Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2015-02-08, 15:50   #1
reben reben är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2015
Inlägg: 2
Exclamation Förstår inte beskrivning, snälla hjälp!

Hej allihop!

Jag har en fråga kring en beskrivning jag inte lyckas förstå. Är fortfarande nybörjare när det gäller att sticka efter diagram men jag har stickat sen länge tillbaka. Jag hoppas att någon här med större erfarenhet skulle kunna förklara för mig vad jag inte förstår

http://media.jarbo.se/patterns/pdf/16-14_low.pdf

Detta är beskrivningen det gäller. Jag ser att för varje gång man stickar två maskor ihop gör man sedan ett omslag så att man får tillbaka en maska. Jag förstår då att hela raden kommer sluta med samma antal maskor som man började med, dvs 85. Dock kan man ju omöjligt sticka efter diagrammet ifall man stickar vissa maskor tillsammans? Jag ligger ju i sådana fall "8 maskor back" när jag kommer till slutet.

Som sagt, nybörjare på det här med diagram!
Hoppas någon har tid att förklara för mig vad jag tänker fel kring
reben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-09, 10:37   #2
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Jag tycker det låter som att du visst har förstått: varje hoptagen maska ersätts med ett omslag.

Börja längst ut till höger med den rad, det varv, som du ska sticka. Och så läser du diagrammet som en utskriven beskrivning. När du kommer till ett omslag så gör du det.
När du kommer till en minskning så gör du den med de två maskor som är i tur att stickas.

Kanske det finns en "vän av ordning" som tänker på varje enskild maska i förra raden och att en av dem försvinner när man stickar ihop - och vilken av dem då? Ibland har jag såna "vänner" i min hjärna och då känns det inte som att jag förstår mycket.
Men strunta i vännen. Den kan få ha rätt om avigmaskespalterna, men vad som händer däremellan ordnar du.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-09, 11:23   #3
Bir Bir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 423
Jag tror också att du förstått principen, men att du tänker för mycket. Ibland när man läser igenom en beskrivning så blir man lite förvirrad. Det bästa är då att bara sticka en rad i taget och räkna och se om det stämmer på slutet med antal maskor, och att mönstret ser rätt ut. Ibland får man göra om och göra rätt, men rätt som det är så trillar polletten ner.

Lycka till!
Bir är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons