Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-08-14, 08:45   #1
Christine Christine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 46
Janome barnsymaskin

Jag är på jakt efter en symaskin till min dotter som fyller nio om några veckor. Har googlat och hittat en supersöt Janome Hello Kitty-maskin som dessutom verkar ha fått bra recensioner, men jag tycker det blir väl dyrt med frakten från USA så jag undrar nu om någon har sett den i Sverige?

Även andra märken och maskiner kan vara intressant.
Har även kollat på Singer Singer Simple 3210. Någon som vet nåt om den?


Tar tacksamt emot alla tips och idéer jag kan få!
Christine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-14, 08:53   #2
Christine Christine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 46
Ringde precis en butik ang. Singer Simple och den går inte att sänka hastigheten på. Det vill jag nog kunna göra.
Någon som vet om det går på Janomes barnmaskiner? eller vilka andra maskiner som har reglerbar hastighet?
Christine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-14, 09:22   #3
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Jag såg en Janome barnmaskin för länge sedan på Stockholms sycenter.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-14, 11:10   #4
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Köp en vanlig symaskin istället, är hon nio år så fixar hon det galant plus att hon har en maskin som även funkar när hon är i tonåren.

Brother har en syvänlig och lättanvänd rosa liten sak som jag gav min rosa tokiga dotter, visserligen vuxen då. Brother Innov Is 10A heter den.
Maskinen är enkel att sy på och farten går att reglera.
Är England okej att köpa ifrån så finns den här. http://www.sewingmachines.co.uk/brothernv10a_info.htm
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-14, 14:24   #5
Christine Christine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 46
Brother InnovIs har jag fått tips om från annat håll också så den ska jag helt klart överväga.

Såg även denna http://www.sewingmachines.co.uk/HelloKitty_info.htm som inte var den Hello Kitty som jag har kollat på men ändå intressant.
Den var så lik Janomes Hello Kitty-maskin att jag först inte lade märke till att det faktiskt inte står Janome utan "Jaguar". Kan det ändå vara Janomes? och blir det i så fall problem att beställa från England? Det har ju tidigare varit problem att köpa just Janome från England.

Är lite osäker på vad de menar i texten med hastigheten och fotpedalen. Är det någon lite mer insatt (eller bättre på engelska) som förstår bättre än jag?
Christine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-14, 14:44   #6
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Om jag förstår det rätt då så är fotpedalen sådan att det ska vara lätt att reglera hastigheten med foten, nån annan hastighets reglering verkar inte finnas.

Vet inget om jaguar maskiner men googlade och det dök upp lite trådar och jag hittade inget samband med janome men enklast är att maila SMD och fråga vad som gäller.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-14, 15:06   #7
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Köp en riktig symaskin.

Jag köpte en inovis 10A till min mamma. Maskinen är jättekul bra att sy på, och superenkel att hantera. Den är ganska så stark och har dom nyttosömmar man behöver. Jag har sytt lite på den och blivit förälskad i den. Med den maskinen kan du sy utan pendal bara genom att tycka på en knapp, så startar du maskinen och tryck igen så stannar den. Hastigheten reglerar du med en spak.

En barnmaskin är kanske kul just nu, med om 2-3 år kommer den att vara helt löjligt barnslig. Tänder hon på att sy, så syr hon kanske kläder då, och behöver ordentliga gjejor.
Barn behöver symaskiner som klara av att sy i det mesta. En bra symaskin är mycket roliga att sy på än den dålig.

Köp en symaskin som du också kan tänka dig att låna och sy på.

Är det från england du tänker köpa maskin, så är det svårt med Janome. Janome tillåter ingen försäljning från england till dom skandiniska länderna.

Tänker du köpa här så har janome en skolmaskin som inte heller.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-14, 21:34   #8
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Jag vet att alla 9 åringar är inte samma,men säger nåt ändå.

Själv skulle jag inte köpa en ny och dyr symaskin för en 9 åring. En Gräshoppa, Elna nr 1, skulle jag visa henne och fråga om hon vill ha en sånt som är enkel att handskas med och är av metall och tillverkad 1944.

Resten av pengarna skulle jag sätta på ett konto som bara hon regerar över. Om några år kan hon köpa nåt som hon kan sy med enkelt.
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-14, 23:37   #9
melvinara melvinara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 333
Jag kanske inte hjälper dig nu, men jag kommer med några tips ändå!
Ibland är det svårt att ändra tankeriktning.

Här hittade jag en blogg med ett omdöme om en Janome Hallo Kitty:
http://sewstorebought.wordpress.com/...e-tool-review/

Jag googlade med orden: janome+hallo+kitty+sewing+machine+for+kids+buy+onl ine+uk
och fick fram många fina webbsidor, bland annat gamla hederliga Amazon!

http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-Janome...61219704563%26

Strax nedanför rutan med belopp och budgivning, så finns rubriken:
No additional import charges on delivery!
Det kanske var där du hade läst om fraktkostnader med mera? Om inte så rekommenderar jag att läsa där, för då kan du få en aning om avgifterna. Och Amazon brukar ha många bra fraktalternativ.

Lycka till!


PS. Berätta gärna hur det löser sig för dig, mitt barnbarn växer så det knakar och är snart så stor att jag själv vill köpa en maskin till henne.DS
melvinara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-15, 10:05   #10
Christine Christine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 46
Smile

Nu har jag beställt denna http://www.sewingmachines.co.uk/HelloKitty_info.htm

Är fullt medveten om att det troligtvis inte är någon super-kvalitet, men jag är delvis ute efter att testa intresset. Tycker hon att det är jätteroligt så kan lillasyster få ta över HelloKitty-maskinen och då kan vi köpa en bättre till henne.
Till saken hör att jag själv har ett gäng riktigt bra maskiner (alldeles för många om man frågar min man ) som hon kan sy på om hon tycker att det är kul. Tror dock att hon just nu kommer tycka att det är roligare att få en "söt" egen liten maskin.

Nu är det bara att vänta och hoppas att den hinner komma innan hennes födelsedag.
Christine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-15, 10:10   #11
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Jag googlade med orden: janome+hallo+kitty+sewing+machine+for+kids+buy+onl ine+uk
och fick fram många fina webbsidor, bland annat gamla hederliga Amazon!


http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-Janome...61219704563%26

Strax nedanför rutan med belopp och budgivning, så finns rubriken:
No additional import charges on delivery!
Det kanske var där du hade läst om fraktkostnader med mera? Om inte så rekommenderar jag att läsa där, för då kan du få en aning om avgifterna. Och Amazon brukar ha många bra fraktalternativ.



Lite extra info.....Maskinen i ebay länken ovan finns i USA, tänk på att elen där inte är densamma som här samt att det tillkommer frakt och importkostnader på ca 170 dollar.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-15, 10:18   #12
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Citat:
Christine skrev: Visa inlägg
Nu har jag beställt denna http://www.sewingmachines.co.uk/HelloKitty_info.htm

Är fullt medveten om att det troligtvis inte är någon super-kvalitet, men jag är delvis ute efter att testa intresset. Tycker hon att det är jätteroligt så kan lillasyster få ta över HelloKitty-maskinen och då kan vi köpa en bättre till henne.
Till saken hör att jag själv har ett gäng riktigt bra maskiner (alldeles för många om man frågar min man ) som hon kan sy på om hon tycker att det är kul. Tror dock att hon just nu kommer tycka att det är roligare att få en "söt" egen liten maskin.

Nu är det bara att vänta och hoppas att den hinner komma innan hennes födelsedag.

Är hon lika tokig i söta saker som min dotter var i den åldern så lär hon älska maskinen.
Brukar ta en vecka att få hem maskinen när man beställer från SMD, himla bra ställe att handla från.
Skriv gärna ett par rader om hur maskien verkar att sy på.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-15, 11:32   #13
Christine Christine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 46
Jag lovar att testa och återkomma med hur den är...

Lite synd tycker jag att inte Janomes barnsymaskiner finns i Sverige. Den turkosa Janome Hello Kitty-maskinen har ju fått väldigt bra kritik och det verkar som det är många vuxna som använder den också.

Även jag hade kunnat ha nytta av en liten bra maskin ibland. Jag har tidigare gått på många lappteknikskurser och då hade det varit smidigt att slippa släpa med sig en stor maskin.
Christine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-30, 13:28   #14
Sytråd Sytråd är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2013
Inlägg: 1
Janome mini sew deluxe

Hittade en Janome mini sew deluxe på en tysk webshop. De har tyvärr slutat produceras och det är rea på den nu. Beställde en till min sysugna 7-åring. Toppen är att den syr i snigelfart och har skydd för nålen...
http://www.naehpark.com/index.php?cl...ee585f4b9127ba
Sytråd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-06, 12:36   #15
Christine Christine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 46
Smile

Citat:
Sytråd skrev: Visa inlägg
Hittade en Janome mini sew deluxe på en tysk webshop. De har tyvärr slutat produceras och det är rea på den nu. Beställde en till min sysugna 7-åring. Toppen är att den syr i snigelfart och har skydd för nålen...
http://www.naehpark.com/index.php?cl...ee585f4b9127ba
Den verkar ju toppen. Den hade jag absolut köpt om jag sett den tidigare. Vad får du betala totalt (inkl. frakt) för den?


Den jag beställde från England kom på mindre än en vecka, helt suveränt tycker jag!
Dottern fick den i födelsedagspresent förra veckan och blev jätteglad.
Det var så roligt för veckan innan hon fyllde (samma dag som symaskinen kom) hade hon syslöjd för första gången. Hon ringde mig till jobbet (just när jag satt på mitt kontor och öppnade kartongen med symaskinen) och hon var helt exalterad. -Vet du mamma, vi har haft syslöjd idag, och vi fick sy på SYMASKIN. Det var jätteroligt och jag har sytt en provlapp alldeles själv...

Onekligen en bra början.


Nu har vi testat maksinen och den funkar alldeles utmärkt. Sömmarna blir snygga och den är lätt att hantera.
Dessutom fick vi med 50! trådrullar (modell större) i olika färger och diverse tillbehör som nålar, måttband, spolar, sprättkniv mm. Så nu har vi tråd för väldigt lång tid framöver.
Frakten var gratis och jag betalade 920:- för maskinen och fick då tråd mm. på köpet. Det tycker jag definitivt att det var värt.

Så här långt är vi väldigt nöjda både jag och dottern.
Christine är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
barnsymaskin

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons