Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-01-23, 16:06   #31
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Brukar det stå "Out of Foreign Customs" på försändelserna som skickas från USA med USPS? Eller betyder det att den har hanterats av tullen? Det är nämligen fem dagar mellan att försändelsen lämnade USA tills den var "Out of Foreign Customs". På postens hemsida (som är delegerade att ta hand om tullärenden, provisionsbasis?) så står det att försändelsen är felsorterad och kan bli försenad. På USPS så står det att den nått Sverige.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-23, 20:49   #32
yvonnebt yvonnebt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 12
ABC

Jag vet inte ! Jag har inte råkat ut för det . Jag har bara fått mina paket från ABC via posten och UPS. Jag har aldrig betalat någon tullavgift trots att beloppen på köpen har varit på drygt 1500:- . Det brukar ta 5 - 6 dagar från det att paketet lämnat affären till dess att det kommit fram hit. Jag har bara åkt på tull vid ett enda tillfälle från USA och det var när vi köpte varor för över 7000 kr. Regeln säger att om köpebeloppet inkl frakt överstiger 1700:- (sek) så kan tullen komma att lägga på en avgift. Detta enligt svar från tullverket på direkt fråga från mig. Tullavgiften (om det blir nån) får man ofta betala direkt till fraktbolaget i ditt fall USPS via faktura. Bolaget "lägger ut" avgiften för att ta den genom tullen därför betalar man till dem.
Begreppet "Out of foregin customs" låter som om det är en etikett som sätts på paketet om varan inte kommer från ett EU-land och därmed är befriad från all tulldeklarering.

Tyvärr kan jag inte ge dig ett bättre svar än så här då jag inte sett detta själv. Hoppas du får dina saker snart. Jag är övertygad om att USPS har rätt när dom skriver att varorna ankommit till Sverige. Trasslet sitter med all sannolikhet här.

Yvonne
yvonnebt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-24, 11:17   #33
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Tack för svaret!

Jag får väl hoppas att den inte dimper ner i lådan med en saftig tullräkning.

Vi har haft lite dålig erfarenhet av det där innan nämligen. Maken köpte t ex en bok i Japan (på japanska) som handlade om lego-robotar, en bok som inte gick att få tag på i västvärlden. När den passerat tullen så blev den flerfaldigt mycket dyrare än den ursprungligen varit - tullen (eller posten) uppskattade tydligen själv värdet på boken (till det dubbla av vad den verkligen kostade) och lade moms och tull och slutgiltligen sin egen avgift på.

Brodyrtrådarna från Asien brukar de dock bara sprätta upp och sedan försluta igen - det kostar inget.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-24, 21:46   #34
mellie mellie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 143
Ni som köper ABC-tråd, direkt eller via Ebay, vilken är bäst rayon eller polyester?
Vad är skillnaden?
Såg på Ebay att rayontråden har ett mycket lägre utropspris, dock blev vinnarbuden ungefär lika.

Gunnel
mellie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-27, 16:50   #35
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Tråden kom fram utan missöden.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-28, 14:40   #36
mellie mellie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 143
Hallå!!
Ingen som vill svara?? Rayon eller polyester?? Ni är ju några stycken som provat ABC-tråd, någon av er borde väl veta...??

Hälsningar Gunnel
mellie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-28, 15:37   #37
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Citat:
mellie skrev:
Hallå!!
Ingen som vill svara?? Rayon eller polyester?? Ni är ju några stycken som provat ABC-tråd, någon av er borde väl veta...??

Hälsningar Gunnel
Jag har testat Rayon, och vann den för utropspriset (och fick dessutom välja tio extra rullar av valfria färger eftersom ett par färger var slut). Har ju inte testat polyestern så jag kan inte jämföra. Den tråden jag fick hem är det inget fel på - jag har blandat den med sulky-rayon tråd från solbrodyr och det är samma lyster. Tråden från ABC löper också väldigt bra i maskinen.

Men jag har som sagt ingen erfarenhet av polyestern.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-28, 15:49   #38
mellie mellie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 143
Tack Maria!
Då satsar jag på rayon i första hand. Det var nog det jag ändå hade gjort.
Gunnel
mellie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-28, 19:50   #39
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Jag har både Rayon och Polyester-tråd och de fungerar lika bra.
Jag har köpt Polyestertråden här i Sverige
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-08, 11:29   #40
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 593
Citat:
mariatherese skrev:
Tack för svaret!


Brodyrtrådarna från Asien brukar de dock bara sprätta upp och sedan försluta igen - det kostar inget.
Har en liten fråga ...när du köper trådar från asien var köper du den då?? Hur är kvaliteten och vad ligger priserna på??
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-08, 13:12   #41
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Jag tycker att rayon eller som det heter på svenska viscose har finare lyster och använder bara deet fast guterman.
Men om jag gör emblem eller så på arbetskläder eller som tvättas mycket då väljer jag polyester för att den är mer slitstark.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-09, 14:22   #42
yllet yllet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 113
Äntligen

Nu har mina 260 koner kommit det krånglade paketet fastnade i tullen,och jag fattade inte varför jag skulle betala mer,480 kr kostade det mig,nåja tråden ser jättefin ut,härliga färger och det blev ändå billigare än att köpa dom här
yllet är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons