Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-07-25, 15:30   #1
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2011
Inlägg: 4
Sömmar till MC-dyna

Hur gör man dessa två sömmar (se bilderna)

På den ena verkar man sy en raksöm för att sedan sy fast det överblivna på baksidan på var sin sida om den första raksömmen. Man syr väl de två på sidorna från framsidan, eller hur gör man?

Den andra sömmen verkar likna den första men att man sedan bara syr fast det överblivna på ena sidan. Låter man andra sidan vara helt eller syr man fast båda delarna på baksidan åt samma håll?

Jag kanske är helt ute och cyklar Hur gör man dessa två typer av sömmar?

http://www.sybo.se/images/atomiconga...dlar/027_G.jpg

http://www.hanngrens.nu/system/visab...3&BildID=20379
Hasse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-25, 18:25   #2
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Jag skulle gärna vilja hjälpa dig men jag förstår inte riktigt vad du menar.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-25, 18:53   #3
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2011
Inlägg: 4
Jag vet att jag förklarade dåligt men jag vill veta hur man viker tyget eller motsvarande samt vilka moment som ingår för att sy ihop delarna så det ser ut som på bilderna.

För att få till det att se ut som på översta bilden gissar jag att man lägger tygen rätsida mot rätsida och sedan syr en raksöm med ordentlig sömsmån. Sedan tar man sömsmånerna från respektive sida och viker "bakåt och sedan syr en raksöm som även fixerar själva sömsmånen. Detta gör man på båda sidor om första raksömmen. Som sagt, rätt eller fel?

På den undre bilden ser det ut som att man gör ungefär likadant som i första exemplet men bara syr en extra raksöm som fixerar sömsmånerna åt samma håll.

Kort sagt, om du hade två tygbitar som du ska sy ihop med samma teknik som på bilderna, hur gör man då? På bilderna ser man att man har använt två olika tekniker då det är totalt tre synliga raksömmar bredvid varandra i första exemplet men bara två i andra exemplet.
Hasse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-25, 19:10   #4
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
Citat:
Hasse skrev: Visa inlägg

På den ena verkar man sy en raksöm för att sedan sy fast det överblivna på baksidan på var sin sida om den första raksömmen. Man syr väl de två på sidorna från framsidan, eller hur gör man?

Den andra sömmen verkar likna den första men att man sedan bara syr fast det överblivna på ena sidan. Låter man andra sidan vara helt eller syr man fast båda delarna på baksidan åt samma håll?

Jag kanske är helt ute och cyklar Hur gör man dessa två typer av sömmar?
Söm 1: Helt rätt uppfattat.
Söm 2: Du syr fast båda delarna åt samma håll, den här sömmen blir starkare än den som du lägger sömsmånerna åt var sitt håll.
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-26, 07:17   #5
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2011
Inlägg: 4
Tack Nu är det bara att sätta igång.
Hasse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-26, 08:56   #6
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
Lycka till!
Själv sydde jag söm 2 när jag gjorde ny klädsel i skinn till en grävmaskin alltså stolen....och den håller fortfarande efter ca 10 år.
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons