Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-10-03, 20:46   #1
peinro peinro är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 60
GIGA ram

Lagt i hop 2 broderier på datan för att sy ut i gigaramen.(Janome) Såg jättebra ut. Men när jag sydde ut dem blev det över 1 cm mellan de hopsatta...Hur får man ihop dem utan luft mellan. De skall ju sitta ihop!
peinro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-15, 10:07   #2
Josie Josie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 134
Jag har samma problem, både när jag använder Embird och Customizern. Någon som vet var problemet ligger och/eller har löst det?
Josie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-15, 14:17   #3
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Misstänker att ni sparar delarna centrerade i ramen elelr liknande. Använder ni Gigaramen i programmen, och hur sparar ni?
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-15, 14:56   #4
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Jag har fått veta av en expert att broderierna ska läggas en aning omlott (3 mm) i t.ex. Customizer (eftersom varje broderi drar ihop sig litegrann när man broderar). Dessutom måste man ha ordentligt med stabilisering för att ytterligare minska på glappet som annars kan uppstå.
Själv fick jag ett glapp på 2 mm (inte så mycket), när jag inte hade gjort någon överlappning alls i programmet, så över 1 cm låter mycket, och skulle kunna bero på för lite stabilisering.
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-15, 18:33   #5
Josie Josie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 134
Ok, tack för svaren. Då ska jag testa vidare och använda mycket stabilisering.
I Customizern använder jag delprogrammet EasyGigaHoop och där har jag verkligen försökt lägga omlott, men jag gillar inte riktigt programmet eftersom jag inte kan flytta delarna med piltangenterna som jag tycker ger bättre precision jmf med att anv musen.
I Embird har jag bara valt Gigahoopen och sen auto-splittat och sparat.

Tillägg: Så anv jag Customizern och överför till maskinen så ser det ut som ett broderi för D-båge. Sparar jag över till kortet från Embird blir det två broderier för B-båge.
Josie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-15, 22:18   #6
millyudden millyudden är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 183
Hej!!
Jag vet inte om detta är nån hjälp men jag använder embird där jag splittrar mönstren sparar ner dom i en mapp där jag sen hämtar upp dom i coustmizing och lägger ihop dom innan jag sparar ner på kortet.
Jag använder freehand verktyget (lassot)och klickar runt där jag ser att det går att dela bäst när jag kommer till utgångspunkten dubbelklickar jag och då blir det rött sen går man upp på splitt.du kan ju splitta bilden vart du vill bara inte broderiet korsar dom båda linjerna den blå och röda, behöver inte vara rakt av. När man sen sparar ner det blir det ju två delar som du kan lägga ihop i coustimizing och para ihop. Nu har jag ju inte ramarna till giga hoopen i mitt coustimizing eftersom jag har 11000 men jag splittar mycket nu till min macro hoop och det blir hur bra som helst inga problem alls att så det att sy ut riktig.
hoppas detta var nån hjälp.
millyudden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-16, 08:31   #7
Josie Josie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 134
Hej Milly!
Den varianten har jag också testat, men jag tycker det är svårt att se i Customizern hur det kommer att bli när jag broderar ut (skärningspunkterna alltså). Jag skulle kunna tänka mig att det är en träningssak så det är bara att leta fram mera skräptyg och testa vidare. Alla tips är dock mycket välkomna :-)
Josie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-17, 12:05   #8
Josie Josie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 134
Jag vet inte om jag begär för mycket nu, men skulle det finnas nån vanlig själ som har ett broderi till gigaramen att låna ut? Nåt enkelt broderi som har linjer som går över delningen. Bara så jag får kolla att det inte är maskinen som är felinställd. Det skulle vara supersnällt!
Josie är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons