Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-01-12, 13:33   #16
Gidget Gidget är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 718
Inte av mamma eller syslöjden. Mamma var sömmerska och allt skulle göras så perfekt, tråcklas och kanterna på tyget fick man kasta för hand så de inte skulle tråda sig. Misstagen man gjorde fick man alltid repa upp och göra om. I syslöjden fick man inte lära sig sy på "riktigt" utan det enda jag minns som jag hade användning av var en påse till gymnastikkläderna.
Jag lärde mig själv när mina tjejer var små och sedan fortsatt att vara självlärd. Det som jag tycker är viktigast när man börjar sy är att inte vara så självkritisk utan man kan lära sig "fuska" också. Jag sa alltid när jag var nybörjare "att det går bort när man pressar" och ofta blev det bra.
Numera är mina barnbarn och deras kompisar ofta hos mig och vill sy, jag låter dem sy efter egen förmåga och är det något "tråkigt" som måste göras så hjälper jag dem med det. Ofta kan man komma på enkla lösningar istället för krånglet.
Numera syr jag det mesta och har också provat på att klä om möbler på mitt enkla och fuskiga sätt.
Att sy ska vara roligt och inte en massa måsten tycker jag.
Gidget är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-16, 14:37   #17
KeaG KeaG är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 9
Har alltid varit väldigt pysslig och kreativ. Hos mormor fick man göra vad man ville och jag lärde mig att virka och sticka. Senare när man började med syslöjd i skolan så ville jag börja sy också och sen har det bara rullat på. När jag skulle börja gymnasiet så fanns det bara ett mål och det var Hantverksprogrammet, Skrädderi och design och som tur var kom jag in till slut.

Där lärde jag mig enormt mycket sömnad, mönsterkonstruktion, materiallära m.m och alltifrån grunden. Just mönsterkonstruktionen tycker jag är så underbart bra att ha för när man kan det på riktigt så vet man också hur man kan fuska sen. När jag står i en butik och ser ett plagg som jag gillar men tycker att det är lite för simpelt för att köpa så ritar jag mönstret till plagget i huvudet.

Nu är nästa mål att gå skräddarutbildningen, jag ska bara komma in..
KeaG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-27, 14:46   #18
dreamer_malmo dreamer_malmo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2011
Inlägg: 13
Jag lärde mig ocksa sy av min mormor, sa himmla kul - e det nagon som lärde sig av nagon manlig? nej för sy är inte sa manligt hehe eller det var inte för ett antal ar sedan.......
dreamer_malmo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-28, 12:48   #19
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Min mamma lärde mig lite - sicksacka kanter, raksöm, vända skapelsen. Hon kan visst sy kläder men det är inget jag någonsin har sett. Efter att ha fått koll på de här grundläggande sakerna har jag lärt mig själv - klippte mammas fina, länge sparade sidentyg och sydde mig top och kjol när jag gick i lekskolan. Resultatet var ju som det var men jag sydde! Frågade min trötta och stressade mamma ibland men det tips jag fick bestod i att jag för säkerhets skull skulle ta till lite extra alt. att jag skulle välja tyger i glada färger - till allt... så jag slutade fråga. ..men jag fick köpa tyger och mönster Jag har lusläst de sömnadbeskrivningar som kommer med mönstren, experimenterat och klurat. Skolans syslöjdslektioner var för enkla så jag kan inte säga att de innebar någont avancemang. Jag har lärt mig själv och fortsätter att lära mig.
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-28, 13:51   #20
dreamer_malmo dreamer_malmo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2011
Inlägg: 13
Citat:
dreamcatcher skrev: Visa inlägg
Min mamma lärde mig lite - sicksacka kanter, raksöm, vända skapelsen. Hon kan visst sy kläder men det är inget jag någonsin har sett. Efter att ha fått koll på de här grundläggande sakerna har jag lärt mig själv - klippte mammas fina, länge sparade sidentyg och sydde mig top och kjol när jag gick i lekskolan. Resultatet var ju som det var men jag sydde! Frågade min trötta och stressade mamma ibland men det tips jag fick bestod i att jag för säkerhets skull skulle ta till alt. att jag skulle välja tyger i glada färger - till allt... så jag slutade fråga. ..men jag fick köpa tyger och mönster Jag har lusläst de sömnadbeskrivningar som kommer med mönstren, experimenterat och klurat. Skolans syslöjdslektioner var för enkla så jag kan inte säga att de innebar någont avancemang. Jag har lärt mig själv och fortsätter att lära mig.

härftigt att du gått fram på det sättet själv! cool! Jag tyckte också skolans syslöjdlektioner var för enkla, borde kaske skapa en sy elit skola?
dreamer_malmo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-28, 14:35   #21
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Mormor, mamma och eget intresse från ca 5års ålder. Lite i syslöjden.
Som vuxen har jag gått en del kurser på Tillskärarakademin i Gbg.
Till sist men inte minst gick jag som lärling i Gbg på en Ateljé!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-28, 17:46   #22
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Citat:
dreamer_malmo skrev: Visa inlägg
härftigt att du gått fram på det sättet själv! cool! Jag tyckte också skolans syslöjdlektioner var för enkla, borde kaske skapa en sy elit skola?

Tnx Jag ska ju säga att jag inte är något proffs... men en hel del kan jag

Jo, det kanske skulle vara en bra idé. Det finns ju fotbollsskolor, musikskolor och annat. Jag tycker att hantverksämnen är eftersatta i skolan. Det är hård konkurrens om tiden. Dessutom finns ju faktiskt gott om barn och ungdomar som inte är intresserade av att idrotta på fritiden. Var finns klubbarna där de seriöst kan ägna sig åt sömnad och annat hantverk? Har aldrig sett ens ett minne av någon så´n.
Det vore något för kunniga eldsjälar att ta sig an! Kan idrottsklubbar få pengar till sin verksamhet så borde det gå att få det också till något sån´t här.
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-29, 13:26   #23
Lavendel Lavendel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 108
Studieförbunden har en del cirklar och kurser som vänder sig till yngre. ”Sy din egen balklänning” och liknande. Om ett gäng intresserade tjejer (och killar...) ville träffas för att sy, pyssla och hantverka tror jag inte att det är jättesvårt att få stöd från exv. Vuxenskolan, ABF eller liknande för att få medel till lite material och lokalhyra. Se på alla ungdomar som spelar musik och som får stöd från studieförbunden.
Liknande kan man säkert få igång med exv. klädsömnad eller stickning. Fast det krävs ju initiativ och att tillräckligt många är intresserade och att några driver på. Det vore jättekul om hantverk blev en lika stor och viktig folkrörelse som idrott. Det är ju ett kulturarv att förvalta! Och alla gamla tanter som är så otroligt duktiga på handarbete, tänk vilken skatt de har att förmedla i ett sånt sammanhang. Jag tycker att idén är så bra att den redan borde finnas. Finns det goda exempel?
Lavendel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-31, 13:48   #24
dreamer_malmo dreamer_malmo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2011
Inlägg: 13
ett forum e ju en bra start. men jag tänkte mig mer något på riksnivå som kunde ta tillvara och med statliga medel föra vidare och lära ut denna kulturskatt, inte bara lokala kurser från studjefrämjandet, abf mm.
dreamer_malmo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-31, 19:51   #25
Lavendel Lavendel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 108
Jag tror att vi har ”tappat tråden” lite grand här. Lovar att jag inte ska skriva mer om detta sidoämne men:
Studieförbunden är väl jättebra på att kanalisera kunskaper och intressen inom alla möjliga områden. Och det är statliga anslag (bland annat) de jobbar med. Vill man starta en folkrörelse är det bättre att starta nerifrån och visa att det finns ett intresse.
Om det efter några år sedan finns en hel kader med jätteduktiga deltagare runt om i landet som vill förkovra sig blir ju de ett bra underlag för folkhögskolor, utbildningsinstitut och liknande. Och om intresset för hantverk öka kanske det börjar växa upp friskolor på grund- och gymnasienivå med denna specialinriktning. Men intresset måste nog finnas först.
Inte hade vi fått fotbollsgymnasier om inte fotboll varit en bred folkrörelse med många utövare på olika nivåer. Jag tror inte på statliga diktat uppifrån. Det är som visan säger ”Vill vi förändra nånting får vi göra det själva”.
Lavendel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-01, 09:55   #26
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Som flera andra här så lärde jag mig av mamma. Hon var sömmerska och utbildade sig senare till körsnär. Det hela började när jag var sjuk och hade tråkigt. Då plockade mamma fram ett tyg och visade mig hur man sydde ett enkelt nattlinne. Det var mitt första plagg och jag minns känslan av att ha gjort det själv. Då var jag sju år gammal. Minns att jag tyckte slöjden var superkul. Det jag inte fick göra i slöjden gjorde jag hemma i stället. Gjorde ett uppehåll tills jag var ca 25 år för det kom en massa annat i vägen. Återupptog sömnaden när jag fick två kassar Burdatidningar från 60- och 70-talet av mamma som hon tänkte slänga. Då satte jag mig och läste igenom alla beskrivningar för att lära mig fickor, kragar och en massa annat som jag inte gjort tidigare.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-01, 14:34   #27
dreamer_malmo dreamer_malmo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2011
Inlägg: 13
okay detta med utbildning var kanske en sidotrad, men kul att sa manga lärde sig som unga här, jag som försöker gamla lära...
dreamer_malmo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-01, 16:50   #28
sotlugg sotlugg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 159
Smile

Jag tror inte så mycket på att politikerna skulle satsa på textilt hantverk. Kom ihåg när de lade ner systugorna som förr fanns i Stockholm. Också de kurser jag gick med barnpassning. Allt skulle bort när hemmafrun försvann. Idag är nog tyvärr trenden att man satsar pengar på "manliga" intressen i dessa tider när extrem feminism verkar vara religion. Jag tror mer på att vi var och en får bedriva lobbyverksamhet för barn i vår närhet. De är så receptiva och tacksamma. Jag har flera flickbarnbarn som jag fått intresserade av sömnad, stickning och annat. Så fort de kommer hem till mig vill de kolla vad jag håller på med och ber att göra något under vägledning av mig. Jag minns själv när min farmor lärde mig sticka en angoramössa för länge sedan. Mina händer var svettiga men jag var lycklig över uppmärksamheten och hjälpen. Det skapade en relation. När hon hade dött tog jag hand om hennes oavslutade handarbeten och gjorde dem färdiga. Bl a en påskduk, som jag lägger på bordet varje år. Kanske är det ytterst hennes vägledning som gör att jag har detta intresse ännu idag 65 år senare.
sotlugg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-16, 02:49   #29
Cornellia Cornellia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 84
Har lärt mig av min mamma, farmor och mormor.

Mamma sydde mycket kläder när jag var yngre, och jag har "alltid" sytt, hade en sån där liten plastmaskin när jag var riktigt liten, och när jag "växte ur" den så började jag låna mammas. Mamma lärde mig grunderna i klädsömnad, mest genom att prova på mig.

Min farmor lärde mig brodera, och lärde mig grunderna i tenntrådsbroderi. Min mormor lärde mig väva och sy lapptäcken.

Idag syr jag mest lapptäcken, tenntråd och balklänningar. Även om jag ska börja lära mig att sy barnkläder i vår. (trial and error).
Cornellia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-28, 18:49   #30
asynja asynja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 79
Smile

Jag började sy egna byxor (pösiga 80-talsbrallor med skrikiga mönster) på syslöjden när jag var ca 13 år och sedan var jag fast! Envis som jag är, så är jag mest självlärd, men jag hade stöd av min farmor ibland och syfröken ibland när jag var yngre. Därefter har jag lärt mig av misstagen och förstört många meter tyg. Nu är jag 37 och försöker fortfarande lära mig nya saker och förstör fortfarande tyger, dock inte i lika stor omfattning... :-)
asynja är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons