Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-01-01, 16:21   #1
Tewy Tewy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 2
Talking Äntligen ska jag få min syhörna!!

Jag är 15år hm, snart 16 och bor givetvis hemma då. Har ett medelstort rum och har nu äntligen fått tillstånd att göra en syhörna i mitt rum Men då har jag ju lite frågor.

Vad tycker ni jag ska köpa för symaskin? den jag har nu är inte den bästa och har gjort sitt så den ska bytas ut.
Jag har tittat på ett bord på IKEA som heter VIKA Blecket. De är som ett litet ljusbord i bordet

Jag har en dröm om att designa egna kläder. Inte som heltidsjobb eftersom jag ser det målet för långt bort men som hobby, på fritiden. Jag undrar då hur man använder en provdocka? är det istället för mönster, eller för att testa mönstret?

Ni får gärna komma med förslag över vad jag skulle behöva i min lilla syhörna och hur jag ska komma igång.
Just nu så stickar och virkar jag mest eftersom symaskinen inte är den bästa som sagt.
Eftersom jag inte har sytt så mycket så vill jag mer än gärna ha mönster, klänningar, linnen, kjolar, byxor allt som ni har över
Tack för hjälpen.
Tewy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-02, 12:10   #2
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
GRATTIS GRATTIS GRATTIS till din blivande syhörna, det är en fantastisk hobby.
Det jag känner är viktigt i en syhörna är ett
rikigt stort bord, så stort du nu kan få plats i ditt rum och riktigt bra belysning. Bordet som du nämner på IKEA tror jag inte du har någon användning för, för ljusbordet stjäl plats, sikta på en stor plan arbetsyta som du både kan sitta och sy vid, rita upp mönster på och klippa ut tygdelar på. När det gäller förvaring av trådrullar med mera så sikta på lådor med lock för sömnad dammar ner fruktansvärt mycket. Viktigt är också att ha nära till strykjärn o strykbräda för när man syr så pressar man hela tiden. GLÖM INTE en riktigt bra sax som du bara klipper tyg med, till mönster och annat kan du ha vilken sax som helst att klippa med.
På provdockan ställer du in dina mått (eller andras om du syr till någon annan) och sedan provar du plagget du sytt på provdockan för att se hur det sitter och var du eventuellt behöver sy in eller lägga ut. En provdocka är mycket användbar men dyr och det är nog inget du ska sikta på nu när du är i starten av din sömnadskarriär.
Lycka till i din sömnad.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-02, 12:13   #3
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Man kan göra en egen provdocka, det behöver inte bli särskilt dyrt. =O)
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-02, 12:19   #4
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Glömde att skriva att om du ska köpa symaskin så försök hitta någon slags jubileums-maskin. Alla märke ger ut sådana med jämna mellanrum och de brukar vara bra pris på dessa maskiner och dessutom brukar det finnas många finesser och extrasömmar. Håll också koll på begagnat-marknaden men var noga när du köper så att allt funkar utan strul för det finns inget man blir så förbaskad och lessen över som en krånglande symaskin.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-02, 12:31   #5
Gidget Gidget är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 718
Grattis, vad roligt att få göra i ordning en syhörna. Det viktigaste är naturligtvis att ha ett så stort bord som möjligt, en variant kan vara ett klaffbord som du kan "förstora" när du ska klippa m.m. Om du har en byrå så kanske du kan fixa till en av lådorna till att ha trådrullar, band m.m. i. Ikea har mycket bra lådor till alla småsaker som man samlar på sig. Hos t.ex. Claes Ohlsson finns det bra sortimentlådor som man kan ha knappar, nålar, spolar etc i. De finns i olika storlekar. Jag använder också kakburkar som man får när manköper kakor i affärerna till allt möjligt, både trådrullar och band. En annan idé kan vara att ha en vikbar skärmvägg med spegel på ena sidan och tyg, tapet eller målat på baksidan och som går på hjul.Med den kan du skärma in syhörnan så du slipper plocka undan och det ändå inte ser stökigt ut i rummet.
Det viktigaste är sedan att bara sy på, övning ger färdighet och man lär sig något hela tiden.

LYCKA TILL
Gidget är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-02, 12:36   #6
aaaaaa aaaaaa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 447
Pröv att titta på Janomes Easy Jeans symaskin, en god stark maskin till en vettig peng. Når du skall ha din hörna i ditt rum, så utgår jag ifrån att din yta kan bli något begrånsat av rummets storlek, så en lösning kann vara att du kan ha ett bord,fäst i väggen, som kann vikas upp når du inte använder det. Du kann ha trådförvaring och dylikt i skåpet.
I stil med "bytabjöjar skåp" men något större forstås,
aaaaaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-02, 14:44   #7
Avslut0801 Avslut0801 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 335
Håller med de andra om att det är viktigt med ett stort bord. Det skulle jag gärna ha, men jag har inte plats för ett särskilt sådant. I stället använder jag strykbrädan till allt sånt. För att kunna rita på den så lägger jag på ett hyllplan från IKEA (det största). Jag syr mest barnkläder och andra mindre saker, så den räcker gott.

(Jag antar att du inte heller kommer att ha så mycket plats, så det tipset får du av mig.)
Avslut0801 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-02, 14:52   #8
HelenNorlin HelenNorlin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 15
Hur gör man en egen provdocka? Har velat haft en i evigheter men aldrig haft råd.
HelenNorlin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-02, 15:00   #9
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Det har diskuterats tidigare, så sök.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-27, 19:06   #10
crustsara crustsara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 10
hur då?? tell me!!
crustsara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-27, 19:11   #11
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Kolla i listen under flikarna så ser du "sök i forumet"
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-27, 21:10   #12
aliquis aliquis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 162
Jag tyckte att de här två var prisvärdast när jag kollade:
http://www.sewingmachines.co.uk/Janome4623_info.htm
http://www.sewingmachines.co.uk/Janome4800_info.htm

http://www.singermachines.co.uk/Mach...ng-machine.htm
http://www.singermachines.co.uk/Mach...inger/9940.htm (9910 där)

Var två andra alternativ.
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-27, 22:10   #13
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Citat:
DrJackson skrev:
Hur gör man en egen provdocka?
Här är massor av inlägg i hur man gör en provdocka.

http://www.sysidan.se/forum/search.p...der=descending
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-27, 23:37   #14
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
jag bor själv hemma och har därmed även jag trängt in en syhörna i mitt rum.

Det där med stort bord att klippa till tyger på är ett problem, men jag har löst det så att jag ibland är på golvet (varning för tillfällig ryggont knäont och att man måste dammsuga innan så att inte tygerna blir helt skitiga) och ibland så är jag på matsalsbordet. (Jag dörmmer om att ha ett höj och sänkbart matsalsbord när jag flyttar hemmifrån...)

Jag har en hurts att ha alla lådor och pryttlar i, det funkar jättebra. och sen behöver du också pärmar att ha skisser, mönster mm i. Kontorsgrejer är också bra att ha nära till hands (linjaler, tejp, pennor, suddi häftapparat mm.) Tidskriftssamlare använder jag mycket då jag ofta köper tidningen bruda.
Där i finns jättemycket mönster till en billig penning (54:-), dock är det jättedåliga sömnadsbeskrivnar i, men välj de enklare mönstrena. Burda finns hos välsorterade tidningsförälsjare (pressbyrån, ica maxi)

Här kom lite tips och trix från mig!
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons