Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-02-14, 08:45   #46
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
Det kanske är självklart för alla här men jag glömde torktumla mina tyger innan jag sydde tygbindor av dem. flannellen blev således väldigt spänt i bindan då PUL-en inte krympte något.
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-16, 07:53   #47
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
Inga bindor inga tamponger sedan 1989 (predikan ;0)

säger bara menskopp!!! de gånger jag varit tvungen att använda vanliga bindor tex efter förlossning har varit öken... de gånger jag varit tvungen annars så har jag tygbindor)
Med menskopp kan man glömma mensen man tömmer ca 2-4 gånger per dag...

kvittar om man har liten eller stor mens...man kan ha den även när man väntar på sin mens... stör inte den normala kulturen i slidan... orsakar inga sjukdomar, skyddar mot bakterier tex när man simmar...man kan alltså sporta och vara som vanligt....inget som läcker eller glider på sniskan... eller flockar av sig i baken elle smular sönder... eller skaver...

de sista dagarna på mensen så får jag riktigt tänka efter så jag kommer ihåg att tömma den för den märks inte...

mina döttrar fick sina koppar när de fick mens 12 år gamla och kan inte tänka sig att ta på sig en binda eller något om de inte måste.... de är vana...(numera finns en mindre för unga tjejer)

så om man verkligen vill ta steget mot frihet, jämställdhet, miljömedvetenhet och ekonomiska fördelar så är en menskopp att lita på!!!

finns alltid hemma
är alltid redo
behövs bara en enda för alla mängder av blödning
varar i 10 år
inga sopor!
inget tvättade förbrukar varken el eller tvättmedel (bara kokas (max 2 minuter) mellan mensarna sen är den redo igen)

hehe nu är ju jag helfräslt på det här och de som vistas omkring mig bär i dag de allra flesta menskopp...

kan man ha tampong så kan man ha menskopp

de tygbindor jag använder kommer från Babyheaven,
tina på bära nära har bra mönster!!!

fördelen med PUL är att den släpper igenom värmen men inte ut vätska... det är ett sk funktionstyg.

jag vill ha mina bindor med plasttryckknapp så de inte rostar för jag tvättar inget förrän hinken är full!!! de ligger i en vattenlösning med ättika jag tvättar dem på 60-90 grader... jag sköljer dock ur dem med kallt vatten innan de åker i hinken med lock.

men menskoppen... det är min kompis den!!!
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-16, 09:56   #48
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Instämmer till 100%... trots att jag beställde min DivaCup för en vecka sedan och fick den i måndags, samma dag som jag fick min mens. Det är alltså en helt ny erfarenhet för mig. Jag måste erkänna att jag var fruktansvärt nervös första natten med den, och vågade knappt sova, men det var helt onödigt, visade det sig. Andra natten kunde jag inte heller sova, för då var jag så överväldigad och sprallig, så jag kunde inte koppla av då heller, haha
Jag är bara så fruktansvärt besviken över att jag inte fått veta att den fanns förrän nu (hörde talas om att det funnits något sådant när jag var barn, men inte mer). Det är bara 30 år för sent...! Tack vare ett par tjejer som skrivit i detta forum, så fick jag veta att det fanns en modern version som fungerar.
Varför finns den inte på apoteket? I handeln??? Ännu värre är att jag har en helt nyöppnad jättepåse med tamponger från apoteket i skåpet... vad ska jag med dessa till nu? Helt onödiga prylar som jag gått och köpt i alla år, och som det blivit en massa sopor av.
Så det är dags att kvinnor vaknar upp nu, för i princip alla kan använda en m-kopp. Always och Libresse kan slänga sig i väggen och skulle få lägga ner tillverkningen om alla skaffade en m-kopp istället.
/Gunilla

Senast redigerad av gunnsan den 2008-02-16 klockan 10:06.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-16, 12:38   #49
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
det har flera anledningar...historik

det har varit svårt att få ut menskoppen på marknaden... folk har inte varit benägna att använda något som är återanvändbart förrän nu...

menskoppen har funnits i modern version sedan 60 talet.( jag har hittat patent ända från 1867) men redan 1937tog Leona Chalmers patent på menskoppen som skulle bli den moderna koppens grund. För Leona var problemet att man inte talade om mens... eller ens fick skriva ordet i en annons..än mindre nämna kvinnans underliv!!! inte heller kunde det sprida sig från mun till mun... för man talade inte om det här... och ett problem till.. när hon väl fick en såld så behövdes det ju ingen ny på ett bra tag så att räkna med nya och återkommande kunder var ju inte att räkna med!!! i efterkrigsåren så kom ju slit och släng kulturen och kvinnan skulle frigöra sig och inte stå vid spisen ungefär... Så Leona och hennes föregångare gick en diger tid till mötes efter att satsat allt. först 1987 kom så keepern! den tillverkas än i dag och är av gummi, sedan kom Diva och för oss skandinaver finns numera en som är framtagen här Lunetten
min första var en Keeper! liksom min dotters första...

en vän till mig som i alla år har haft ett H-e med sin mens är lyrisk.. hon har inte sovit en hel natt sedan hon fick sin mens... en binda fram en bak och en åt radera sidan + handdukar i sängen... hon trodde mig inte ett ögonblick!!! så jag sa jag köper en åt dig och skulle du inte gilla den efter 3 månader så skulle hon slippa mitt tjat och om hon gillade den så skulle hon få betala den!!! hihi Nu tömmer hon den innan hon går och lägger sig och behöver inte gå upp förrän 8 timmar senare.. ok det är fullt men hon sover en god natt... hon har 3 stycken idag... en i badrumsskåpet,, en i handväskan och en på jobbet... så hon e säker på att alltid ha en till hands... att åka på semester utan att behöva bekymra sig är en bonus som hon berättade... hon kunde bada och vara som vanligt trots att mensen behagade komma olägligt..

Tamponger visar gång på gång att de orskar problem... infektioner, för att slidans väggar sugs tomma på vätska och bakterier kan få fäste... längs snöret kan bakterier klättra in... varför fortsätter man att använda dem?

bindor är fulla av kemikalier... ( tygbindor är ett bra alternativ om de är av material som är säkra för hud och underliv)

menskoppen har otaliga gånger gått igenom rigorösa tester ... men det går inte att få en bakteriepåväxt eller infektions härd att trivas i miljön... slidans eget försvar är intakt eftersom koppen varken suger åt sig eller ger i från sig något... svamp och annat får heller inte fäste..

Det är bara vid få tillfällen som man inte ska använda menskopp... vid blödning som inte är mens... tex efter operation, förlossning eller vid infektion. man kan ha menskopp fast man har spiral... den sitter så lågt att trådarna inte kommer i närheten... har man haft TCS (TCS =tampongsjukan, kan man heller inte ha intravaginala skydd mer någonsin)

Ytterligare en orsak till att så få vet om att det finns alternativ till engångsskydd är att det pågår en massiv reklam och marknadsföring av dessa produkter... inte ens ungdomsmottagningar eller BM vet något... det har även hänt att stora tillverkare köpt upp de små uppstickarna... och så har det glömts bort... för tänk vad som skulle hända om alla kvinnor började använda menskopp istället... ramlar världsekonomin samman tro? intressant tanke... det är många sidor...men vi bomarderas av denna bild av hur mensen ska vara...fina förpackningar...vackra kvinnor... moderna...hmmm fast egentligen är de det???

varje kvinna skapar ca 300g sopor vid varje mens...13 gånger per år!!! det kostar mellan 50-125 kronor per månad... och då räknar vi inte in transport,hantering och sophantering och förbränning av det samma...vi räknar inte heller in tiden då det ska handlas, eller tiden man lägger på att kolla att det inte läcker, oroa sig eller missa aktiviteter...

En menskopp kostar ca 300:- för 10 år!!! det blir 30 kronor om året och en menskopp skapar på 10 år ca 60 gram sopor inkl förpackning.
tid kostar den bara en gång i inköp och sedan ett par minuter om dagen medan man har mens och ändå ska tömma den... inga missade aktiviteter... ingen oro för läckage...jumpa rida idrtotta simma dansa sy på maskin utan att bli störd ionödan eller när man ska prova något...inga problem...
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-16, 12:40   #50
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
Använda tamponger till???

hehe du kan ju ha dem att städa med... de är utmärkta som suddar som kommer åt överallt... kattleksak... någon som kommer på något mer???
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-16, 12:45   #51
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Jag köpte min första kopp i England för ett antal år sedan, där går den att köpa i handeln på Boots. Innan dess provade jag också en liknande produkt som finns i USA. Den är lite liknande men med skillnaden att man faktiskt kan ha umgänge med den i för den ser mer ut som och sitter mer som ett pessar.

I Sverige tog det lång tid innan koppen kom. Den är inte toksäker dock, iallafall inte om man har kopparspiral.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-16, 12:52   #52
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
klagar lite på trådkapningen.... Varför inte skapa en ny tråd under fritt forum?
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons