skulle vara mindre friktion kan jag tänka.

Finemang utklädningskläder till en liten tjej... (jag)
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-20, 14:48   #7
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Hej
Jag tänkte genast på en skumgummiunderkjol, till den klänningen.Jag hade såna i slutet av 50-talet,Det blir precis rätt vidd på klänningen.
Aina
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-20, 18:49   #8
Ida-Maria_L Ida-Maria_L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 289
Citat:
Dahlia skrev:
Hej
Jag tänkte genast på en skumgummiunderkjol, till den klänningen.Jag hade såna i slutet av 50-talet,Det blir precis rätt vidd på klänningen.
Aina
du råkar inte ha någon bild på en sån kjol?
för jag har ingen aning om vad det är för nåt...
Ida-Maria_L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-20, 18:52   #9
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Tyvärr så har jag ingen bild på en sån.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-20, 19:03   #10
eca eca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 221
Hej!
I slutet av 50-talet hade man många underkjolar på sig samtidigt. Det gällde att få kjolen att stå ut jättemycket.
Antingen stärkte man sina brodyrunderkjolar, som ofta var sydda som volangkjolarna som är inne nu, eller också sydde man ihop diskunderlägg i skumgummi. Man gjorde en liten ganska slät överdel och rynkade till dessa (ofta skära) diskunderlägg. Något som också var ganska vanligt var att man trädde gardinspiral i nederkanten på underkjolen. Det såg inte riktigt klokt ut när man satte sig ner.
Kommer ihåg att lördagseftermiddagarna gick åt att stryka underkjolar som var stärkta i bl a potatismjöl. Strykjärnen var inte roliga att göra rena efteråt.
Till detta enorma "kjolomfång" hade man ett ca 8 cm brett skärp i samma tyg som klänningen (fodrat med galon för att inte vika sig) eller ett brett resårskärp. = våtvärmande omslag i midjan.
eca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-20, 19:35   #11
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Roligt att höra om alla dessa olika sätt att få klänningen/kjolen att stå ut. Jag är ju rätt ung (+20) och inte ens min mamma har några erfarenheter av 50-tals kläder (född på 60-talet), utan måste gå tillbaka till min mormor/farmor. Jag har bara gått igenom min mormors garderob och beundrat alla hennes välbevarade vackra tyllunderkjolar.. hade faktiskt ingen aning att man kunde ens göra underkjol av skumgummi.

Tänk vad mycket man kan lära sig. Jag älskar 50-tals modet och hoppas varje år att det ska göra rejäl Comeback för att kunna bära på mig exempelvis riktigt vida kjolar osv. till vardags utan att anses som konstig. Ni som har bilder på dessa underkjolar får gärna visa mig..
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-20, 23:20   #12
Ida-Maria_L Ida-Maria_L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 289
Citat:
Misse skrev:
Roligt att höra om alla dessa olika sätt att få klänningen/kjolen att stå ut. Jag är ju rätt ung (+20) och inte ens min mamma har några erfarenheter av 50-tals kläder (född på 60-talet), utan måste gå tillbaka till min mormor/farmor. Jag har bara gått igenom min mormors garderob och beundrat alla hennes välbevarade vackra tyllunderkjolar.. hade faktiskt ingen aning att man kunde ens göra underkjol av skumgummi.

Tänk vad mycket man kan lära sig. Jag älskar 50-tals modet och hoppas varje år att det ska göra rejäl Comeback för att kunna bära på mig exempelvis riktigt vida kjolar osv. till vardags utan att anses som konstig. Ni som har bilder på dessa underkjolar får gärna visa mig..
Hej du
Då är vi i ungefär samma sits du å jag
jag fyller 22 i sommar, min mamma är född 59 å har varken kjolar eller mönster på dom...
Hos min mormor har jag hittat en gul klänning av den stilen så den har jag tänkt låna nån gång och försöka göra ett mönster
Jag har länge drömt om att ha kjolar och klänningar i 50-tals stil å nån gång kommer jag göra massor av dom
Men om jag kommer använda dom är ju en helt annan fråga
Man får väl hoppas att pojkvännen köper en jänkare som vi kan glida runt i ;P

Även jag tar tacksamt emot bilder på underkjolar.
Ida-Maria_L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-25, 19:40   #13
Ida-Maria_L Ida-Maria_L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 289
Är det en sån här underkjol man ska ha?

http://www.smokydiva.com/ebay/PICSfo...934F_small.jpg
Ida-Maria_L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-25, 21:34   #14
eca eca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 221
Modellen på bilden är rätt. Själv hade jag ingen i tyll utan i bomullstyg och brodyr som man fick stärka jättehårt.Använder Du strumpor måste Du ha vanlig tunn underkjol under tyllunderkjolen, annars rinner maskorna.
eca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-25, 22:05   #15
Ida-Maria_L Ida-Maria_L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 289
Citat:
eca skrev:
Modellen på bilden är rätt. Själv hade jag ingen i tyll utan i bomullstyg och brodyr som man fick stärka jättehårt.Använder Du strumpor måste Du ha vanlig tunn underkjol under tyllunderkjolen, annars rinner maskorna.
vad menar du med brodyr?

känns som en heldum fråga men jag är inte så bra på sånt här
Ida-Maria_L är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons