Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-12-16, 09:19   #1
Fruhilde Fruhilde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 120
Question Vilken coverstitch ?

Jag har blivit helt såld på sömnad här under hösten. Köpte min första overlock och sitter säkert och syr minst ett par timmar varje dag numera

Jag använder tvillingnål flitigt på symaskinen men är rejält sugen på att kunna sy coversömmar istället så att resultatet blir än mer proffsigt. Vet dock inte vad jag ska välja att spara ihop till för maskin.

Jag vill inte ha en kombinationsoverlock/cover för jag behöver ju växla mellan maskinerna hela tiden.

Jag förstår att många har Janome Cover Pro men det verkar lite mixat hur lättanvänd den upplevs. Ni som har en sådan vad tycker ni? Vad funkar? Vad funkar inte? Jag tycker t.ex. att den verkar intressant eftersom det finns bra med plats på höger sida av maskinen.

Brother cover har någon en sådan?

Babylock coverstitch har någon en sådan? Den är dyr så det tar ju tid att spara ihop men jag funderar på om den är värd skillnaden i pris?


Jag vore jätteglad om någon känner för att skriva några rader och ge mig input i mina funderingar!
Fruhilde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-16, 10:23   #2
Josie Josie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 134
Jag hakar på med en fråga till:
Är det bara till Janomen man kan köpa en kantbandsguide original?
Jag vet att man kan hitta "coverstich machine binder" på Ebay men verkar ju vara en del pyssel att få till det.
Josie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-16, 10:27   #3
Fruhilde Fruhilde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 120
Citat:
Josie skrev: Visa inlägg
Jag hakar på med en fråga till:
Är det bara till Janomen man kan köpa en kantbandsguide original?
Jag vet att man kan hitta "coverstich machine binder" på Ebay men verkar ju vara en del pyssel att få till det.
Kantbandsguide? HAr inte ens tänkt på att det skulle finnas. Är inte de jättedyra?
Fruhilde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-16, 11:26   #4
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Till Brother 2340 finns det diverse extrafötter, bland annat bandkantningstillsats.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-16, 12:03   #5
soppen soppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 80
Jag har en Brother Coverstich 2340 CV och har köpt till bandkantaren till den. Köpte även på E-bay men jag har inte lyckats få fast dem på maskinen trots att det stod i annonsen att de skulle passa till maskinen.
Så det är nog bättre med orginalet.
Min maskin köpte jag begagnad och den fungerar jättebra.
soppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-16, 12:27   #6
Fruhilde Fruhilde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 120
Citat:
soppen skrev: Visa inlägg
Jag har en Brother Coverstich 2340 CV och har köpt till bandkantaren till den. Köpte även på E-bay men jag har inte lyckats få fast dem på maskinen trots att det stod i annonsen att de skulle passa till maskinen.
Så det är nog bättre med orginalet.
Min maskin köpte jag begagnad och den fungerar jättebra.
Tack för infon! Jag har overlocken 3034D och den har en fiffig friarmsfunktion men coverstitchen ser inte ut att ha det?
Fruhilde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-16, 12:29   #7
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Vad bra att du frågar om det! Sitter just och kollar på hur det ligger till med friarmen på 2340, och tycker inte heller att det ser ut som den har det.
(Funderar på att byta ut min Janome CP till en Brother eftersom jag kan få tag i bra "fotpaket" till Brother.)
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-16, 12:38   #8
Josie Josie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 134
Skövde symaskiner tar 1749kr för den till Janome Coverpron: http://butik.skovdesymaskiner.se/pre...de-12-mm/894-0. Vad den kostar till Brothern vet jag ej eftersom jag inte hade hittat någon sådan på nätet.
Hur fungerar orignal-kantaren till Brother, gör den dubbelvikt på båda sidor dvs fyra lager tyg? Jag vet att den del Janome-användare köpt 3-lagersvariant på Ebay.

Ursäkta om jag kapade din tråd Fruhilde, men jag upplever möjligheten till att kunna sy kantband i ett moment som en av de stora vinsterna med en täcksömsmaskin (där snygga täcksömsfållar naturligtvis är en annan).



Bla Gekko har skrivit en hel del om kantbandning med Janome CoverPro: http://gekko-attsyengecko.blogspot.c...ips%20CoverPro
Josie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-16, 12:42   #9
Fruhilde Fruhilde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 120
Citat:
Josie skrev: Visa inlägg
Skövde symaskiner tar 1749kr för den till Janome Coverpron: http://butik.skovdesymaskiner.se/pre...de-12-mm/894-0. Vad den kostar till Brothern vet jag ej eftersom jag inte hade hittat någon sådan på nätet.
Hur fungerar orignal-kantaren till Brother, gör den dubbelvikt på båda sidor dvs fyra lager tyg? Jag vet att den del Janome-användare köpt 3-lagersvariant på Ebay.

Ursäkta om jag kapade din tråd Fruhilde, men jag upplever möjligheten till att kunna sy kantband i ett moment som en av de stora vinsterna med en täcksömsmaskin (där snygga täcksömsfållar naturligtvis är en annan).



Bla Gekko har skrivit en hel del om kantbandning med Janome CoverPro: http://gekko-attsyengecko.blogspot.c...ips%20CoverPro
Du kapar inte ! Ju mer som skrivs här ju mer får jag ju veta. Jag hade inte ens tänkt på det där med bandkantaren innan men eftersom jag också syr en hel del band så är det intressant för mig också så småningom.
Fruhilde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-16, 12:46   #10
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Jag är urkass på det här med fötter/tillsatser, men den här får jag till att den viker både på bak- och framsida (Brother):
http://webstore.quiltropolis.net/sto...3&Item_ID=3146
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-16, 12:51   #11
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Och den här fattar jag som att den är för färdigvikta kantband.
http://webstore.quiltropolis.net/sto...3&Item_ID=3147

$479 för maskin OCH alla fötter... Visst blir man avis?! Undrar om min kompis där borta ska få handla...
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-16, 13:06   #12
Fruhilde Fruhilde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 120
Citat:
Sotis skrev: Visa inlägg
Och den här fattar jag som att den är för färdigvikta kantband.
http://webstore.quiltropolis.net/sto...3&Item_ID=3147

$479 för maskin OCH alla fötter... Visst blir man avis?! Undrar om min kompis där borta ska få handla...
Hjälp vad mycket billigare den var där.
Fruhilde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-16, 13:27   #13
soppen soppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 80
Jag gav 485:- för min org.bandkantare med pressarfot i från Brothershopen. Och den viker så det blir 4-dubbelt. Var därför jag beställde i från E-bay för att få 3 vikningar och en med lite bredare kant, men som sagt vet inte hur jag ska få fast dem på maskinen utan att göra nya hål i den.

2340 har ingen friarm, men jag upplever att både Janome och B 3034 friar är väldigt bred. men jag kan ju ha fel.
soppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-16, 15:58   #14
Fruhilde Fruhilde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 120
Jo friarmen är ju inte direkt jättesmal, men jag använder den funktionen en hel del. Tycker det är ganska smidigt, men å andra sidan är det kanhända en vanesak.
Fruhilde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-04, 10:09   #15
nibbelina nibbelina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 57
Är det någon som handlat från den sidan, känns ju riktigt frestande må jag säga 479 dollar för maskin och pressarfötter...Undrar vad frakten hamnar på??
nibbelina är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons