Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-01-17, 08:47   #1
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Angry Lägga upp byxor...

.. Är bland det tråkigaste jag vet. Hur jag än gör får jag sprätta upp och sy om ett par gånger innan jag blir hyggligt nöjd.

Jag är rätt kort och har breda höfter, så det blir ofta till att lägga upp byxorna själv.

Nu har jag två jättefina byxor som liggger hemma och väntar på att bli omhändertagna. Är det någon som har några tips på hur man kan göra på att smidigt sätt?

Problemen är:
* det är svårt att mäta och nåla på sig själv när man har byxorna på sig.

* Sömmen blir sällan så snygg och diskret som den butiksgjorda sömmen.

* Ofta blir det så att jag efter att ha använt byxorna några gånger sprättar upp och släpper ner liite (trots att jag försöker beräkna lite extra för detta när jag lägger upp dem), men då har det redan hunnit bli ett fult veck som inte går bort.

*Jag vågar inte klippa bort överflösigt tyg med en gång eftersom det oftqast blir fel coh jag får göra om... alltså blir fållen tjock och lite bubblig.

Kan någon hjälpa mig med lite kreativa tips som gör det smidigare så är jag oändligt tacksam!


/Ilse
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-17, 09:20   #2
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Hej
Jag är också bred om baken, köper mina byxor från Ellos i 20 serien, de är lagom långa.

Jag brukar mäta sömmmen från grenen och ner till kanten på ett par byxor som sitter bra. De nya byxorna brukar jag för det mesta tvätta först om jag vet att de kan krympa (köpte ett par som krympte nästan 1 decimeter!, då blev jag verkligen rädd för extra besvär :-))
Sen nålar jag de nya byxorna efter det måttet jag har och provar ifall de sitter annorlunda än de jag har, lägger till fållbredden (cirka 3 cm) och sen klipper jag av och syr upp dem, på maskin om det inte är såna som ser bättre ut handuppfållade. Det är inte ofta jag tycker det :-), för hand brukar jag X-a upp dem, dvs ett litet stygn i tyget, ett litet i fållen, men nålen emot mig och syr ifrån mig så stygen liksom ser ut som ett X, fast lite bredare.
Ann-marie
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-17, 09:31   #3
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
stryk på

Prova att lägga pyxbenenen efter gamla byxor, mät vid grenen. Det finns att köpa dubbel klistrande viselin på band att pressa på, då behöver du bara sick-sacka runt kanterna. Håller att tvätta. Har gjort så på raka fin byxor där man inte vill att sömnen ska synas. Lycka till.
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-17, 09:48   #4
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Strykband har jag också använt ibland men det beror på tyget hur resultatet blir. På några finbyxor av tunt tyg syns det precis var bandet sitter, de är crepade i tyget och där bandet är påstruket så blev det liksom slätare och inget snyggt alls, på dom blev det bättre att fålla för hand, tyvärr för det är så bekvämt med bandet.
Ann-Marie
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-17, 10:08   #5
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
Det är ju tyvär så att man måste ta till nål och tråd ibland. Det spelar ingen roll att man har en värsting till maskin eller andra hjälpmedel.
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-18, 17:08   #6
Tingel Tingel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 107
Lägga upp byxor

Hej Ilsefin,

När jag fållar upp byxbenen så nålar jag först ca 10-15 cm nedanför knänä upp ett veck runt byxbenet.
Om längden då är bra så mäter jag veckets
bredd, släpper ut vecket och då vet jag exakt hur mycket jag skall fålla upp nertill.

Hoppas att min förklaring förstås rätt.

Jag använder limband av bra kvalite och tycker att dett funkar.
H. Katharina Wikholm
Tingel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-18, 17:31   #7
outi outi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 42
Jag beundrar alla er som kan lägga upp byxor. Själv har jag "förstört" ett antal byxor genom att klippa av för mycket. För att bespara mig den frustrationen i fortsättningen, har jag bestämt mig för att varje gång jag köper ett par byxor som är för långa, ska jag också räkna in i priset att jag går till ett proffs som lägger upp dem åt mig.

Får man vara så lat här på sysidan?

Outi
outi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-19, 08:19   #8
Jessica Jessica är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 43
Lyckliga ni som kan lägga upp!

Hej
Själv så får jag vara lycklig om byxorna räcker till fotknölarna. Det brukar bara vara jeans som gör det, 36 tum i längden och då finns det inte på tjejmodeller.
Jessica 185 cm över golvet.
Jessica är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-19, 08:40   #9
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Ja, bättre att lägga upp en behöva sy på eller se ut som ett högvatten märke. 180 cm över golvet och stor om rumpan.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-22, 08:54   #10
Quiltlisa Quiltlisa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 61
Hej!

Jag är en liten kort tjockis som får lägga upp alla byxor utom Ellos stretchjeans som finna i en kortare variant i 20-serien.

När jag mäter upp en byxfåll viker jag fållen utåt med byxan på mig. Det är mycket lättare än att vika in den. Sedan går jag omkring med byxorna på mig en liten stund och känner och ser efter hur dom verkar.

Därefter beräknarjag en fåll på 3 cm och klipper bort överflödigt tyg, zickzackar,viker in fållen och pressar. Beroende på vilken typ av byxa det är frågan om syr jag seden för hand eller på maskin. Om det är en tunnare bomullsbyxa gör jag ibland en invikt fåll och då måste man lämna kvar ca 5 cm då man klipper.

Jag har aldrig behövt att göra om en fåll på mina byxor.

Quiltlisa
Quiltlisa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-22, 16:42   #11
Fingerborg Fingerborg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 1
Byxor

http://www.bonaparte.se/

http://www.jc-online.com/Sisters/
(de syr upp/ner byxor gratis om man har deras gratis medlemskort, ja om man hittar några byxor där förstås)

Själv så köper jag mest byxor på herravdelningen, eftersom de passar mig bättre. =)
Fingerborg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-22, 20:34   #12
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Tack!

Jättetack för alla tips!

Imorgon ska jag ta mig an byxorna (2 par). Dom är jättesnygga och sitter perfekt bortsett från längden. Så jag är väldigt sugen på att få dom i ordning så att jag kan börja använda dem till veckan

/Ilsefin
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons