Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-07-21, 21:10   #1
KimLearnsToSew KimLearnsToSew är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2011
Inlägg: 4
Ska sy för första gången

Jag har aldrig sytt för och vill gärna göra en plushies drake till kvinnan jag ska bekänna min kärlek för. Hon älskar drakar och istället för att köpa en drake vill jag sy min egen.

Men jag har som sagt aldrig sytt och vet inte vad jag kan komma att behöva utöver tyg, stoppning, nål och tråd.

Vilken typ av tyg är bäst lämpad för detta?

Vilken typ av stoppning är bäst?

Om jag vill få en kropps del att "stå upp" (T.ex. en vinge) finns de något finurligt tips för detta?

Andra tips får gärna ges också på saker som kan vara bra att tänka på

Vänliga hälsningar
Kim
KimLearnsToSew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-21, 22:03   #2
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Jag vet inte vad det är för något du ska sy men det enklaste är alltid att börja med ett mönster.

Gissar på att det är något sorts mjukdjur du pratar om...?

Mönster på sådant finns i bokaffärerna men kan även finnas på bibblan eller ev. gratis på nätet.
Om du inte hittar exakt rätt mönster så kan man ändra lite på redan befintliga mönster.

För att stadga upp delar använder man mellanlägg som (oftast) stykes på. Vill man att vissa delar ska gå att böja så kan man sätta i ståltåd.
Har aldig sytt mjukdjur själv, så läs instruktionerna noga och sök på nätet.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-21, 22:12   #3
KimLearnsToSew KimLearnsToSew är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2011
Inlägg: 4
Japp ett mjukisdjur

Tänkte designa själv så det blir lite mer unikt men tack för tipsen, går ju att använda tipsen från andra ändå. Ska kolla runt lite på nätet om jag hittar något
KimLearnsToSew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-22, 00:22   #4
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Hittade en youtubefilm om en drake, finns del 2-4 också.
http://www.youtube.com/watch?v=gN-EfRqRr7s

Tja, har du aldrig sytt, så har du ju lite att tänka på! Det är alltid mycket enklare att visa i praktiken, därför rekommenderar jag dessa filmer 8 flera delar), hur man nålar ihop och hur man syr i symaskinen. ( Obs bry dig inte om nallens design och mönstret! Det är för att visa det tekniska)
http://www.youtube.com/watch?v=a0lZW...eature=related

Jag rekommenderar dig att sy i bomullsplysch ( antingen 100 % eller med högst 30% syntet iblandat) , det funkar jättebra till stoppade djur, det är ganska enkelt att sy i, och framförallt är det "förlåtande" för småfel ( som alltså inte syns).
Sy med 100% polystersytråd, helst kvalitetstråd typ Gutermann. Använd en ny symaskinsnål, jerseynål nr 70 eller 80.
VIKTIGT att ( om det går) ställa in så symaskinen har en lägre maxhastighet, detta pga de små tygbitarna.
Och så vad jag vet att de flesta nybörjare misslyckas med: När man har sytt en söm som inte är rak, utan rundad, eller en kurva som böjer in mot tygbiten, och sen vänder ut det till rätan, då blir det en massa jättekonstiga dragningar/bucklor. Det beror på att man har missat att jacka i sömsmånen. Man måste alltså försiktigt klippa små jack, ca halva sömsmånen, ner mot sömmen, innan man vänder.

För att du ska bli nöjd, föreslår jag att du först syr ett testdjur i mycket enkel design, typ en "nalle" klippt i bara två tygbitar. Då kan du göra felen på den, så kan du få en fin present sen, hoppas vi!

Alternativt kan du sy i ylletyg som är kraftigt filtat, sånt finns t ex att köpa på Panduro i olika färger. Obs, absolut inte i hobbyfilt, det går sönder inom en vecka! Då kan du sy för hand oom du vill, det kan vara lättare än att kämpa med en symaskin om man inte är van. Här hittade jag en bra beskrivning med mönster o allt:
http://rhythmofthehome.com/archives/...aelmas-dragon/

Lycka till!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-22, 08:09   #5
väskan väskan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 243
Jag föreslår att du först syr något enkelt i vanligt tyg utan stretch. det måste inte bli något. Du måste lära känna maskinen. Sy raka o svängda sömmar. Läs manualen.

Träna sen i det tyg du ska använda. Det är inte alltid lika lätt att sy på maskin som det ser ut. Lycka till
väskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-22, 12:32   #6
PrinsessanRosa PrinsessanRosa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 93
Vilken underbar kärleksförklaring!
PrinsessanRosa är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons