Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-04-22, 21:01   #1
Maddy Maddy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 4
Unhappy Varför är tyger så dyra?

Fjuuh, varför ska tyger vara så himla himla dyra för? Om man eg räknar på det, så är det billigare att gå och köpa sig nått på HM, Lindex, eller nån annansstans! Kanske inte samma kvalite som när man gör det själv, men, det är ju nått som e galet.

Och varför finns det ett så litet utbud av stora tygaffärer i stockholmstrakterna? Då har jag i å5tanke på alla stora stora salar med tyger som finns i tex bårås, norrköping,m m.m.m...

Och till sist, varför finns det inget tygoutlet nånstans (d kanske d finns, vad vet jag?)

/madeleine
Maddy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-26, 10:35   #2
Evasofia Evasofia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2012
Inlägg: 4
Håller med dig om att tyger är dyra, men det är ju någon designer som gjort det, sedan ska tyget tillverkas, sedan skickas till tygaffären för att säljas, många mellanhänder.
Nej, billigare är det nog inte att sy samma kläder man kan hitta i affärerna men vitsen är väl att du får de precis som du själv vill ha det när du syr. Så är det för mig i alla fall. Jag får en bild i huvudet på något jag vill ha, men jag hittar det aldrig ute i butik, så då går det fortare och enklare och det är roligare att sy det själv!
Njut av att vara kreativ - det lönar sig!
Evasofia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-26, 13:41   #3
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Här är en annan tråd i ämnet:
http://www.sysidan.se/forum/showthre...ght=dyra+tyger
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-26, 16:15   #4
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Jag jämför aldrig det jag syr med HM eller Lindex och varför det är så billigt där behöver jag kanske inte gå in på...
Om jag syr en yllekjol och fodrar den med viscosefoder och justerar den efter min figur så skall det jämföras med att gå till skräddaren och få det uppsytt och då är det faktiskt billigare att sy själv.
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-26, 16:53   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Mm, ja jämför med skräddare bosatt i Sverige istället för butiker för där är det helt fel jämförelse. Tillverkningskostnaden extremt låg i fattiga länder och bulkinköp av tyg...

MEN däremot är det faktiskt superdyrt med tyger just i Sverige. Köp gärna från utlandet, man kan spara ganska många kronor, men det gäller att jämföra förstås. Ibland är det bra köp även med tull o frakt.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-06, 11:46   #6
odjuren odjuren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2012
Inlägg: 48
var glad att du har ett utbud av flera butiker! Här finns en o den är väldigt liten... Jag måste beställa via nätet om jag ska ha något som inte finns här.. och dessutom jobbar jag samma tider som tygaffären har öppet.
odjuren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-06, 16:46   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jovisst är jag glad över att vi har kvar de få butiker. Skulle vara ännu mer glad om de jag gick till på 80-90-talet finns kvar nu också. Men jag uppskattar de få som finns kvar, helt klart. Men man kan få klaga lite också över priserna. Jag köper ganska mkt tyg nu lokalt faktiskt när jag syr människokläder. När man köper så mkt tyg så vill jag gärna känna och prova och jag orkar inte vänta på tygprover.. (vill ju ha hela butikens utbud på en gång, ju )
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-07, 12:03   #8
monasven monasven är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2012
Inlägg: 11
Håller med. Online är kan ju vara betydligt billigare men ofta vill man ju känna på tyget. Känslan av ett tyg går ju inte överföra på internet. (än så länge)
monasven är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-07, 14:36   #9
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Ofta saknas ju även den mest grundläggande informationen om tygerna i internetbutiker, t.ex. vikt och fibersammansättning.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-07, 16:43   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Så sant, så.

Ibland saknas till och med skala på tryck (!). Och ofta är det fotograferade på dålig sätt.

Här är en praktexempel på dålig sida (jag försökte leta efter taft tidigare så därav länken):
http://www.puresilks.us/index.php?ro...product_id=485

Flera bilder = BRA! MEEN det ser ut som vara 4 olika tyger?! Då vågar man inte köpa! Den sista bilden verkar också vara tvåfärg. ("shot" på engelska)
Fast namnet på tyget passar ju bra.... Mystique... Kanske det är meningen då att man inte vet vad man får...

Men det finns tyger som fungerar att köpa online, det är lapptäckstyger, om de är inscannade med skalindikation och tygerna är så pass standardiserade att man ungefär vet vad man får - för det mesta. I synnerhet om man köper känt märke. Där köper jag hellre online pga priset. Jag använder dock inte så mycket till lapptäcken längre, utan dockkläder för skalan av trycket lämpar sig ofta till dockstorlek.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons