Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-01-01, 20:28   #16
zettan zettan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 14
önskar dig lycka till med det projektet.
zettan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-01, 21:22   #17
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Apropå nåldyna för handleden, så har jag en sådan. Jag la precis in en bild på den. Vi gjorde sådana när jag praktiserade på en syateljé för en hel del år sen. Har dock funderat på att sy ny, då jag har missat att sätta "nålstopp" på undersidan. Nålarna går igenom och sticks.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-01, 22:01   #18
kwestlund kwestlund är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 12
Hej!
Jag håller också på att göra ett syrum och blev tipsad om följande bok:
Creating your perfekt quilting space
Titeln säger ju att den är främst inriktad på quiltning, men det mesta är tillämpbart på all sömnad. Jag har till exempel köpt detta Värde, bänkskåp från IKEA för att ha som ståbord för att klippa och skära tyger, vilken de tipsar om i boken. Sedan har jag köpt en lång bänkskiva (260 cm också från IKEA) till att ha maskinerna på. Hoppas bara att jag tar mig för att sätta upp den också... har beställt eluttag som jag ska fälla in på ovansidan på bänkskivan. Funderar också på att sätta hyllor med spotlights som lyser ner över symaskinerna... men det har jag inte bestämt än..
Jag tror dock att ett höj och sänkbart bord vore toppen att ha i ett syrum.. men det tänkte jag inte på förrän efter att jag köpt bänkskåpet. (hittade på blocket) och varken budget eller utrymme tillåter fler bord...
Lycka till!
Hälsningar
Karin
kwestlund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-01, 22:39   #19
minx minx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 229
Jag har turen att bo stort så jag har rejält med plats för både klippbord och syhörna. Jag använder klippbordet som allmänt pysselbord och har köpt enkla snurrstolar från ikea att ha runt det. Sybordet är stort och jag har alltid en eller två magnetiska nåldynor alldeles vid symaskinen.
Skickar med en bild alltid kanske det inspirerar nån. Sorry att den är tagen med blixt men vad ska man göra nu när det är mörkt dygnet runt :P

http://www.minx.se/syhorna.jpg
minx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-01, 22:50   #20
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Sopkorgar är viktiga. Jag har tagit ett antal billiga ytterkrukor jag köpt på IKEA och placerat ut i rummet. Det må låta som om jag är lat, men man vill inte behöva gå flera meter varje gång man ska slänga en liten tråd eller en bit av ett tyg man klippt av, så små skålar för småskräp på varje bord och arbetsyta är min rekommendation; annars hamnar alltför mycket på golvet, för mig i alla fall.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-02, 07:33   #21
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
RITBORD/STRYKBORD/KLIPPBORD tycker jag är viktigt. Det jag har är 1x2 meter och det har jag klätt med ett lager bordsfilt och sedan ett gammalt lakan. Det ligger bara på skivan som är vitmålad, så kan jag ta bort det helt om jag bara vill rita och inte ha mjukt bord... Höjden är "ståhöjd" dvs till naveln! Det står med gångplats runt 3 sidor!

Mitt MASKINBORD är ett skrivbord, men jag tror på idén med hål i för alla sladdar! Tänk på utrymme mellan maskin o vägg om du syr stora saker!

En HURTS för blixtlås, resår, kardborre, broderikort mm.

En grund HYLLA ovanför maskinbordet för alla trådrulls-lådorna, sorterade i färger.

En grund HYLLA övanför Klippbordet med olika rullar med vlieseline, broderimellanlägg, rullar med band, blyband och tryckknappar, kritor, pennor, press-duk, -kudde, -bräda (liten), tyngder, saxar nålmagneter mm så bordet har en möjlighet att bli helt tomt!
(Jag tror man ser en bild på det på min sida...)

En PAPPERSKORG för tyger o tråd mellan borden och en för papper vid ritbordet

NÅLMAGNETER och HANDLEDSNÅLDYNOR (2 av varje)

STOCKESTOL: När jag sitter o syr är det bra att kunna gunga lite för att orka med ryggen och att få plats med stora tyger mellan sig o maskinen.
BARSTOL för att kunna sitta o fundera vid det höga bordet...

HYLLA för mönsterpärmar mm och en för tyger.

All EL har jag kopplat till en dosa med strömbrytare så jag vet att allt är avstängt när jag släcker ljuset. Kanske inte så smart enligt en elektriker med jag sipper fundera över strykjärnen eller maskinerna när allt är mörkt! Och propparna har ännu inte gått så det är nog ok!

Till STRYKJÄRNET har jag hängt upp sladden mitt över bordet med en hissbar (fjädrande) talja så man inte har den i vägen.

Enda problemet jag har är utrymmet: Har för mycket tyglådor som inte får plats under borden så det blir till att kliva och snubbla... Eller städa så man knappt vågar sy igen pga stökrisken! hihi.

Senast redigerad av JohannaSoreke den 2008-01-02 klockan 07:35.
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-02, 18:47   #22
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Angående det här med höj- och sänkbart bord - jag säger bara blocket.se!!!!

Titta under kontorsinventarier. Finns massor av olika bord och till väldigt bra priser, om man nu inte tvunget vill ha nya grejor. Höj/sänkbart är ju svindyrt och då är blocket bra. Kolla även hos firmor som säljer begagnade kontorsmöbler - finns också många.

Vill man bara ha en bänkskiva, t.ex. pga platsbrist, så ska man gå in till en köksfirma och fråga vad dom har för uddaskivor på lager. HYPERBILLIGT om man inte tvunget måste ha ett visst mönster på den och fjäskar man lite extra kan man få den tillsågad och kanske t.o.m. exakt hål för symaskinen eller ett litet hål för sladdar....
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-22, 13:18   #23
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
Får man nog med plats....

jag har börjat ana att man inte kan få det!! När jag hade en liten hörna för mitt syende så tyckte jag att det väl var ok... nu har jag två stora bord det ena 2 meter långt och det andra 160 och båda är 80 cm breda står i vinkel!

Ändå tycker jag att jag inte får plats... för när man håller på att rita så kan man inte klippa och klipper man så kan man inte rita och har man inte städat undan så kan man inte göra något alls! hmmm hahahha

det är nog mer fel på sömmerskan i det här fallet!! men ska man ha plats för brodrimaskin.vanlig maskin och overlock och därtill så är det ju stickmaskin och en annan symaskin som syr vacker raksöm... suck..

jag occuperar ändå hälften av storstugan men känner att jag inte får plats... jag behöver mer plats..

smarta saker jag gjort... hål för sladdarna i bordet och kopplingsdosor under bordsskivan, nersänkt maskin (min 6600 Janome) hål i bordet för skräp!!! hmmm gör mer än ett känner jag nog så man inte måste springa runt...och lägga skräp för det blir aldrig av.
skaffa en sådan där handikapp tång den har magnet i ena änden och så är det så skönt att slippa böja sig ner när man tappar det man syr på... magneten är kanon när man ska leta knappnålar... moppebyråsar från Ikea är kanon för broderitrådskoner (andra kan ligga) Hyllmeter för tyger... gärna så man kan dra för om man är lite stökig som jag då.. hurstar för mellanlägg och annat sådant och så ett ställe att stryka på!

men mer plats!! hahaha det behövs alltid!!! suck nu ska jag ha plats för att skulptera med ju... vart ska jag göra det!!!?? det var inte någon bra idé att göra det i systugan.... hahaha gud va myckt flock det är i omlopp som ville sitta fast i min lera!!!!
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-22, 13:49   #24
Asilas Asilas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 42
Två tips

Som skräpkorg använder jag en tvättkorg...(kanske kan jag använda alla kastade tyg/tråd bitarna till fyllnad i något senare)

Under min overlock har jag lagt ett "sittunderlag" för att få maskinen att stå still och minska buller
Asilas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-22, 13:53   #25
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Om man har väldigt lite plats tycker jag denna verkar ganska smidig... speciellt om man kan ställa ned symaskinen i stolsutrymmet som förvaring...

http://www.mio.se/Sortiment/Hemmakon...bord/Cleo/?p=1
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-22, 14:16   #26
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
mycket bordsutrymme och mycket ljus. Det är nog det viktigaste för mig.

Optimalt skulle jag önksa att alla bord skulle vara höj/sänkbar (via knapp) utan att ha för mycket skrymmande underrede. Men de kostar slantar om man säger det så...
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-22, 14:21   #27
flickerfly flickerfly är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 105
hurra!

Weee... vikken bra tråd!
flickerfly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-22, 14:32   #28
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Citat:
minx skrev:
http://www.minx.se/syhorna.jpg [/B]
Jag ser att du har gammal pfaff-maskin. Visst är de jättebra? (ursäkta för urspårningen)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-22, 18:02   #29
laika laika är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 273
Det låter som man skulle ha högt i tak med ett loft i sitt sy rum. När barna flyttar hem ifrån så ska jag göra mej ett rum men det dröjer ett tag till den älsta är nu 18 så man vet aldrig åren går fort. Jag bara längtar till jag får mera plats jag har så mycket saker tyger m.m som jag knappt vet vad det är eller ligger.
laika är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-22, 20:18   #30
flickerfly flickerfly är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 105
nåldyna

Kollade lite på tradera efter nåldyna eftersom jag inte har nån sån. VAD man inte hittar på å ha som nåldyna. Tex:
http://www.tradera.com/Gungstol_nald...ktion-70947736

http://www.tradera.com/Miniatyr_nald...ktion-70822792

http://www.tradera.com/NALDYNA_NALDO...ktion-69255933


Då är ju frågan om man inte kan kombinera det praktiska med det roliga?

Nån säljer tex denne http://www.tradera.com/Aldre_halvkro...ktion-70539534 och föreslår att man gör den til len nåldyna. OJOJOJ va sugen jag vert på DET nurå!
flickerfly är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons