Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-12-06, 21:31   #1
marber marber är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 36
Lightbulb Lite motivtips önskas

Hej

Jag har just startat en sida där jag tänkte sälja mina brodyrkort, jag har tänkt att den ska innehålla mest svenska motiv, nu tänkte jag be om lite hjälp från er.

Jag behöver uppslag på vad man kan önska sig i motivväg dels som svensk och kanske framförallt vad en amerikan kan tänkas önska sig. Det är klart att jag har en del tankar själv men det vore kul att se om man tänker som andra.

tack på förhand.

Martin
marber är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-06, 21:55   #2
broderiks broderiks är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 154
När jag tänker svenska motiv, är det midsommar!!midsommarstång,folkdräkt m.m., även skogens djur:älgar....
broderiks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-07, 06:18   #3
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Kan man tänka sig miniaturbilder av vår svenska natur.
Som små tavlor. Som Hummel fast svensk natur.

Det skulle i alla fall jag vilja få tag på.
Dalahästar och midsommarstänger i alla ära.
men det har ju man ju sett redan.
/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-07, 07:01   #4
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
det finns ju

lite mera av sverige än detta tycker ju jag

vikingar, asatro, folksagor, svenska troll mm

Sagan om ringen är ju ganska norden inspirerad och den tror jag mååånga skulle vilja brodera

personligen längrar jag efter lite generations byte i brodyrvärlden..
det finns så mycket landskaps blommor, midsommer stänger, älgar mm jag tror inte att det ger något klirr i kassan att vara en i mängden av alla dessa

Fantasy det är något som iallafall jag skulle bli glad över, börjar få en del jolmiga motiv i vrångstrupen om jag ska vara ärlig
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-07, 07:12   #5
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Tänker som Trollet gör. Lite asatro, vikingar osv.. det är typiskt svenskt och genuint.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-08, 08:05   #6
marber marber är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 36
tack så mycket för tipsen, landskap är ju en rolig idé!
Vad gäller fantasy så är det något jag tycker mycket om att rita så det kommer absolut bli en sådan avdelning framöver. ringenmotiv får man väl inte göra så där rakt upp och ner men troll, alver och dvärgar kan det väl inte finnas någon copyright på?
marber är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-08, 09:07   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Är inte själva böckerna tillräckligt gamla för att inte ha copyright? Om så är fallet så får du rita dina egna version av karaktärerna. Försök tänk på innan du tittade på filmerna, hur du föreställde figurerna i din hjärna. Om du läst böckerna alltså.

Men jag har inte mycket koll på Tolkien, så kanske böckerna är "nya" fortfarande.

Själv efterlyser jag alltid motiv i retrostil. Själva motivet kan kvitta, men stilspråket som man såg under 50-60-talet är fiint tycker jag. Mycket rena ytor, symmetriska linjer,.. hmm.. svårt att förklara.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-08, 09:27   #8
Greta70 Greta70 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 33
Jag letar efter hundar av dem nordiska raserna. De finns inte att uppbringa på denna jord, så långt som jag letat.
Greta70 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-08, 10:53   #9
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
hej martinhar kollat lite på din hemsida.

och det ser ut som en bra början tycker jag,

men jag skulle vilja ge dej ett tips!

Brodera ut dina filer o ta kort på brodyret du ska sälja..

alla vi som stygnsätter vet att det kan se KALAS SNYGGT ut på datan, men bli riktigt fult som brodyr. jag har tidigare köpt av en annan stygnsättares hemsida, efter skärmdumpers i 3d programmet, då såg motiven super ut, men som brodyr ser det ut som en full myra gått över tyget med leriga tassar..

Jag skulle absolut inte köpa något som är bara i datorn...

Vinkar lite o önskar lycka til med fantasy skapandet, då kommer jag nog hänga runt på din sida!
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-08, 12:31   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja det ligger något i det. Ibland kan det också vara tvärtom, att någonting inte ser så mycket ut på datorn, ser fint ut på tyget. Det är alltid bättre att sälja via fotografier på det man broderat ut. Emblibrary.com är jättebra i det här fallet.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-08, 14:36   #11
marber marber är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 36
Ja, huga. trots att de flesta är broderade någon gång under åren så har jag ju inte en bild eller ett prov kvar. Men det är ju självklart helt sant det ni säger.

TACK så jättemycket för era tips och råd. Jag tar gärna emot fler. Jag har bara arbetat mot industrimaskiner innan detta så det är jätteintressant att höra åsikter från den andra delen av makinbrodyrvärlden.
marber är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-09, 10:52   #12
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Man skulle kanske kunna skrvia "god jul" och andra fyndigheter med runor? I äkta svensk blandkulturell tradition
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-09, 19:00   #13
marber marber är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 36
Vilka är de nordiska hundraserna (ursäkta okunnigheten)?

Jag håller just på med runalfabetet så det är på gång (kanske inte så många som läser runa nuförtiden).
marber är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-09, 19:06   #14
Greta70 Greta70 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 33
Citat:
Lillith skrev:
Man skulle kanske kunna skrvia "god jul" och andra fyndigheter med runor? I äkta svensk blandkulturell tradition
Exempel är: västgötaspets, svensk och finsk lapphund, många jakthundar, norsk buhund, stövare, drever osv osv.

Eftersom jag håller på med hundar så kan jag nog påstå att finsk lapphund är den mest efterfrågade av dem jag skrivit nu. Men västgötaspets är också mycket efterfrågad.
Greta70 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-09, 19:38   #15
WiKa WiKa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 480
Hej marber!
Kikat runt på din hemsida, mycket som är jättefint! Jag saknade dock också utbroderade bilder, samt storlek och antal stygn på broderierna.

Jag skulle gärna se lite svenska troll och knytten. Tänker på alla underbara barnböcker jag läste som liten. Kottfamiljen, Trollen som bor i stora skogen, med mossiga stenar och stubbar. Gillar dina svampbarn, så dem kan du väl spinna vidare på, videbarnen, blåbärsbarnen mm.

Jag skulle även uppskatta fina hjortron, lingon och blåbär. Kul att kunna brodera fina ettiketter till hemmagjorda sylter mm.
WiKa är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons