Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-11-06, 07:06   #1
Mariannef Mariannef är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 267
Zig-Zag och nya Syrummet från Husqvarna

Jag hann att köpa några Zig-Zag från Husqvarna och tycker det var ett bra magasin. Många bra tips och användbara mönster. SAMT bra instruktioner hur man använder deras program och maskiner. FÖR den informationen är inte lätt att hitta om man inte hela tiden terrrar sin återförsäljare. Det var bekvämt att sitta hemma och läsa istället!!
Jag har en fråga; har ni fått några nyhetsbrev från Husqvarna? De som skulle ersätta Zig-Zag?? Har ni hittat någon info, dvs i deras Syrum på nätet som är användar ( förutom baskunskaperna de visar upp)? Nog är de smarta när de inte har en enda e-mailadress på sin hemsida utan bara hänvisar till vanligt brevskrivande. Hur många orkar skicka ett brev??
De skuller genom detta ta ett kliv in i cybervärlden(enligt chefredakören).Jag tror de tog ett kliv på bekvämlighet/spar-trappan istället. Bernina har råd att ha en sådan tidning, då borde Husqvarna ha det också. Jag fattar inte att de inte fattar vilken brist det är att det inte finns bra instruktionsböcker som är allmänt skrivna. Det krävs mer kunskap ute i stugorna för att alla skall kunna använda alla finesser, konstigt att de inte ser något värde i det. Eller så kanske det förklarar andra fabrikanters framgångar??
Någon som håller med??
MVH/Marianne
Mariannef är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-06, 07:46   #2
LottaW LottaW är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 33
Håller med

Jag håller med dig. Jag hann också köpa några Zig-Zag och väntade med spänning vad som skulle bli istället och kan bara konstatera- ingenting. Syrummet fanns ju samtidigt med Zig-Zag. Just detta att få beskrivningar och tips till vad/hur man använder olika hjälpmedel som tex olika pressarfötter. Det inspirerade då mig att köpa på mig någon extra pressarfot. På hemsidan händer, tycker jag, ingenting alls. Inga nyheter. Sidan med gratisbroderier förnyas inte heller. Jag anmälde mig för nyhetsbrev och har då aldrig fått några.
LottaW är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-06, 09:33   #3
christel christel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 299
bara att hålla med er . Blev så besviken när tidningen las ner och hoppades på något nytt o spännande . Ingenting hittills , jättetråkigt !!
christel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-06, 12:00   #4
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
En till som håller med. Nu går det inte ens att maila till Husqvarna via hemsidan utan nu hänvisar dom till sina återförsäljare men det är ju inte så lätt när det handlar om nerladdningar med mönster och uppdateringar. Nä dom får allt skärpa sig.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-06, 12:39   #5
farmorsmor farmorsmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 169
Thumbs down Saknar och Zig Zac

Förstår inte varför tidningen skulle upphöra,
har haft den sedan den startades. Var är nyhetsbreven som skulle komma? Hälsningar Gerd
farmorsmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-06, 12:59   #6
Odette Odette är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Det är bara att instämma, jag fattade för att tidningen skulle läggas ut på nätet i stället men den har väl försvunnit i cyberrymden.
Odette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-06, 13:40   #7
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Den här diskussionen är viktig tycker jag. Det är många som reagerar och blir besvikna och irriterade på Husqvarnas nonchalans mot oss kunder.

Deras hemsida är under all kritik och enligt min mening så är det en förolämpning mot oss svenskar när språket är på engelska.

En maskin som har varit svensk, en maskin som vi köpt i Sverige borde väl i rimlighetens namn ha hemsidan på svenska.
Visst, vi kan ju engelska men det är inte alla som gör det och det förekommer också specialtermer som kan vara svåra att förstå. Men det är ovidkommande.
Så länge vi bor i Sverige så ska all information vara på svenska.


Att uppdateringarna ska vara på svenska är väl också en självklarhet.

Det är skillnad om det var i ett annat land men så länge som vi bor i Sverige och köper våra maskiner här, de hård och mjukvaror som behövs till, så ska språket vara på svenska eller något av våra nordiska grannländer. Detta enligt konsumentverkets regler.

Som vi ser nu på HQ,s hemsida så är den bristfällig. Och som någon skriver så saknas mailadresser så en ev kontakt är därmed eliminerad. Det som finns är en postadress så det är väl dit vi får skicka vår skriftlig a klagan.
(VSM Sverige AB, 561 84 Huskvarna).

Jag kontaktade konsumentverket för att höra vad som gäller och hon uppmanade att vi alla ska kontakta konsumentverket i det län vi bor på för att dom skall få in så många anmälningar som möjligt. Hon tyckte frågan var mycket intressant.

Adressen till KO är denna:
http://www.konsumentverket.se
Gå in på rådgivning och klagomål och skriv i den kommun du bor på så kommer just din KO upp med telefon nr. och besöksadress upp.

Gör vi detta tillsammans så är det lättare att en ändring sker. Det är nästan omöjligt om det bara är ett fåtal som agerar.

Och som hon sa så är det de nordiska språken som gäller. Inte Engelska så redan där bryter dom mot Ko,s regler.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-06, 14:52   #8
Mariannef Mariannef är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 267
Jag har skrivit till min konsumtvägledare. Kan vi göra något via Sysidan? Skall vi sammanställa våra öskemål här?
ung. så här:
KÄRA HUSQVARNA FABRIKEN,
Jag vill ha:
* bra instruktioner och tips på hur man använder alla finesser.
*Instruktiva bilder hur man programmerar, ställer in maskinen. Hur man t.ex.splittar ett broderi mm.
* Uppsydda detaljer med steg-för-steg instruktion.
*Jag behöver inte ha mönster, men skulle bli glad om det fanns.
* Kontakt med andra sömmerare/sömmerskor i världen.
* Info om nya maskiner, innovationer mm.
* Tycker pappersformatet är bättre än datorn i detta fall eftersom jag vill sitta/ligga när jag läser och får intryck/inspiration.

Är mina krav för stora??
Har två Husqvarna-maskiner och jag borde vara intressant för dem, och inte bara för återförsäljaren.
Någon som vill fylla på önskelistan? Vi kanske skall skicka den med snigelpost senare??
Mariannef är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-06, 16:40   #9
tyskland tyskland är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 510
Bra kommentarer

hej!
Jag tycker dina kommentarer är bra .Jag tycker också vi ska göra något tillsammans.
Alla ni kreativa .Kom med förslag så kanske vi kan göra något ihop.Jag har sett tdigare att en del som säljer husqvarna maskiner skrivit här på sysisdan.Kanske någon av er kan svara varför det inte finns ågon nät tidning eller dyligt.
Inga-Lill
tyskland är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-06, 17:07   #10
Winberg Winberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 247
Thumbs up

Hej jag håller också med, jag saknar faktiskt den tidningen. Den kom väl ut 4 gåner väl om året ca när jag började få den. Själv har jag 4st Husqvarna maskiner. Jag håller med att de har blivit mycket dåliga med all information allt hän vissas till hemsidan, men vadå dåligt dåligt. Kram Karin
Winberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-06, 17:16   #11
Mariannef Mariannef är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 267
Jag har försökt hitta en mailadress på hemsidan och gjort ett försök att nå dem via den, men den verkar inte funka(info@vsmgroup.com)
Vi får hoppas att Janne i Sandviken läser detta och hör av sig, så kan han få det inlägg jag skrivit och förmedla det vidare på någon hemlig adress han har.....

Så här agerade Viktväktarna för några år sedan. De stängde alla telefonabonnemang till lokalkontoren, hade en tel.svarare i Helsingborg, drog in på personal på träffarna osv. I ett sparsyfte antar jag. Resultatet ser vi idag, varje tidning har idag sina egna metoder och VV är en skugga av sitt forna jag. Det sämsta ett företag gör är att se sina kunder som ett utgift och inte se den potential som vi som köper deras maskiner utgör.
Man är inte trogen in till döden om det det de tror. Jag skulle inte vara så kritisk om de verkligen hade försökt ersätta den med sitt nya Cyberprojekt,men det finns ju ingen ersättning alls. Det är så noncalant HUSQVARNA.

Senast redigerad av Mariannef den 2007-11-06 klockan 17:19.
Mariannef är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-06, 17:26   #12
beda beda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 155
Instämmer med vad ni säger...det är tydligen helt omöjligt att få någon som helst kontakt med Huqsqvarna. Ingen E-mailadress och inga telefonnummer!! Det finns sånt som återförsäljaren inte kan hjälpa till med, även om de ställer upp så gott de kan.
beda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-06, 18:28   #13
avsl09091600 avsl09091600 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 34
Jag har försökt ladda ner gratisbroderikort nr 114 som finns där man laddar ner uppdateringar men får ingenting att funka och då står det att man ska ta kontakt med sin lokala återförsäljare - vad kan han göra åt Husqvarnas hemsida????? Är det någon som fått denna nerladdning att funka?
avsl09091600 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-06, 18:36   #14
avslutad140203 avslutad140203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 97
Bra Marianne att du tog upp detta.Håller med att det har blivit sämre service den senaste tiden, inte från återförsäljare utan från Husqvarna. Dålig eller ingen information om viktiga saker t ex att man behöver bygga om symaskin om man vill att uppdatering ska fungera (SE), samt att delar som ska användas till ombyggnad av symaskinen inte finns. Förseningar av programvara. Hänvisning till information på engelska. Det kändes inte roligt när jag pratande med en återförsäljare (inte den som jag har på hemmaplan) och hörde att han tyckte också att det har blivit sämre. Ser ut att återföljsäljarna hamnar i kläm mellan oss kunder som kräver information och Husqvarna fabrik som struntar i kunder i Sverige. Fråga är hur längre ska man vara "trogen kund".
avslutad140203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-06, 20:27   #15
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Det är ju som med allt annat. Ju fler vi är som klagar desto större påverkan får vi ju.

Kontaktpersonen på KO kan ge oss råd i hur vi ska agera. Nu vet jag att sidan inte följer KO,s rekommendationer iom att språket är ömsom svenska och ömsom Engelska. Redan där gör dom ett rejält övertramp.

jag har skrivit många brev under 2007 där jag ifrågasatt just detta. Jag har skicka klagomål och hur bristfällig informationen är på hemsidan.
Att nedladdningar inte fungerar. Att uppdateringarna krånglar osv.

Det är ju inga billiga maskiner man köper och då förväntar man sig att få den service man har blivit lovad.
Jag är arg och mycket besviken och jag skulle bli mycket glad om vi tillsammans kan starta något mot Husqvarnas nonchalanta beteende mot oss.
Vad kan vi då göra?
Att dom inte lyssnar på oss som enskild konsument vet vi ju redan men om vi på något sätt kan få media att nappa på detta så är det mycket bra.
Media är ett effektivt sätt att få fram och få ut ett budskap.
Vi har ju flera program på TV som kanske kan vara intresserad också.
Men det är bra att diskussionen startat. Sen får vi se vart det leder.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons