Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-09-20, 08:52   #16
mari1e mari1e är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 203
Hej
Jag har en Janome 300E och har köpt Embird till. Embird fungerar utmärkt tillsammans med Janome.
Jag köpte (från Secretsof) grundprogrammet, Iconizer och Studio(digitizing). Till det köpte jag senare ett alfabet. Totalt kostade allt detta under 2000 kr.
Vilket som upplevs besvärligt tror jag beror på vad man är van vid. Jag som inte har något att jämföra med tycker inte att det är besvärligt att använda.
För att komma igång ordentligt frågade jag här på sysidan om någon kunde ge mig några lektioner och jag fick genast den hjälp jag behövde. Dessutom har Monica Boberg lagt ut Embird lektioner här på sysidan
Vad jag har förstått har Embird funnits ett antal år, så barnsjukdomar borde inte finnas.
Nu är jag ganska ny på detta, men det finns säkert någon annan som kan svara på om du får full frihet i dina broderier. Men jag tror nog att Embird kommer att räcka ganska länge för mig.
Lycka till!
mari1e är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-20, 10:04   #17
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Embird räcker jättebra för väldigt många! För mig till exempel som gör väldigt lite helt egen stygnsättning, men ofta ändrar i färdiga mönster är det kanon! Jag har fler program (köpte PE Design för dyra pengar tillsammans med min första maskin för ett gäng år sedan och fick Artista version 3 med min Artista maskin), och jag använder dem till olika saker (stygnsättning funkar OK i PE Design eller Artista för mig så jag har inte köpt till Studio för Embird), men jag kommer ideligen tillbaka till Embird för att göra småändringar, ta bort stygn och så vidare! Mycket program för förhållandevis lite pengar tycker jag!!

Åsa
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-25, 09:38   #18
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Nej, jag hade kanske inte kollat font-engine tillräckligt, och nu har jag inte programmet kvar, så jag kan inte testa vidare heller.

Skulle vara intressant att se en stygnsättning av en text gjort i font-engine. Någon som har programmet kanske kan stygnsätta några ord och lägga in här i HUS-format?

Själv har jag stygnsatt orden God Jul med ett litet axplock av de typsnitt jag har i mitt program. Bifogas här.

/Gunilla
Bifogade filer
Filtyp: zip godjul_typsnitt.zip (41.8 KB, 204 visningar)
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-25, 10:05   #19
@enga @enga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 294
Tack snälla Gunilla

Du är en klippa, God Jul var precis vad jag önskade mig just nu till mina julalster. Tusen tack för att du är så generös och delar med dig! //Agneta
@enga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-25, 11:15   #20
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Härligt Gunilla, nu slipper man hitta på själv!!
Barbro
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-25, 11:31   #21
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Jag har ju inte Font Engine , så jag kan bara leka med ABCabc. Men bara för att se lite har jag ändå skrivit några ord.
Jag har ingen som helst träning på Font Engine, har inte läst någon bruksanvsining och har i princip ingen aning om vad man kan göra med det. Ändå tycker i alla fall jag att resultatet verkar bättre än "skrattretande"... Men jag har ju inte sytt ut dem, förstås, bara tittat på skärm.
Bifogade filer
Filtyp: zip cab bac.zip (14.0 KB, 167 visningar)
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-25, 15:42   #22
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Ja, här sitter jag och ska egentligen jobba, men jag blir bara så less ibland...
Kunde inte låta bli att gå in och testa Font Engine lite till. Fortfarande har jag inte åäst några instruktioner utan bara gjort på känn. På ett fåtal minuter (om ens det) har jag lekt lite med effekter av olika slag (lagt i cirkel, förvrängt bokstäver och gjort ett A med mönsterfyll. Kan man så enkelt få ihop detta utan att direkt ta read på vad man håller på med torde man ha enorma möjligheter om man sätter sig in det hela lita grann! Bifogar fil om ni vill se vad man till exempel gör MYCKET lätt!
Fortfarande är jag lite irriterad på att det är trassligt att ändra en del saker i efterhand när man kommer på att det skulle varit annorlunda, men kanske kan amnd et fast man inte gör som jag skulle vilja...
Bifogade filer
Filtyp: zip mer fetest.zip (21.7 KB, 185 visningar)
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-25, 16:42   #23
@enga @enga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 294
Bra Åsa att du är så suverän att komma på hur saker och ting fungerar, när jag registrerat Embird önskar jag ha dig som support, eller jag måste kanske köpa privatlektioner av dig om jag ska klara av det eftersom jag är så svag på engelskan. //Agneta
@enga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-25, 20:22   #24
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hejsan!
Tack för exemplen! Jag ser att programmet har ett par brister - det gör onödigt långa hoppstygn som ibland broderas över. Dessutom gör det klumpiga överlappningar.
Se skärmdumpar ("Jul" är gjort i mitt program).

Mellan B och a hade det t.ex. inte behövt vara ett enda hoppstygn eftersom de går ihop. Mellan a och c är det ett helt onödigt långt hoppstygn, c hade kunnat börja i en annan punkt. Mitt program räknar ut optimala start och slutpunkter på bokstäverna och gör dessutom smidiga överlappningar så att det inte blir för tjockt.
/Gunilla
Bifogade bilder
 
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-25, 20:52   #25
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Det finns inställningsmöjligheter i Font Engine som jag inte stt mig in i. De har med hur bokstäverna och hoppstygnen görs.
Jag säger inte att ditt program inte gör ett bättre jobb, men det kostar också betydligt mer, och att kalla Font Engine för skrattretande är väl ändå lite hårt?!
Embird är ett kraftfullt program men kräver kanske lite mer av användaren än en del andra program. (Men jag har alltså som sagt inte ens läst instruktionen till Font Engine, bara kastat mig rakt in och provat. Med ett för många säkert helt acceptabelt resultat.)
I gengäld kostar det som sagt en bråkdel av till exempel Husqvarnas program som många här i Sverige känner sig tvingade att köpa.
Men, var och en gör som den vill. Nu har ni i alla fall sett lite av vad det är frågan om.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-25, 21:31   #26
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Det jag har sett nu är ju inte "skrattretande". Det var ju mitt första försök med Font Engine som resulterade i något som jag inte tyckte var så avancerat...
Jag skrev ju en del positiva saker om Embird också, men det kanske du har missat?
Nu har jag hur som helst avinstallerat Embird och tänker nog inte köpa detta program, eftersom Digitizer uppfyller alla tänkbara krav, och dessutom är lätt att använda... annars skulle jag nog inte dela med mig av så många av mina stygnsättningar
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-25, 21:41   #27
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Nej, har man redan ett kompetent program behöver man ju inte Embird också!
Det är därför jag bara har basprogrammet!
Men hade jag vetat vad jag vet om Embird idag vete tusan om jag lagt ner alla de pengar (runt 7-8000 har jag för mig det var) PE Design kostade när jag köpte det för si sådär 5 år sedan! (Då gjorde jag betydligt mer egna stygnsättningar än jag gör idag.)
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-26, 09:27   #28
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Embird och husqvarnas program

Hej!

Nu har jag blivit så trött på att det hela tiden saknas nånting i husqvarnas programm som jag redan köpt direkt jag ska göra nånting och att dom vill suga ur en pengar för vart enda liten grej man behöver göra för att det ska gå att brodera i tex min enda stora båge som funkar til min maskin size hoop. Så nu undrar jag om jag ska skaffa Embird i stället för husqvarnas customizing plus och digitizing plus.

Det jag behöver är ett programm för att läsa över och titta på broderierna, ett som splittar designs, gärna ett som man kan förminska och förstora mycket utan att det blir fel i stygnen då jag har ganska liten båge 10 x 17cm size hoop och ofta hittar fina broderier som är ganska mycket större, sen skulle jag g'ärna vilja ha ett program för att kunna göra om broderimönster. vet att det finns ett på husqvarna för att kunna ändra mönster klippa bort en del och klistra in en annan del av ett mönster och bygga lite grann själv. Men svindyrt det med så det blir en senare fråga. Nu är det de viktigaste att jag skall kunna brodera ut stora motiv i min size hoop-båge.

Är det någon som vet skillnaden mellan husqvarnas program som jag har och emirds program?

Jag skaffade husqvarnas program bara för att jag är så pass dålig på engeslaks så jag verkligen behöver en svensk rejäl bruksanvisning till programmen.

Mvh Helen
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-26, 10:03   #29
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Att förstora och förminska mycket utan att stöta problem finns det inget program som kan rakt av (utom äkta ART-mönster i Berninas Artista, men det är ett helt annat kapitel.). Ibland blir det rba, ibland inte, oavsett program! Man bruakr säga att man inte ska ändra mer än 20% åt något håll för bäst resultat.
Vilka Husqvarna-delar du behöver till det du vill göra vet jag inte alls, men såvitt jag kan se skulle du klara av det du vill göra med enbart Embirds basprogram för under $100. Något alfabet brukar de flest vilja ha till också om man inte vill ha Font Engine och även Iconizer för att få småbilder av mönstren när man letar i sina mappar.
Runt $150 kommer man alltså en bit med om man skaffar Embird.
En liten fånig detalj bara: din båge kallas för Plusbåge eller Plushoop på engelska. Inte "hoop size" eller "size hoop". Det kan vara bra att veta när du ställer frågor om den så folk vet vad du talar om. Du kanske märkte att jag varit väldigt undrande i andra frågor du gjort.

Åsa
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-26, 10:14   #30
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Mitt program (Digitizer 10000) klarar av att förstora och förminska! Speciellt bra går det med filer som är skapade i Digitizer (JAN-filer), men även andra går bra. Stygnen anpassas automatiskt.
Hälsningar
Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons