Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-06-15, 09:04   #1
Froskur Froskur är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 11
Question Hjälp med mönster

Hej.
jag har fastnat lite på min bolero som jag virkar. Så här ser mönstret ut:


BOLERO: Virka 105-115-125-135-145-155 lm med virknål nr 3 med Cotton Viscose.
Varv 1: Virka 1 fm i 15:e lm från virknålen och virka sedan så här: 7 lm, *hoppa över 4 lm, 1 fm i nästa m*, upprepa *-* varvet ut = 19-21-23-25-27-29 lm-bågar totalt, vänd arb.
Varv 2: Virka 14 lm, 1 fm i den mittersta av de 7 lm i första lm-bågen från föregående v, 3 lm, 1 fm i samma lm, *7 lm, 1 fm i mittersta lm på nästa lm-båge, 3 lm, 1 fm i samma lm*, upprepa *-* varvet ut och avsluta med 7 lm, 1 fm i 3:e lm på sista lm-bågen, 3 lm, 1 fm i samma lm, 7 lm och 1 fm i 8:e lm på sista lm-bågen, vänd arb.
Varv 3: 14 lm, 1 fm i den mittersta lm på första stora lm-bågen från föregående v, 3 lm, 1 fm i samma lm, *7 lm, 1 fm i mittersta lm på nästa stora lm-båge (den lilla lm-bågen hoppas över), 3 lm, 1 fm i samma lm*, upprepa *-* varvet ut och avsluta med 7 lm, 1 fm i 3:e lm på sista stora lm-bågen, 3 lm, 1 fm i samma lm, 7 lm och 1 fm i 8:e lm på sista stora lm-bågen, vänd arb.
Upprepa sedan varv 3, d.v.s. öka 1 lm-båge på varje v tills det är 35-39-43-47-51-55 stora lm-bågar totalt på varvet. Det sista v avslutas så här: 1 fm + 3 lm + 1 fm i 4:e lm på sista lm-bågen, vänd arb. Ökningen är nu färdig. Fortsätt sedan virka så här: Börja varje varv med 7 lm i stället för 14, sedan 1 fm + 3 lm + 1 fm i mittersta m på den första stora lm-bågen från föregående v, virka v som tidigare och avsluta med 1 fm + 3 lm + 1 fm i 4:e lm på sista lm-bågen, vänd arb.
SAMTIDIGT när arb mäter 20-21-23-25-27-29 cm delas det för ärmhål – se förkl nedan!

Den del som jag har markerat med fet stil får jag bara till att öka med 1 båge på varje varv.Har jag tolkat mönstret helt fel? Jag är inte så van vid att läsa av mönster.

Här är länken till hela mönstret
http://garnstudio.com/lang/se/visopp..._id=25&lang=se

tack på förhand!



Nu ser jag att mitt mönster som jag har skrivit ut inte stämmer med det som finns på nätet just nu...
På mitt står det nämligen "Upprepa sedan varv 3, d.v.s. öka 1 lm-båge på varje sida på varje varv tills det är...."

Men fortfarande känns det som att den är lite väl stor.. Mitt arbete mäter redan ca 20 cm (som det ska när man ska dela för ärmhål) Men då står det ju att man ska ha hunnit virka några varv utan att öka först!!

Senast redigerad av Froskur den 2009-06-15 klockan 09:21.
Froskur är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-15, 10:39   #2
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
På en del mönster ökar man en gång per varv, då blir det ju på båda sidor ändå (jag ändrar alltid det till båda sidor vartannat varv, gillar det bättre).

Om du redan är uppe i rätt storlek så beror det på hur du virkar, eller så sträcker du arbetet för mycket när du mäter. Jag brukar mäta på mig själv (eller den som ska ha boleron) och se när jag tycker det är lagom.

Tyvärr är det ofta rena skrivfel i en del mönster, här har dom kanske missat det där med "varje sida".
Ett tips är att prova det ena sättet och blir det inte bra så får du repa upp och prova det andra.

Lycka till
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-15, 13:21   #3
Froskur Froskur är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 11
Tack för tipset
Jag ska försöka att fortsätta så som det står på nätet eftersom det borde vara den senaste versionen.
Jag brukar också mäta på mig själv medan jag håller på men på det här mönstret är jag något förvirrad.. det känns som att jag virkar uppifrån och ner, men längre ner på mönstret beskrivs det hur jag ska virka ihop axlarna.. hmm
Froskur är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-15, 16:55   #4
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Ökningen du gör är ju för halva framstyckena. Du delar ju inte på styckena förrän vid ärmhålen (mystiskt sätt att göra tycker jag...), så jag förstår att den känns konstigt.
I såna fall är det oftast bäst att bara lyda mönstret, det brukar bli bra i slutänden även som det är svårt att se under tiden.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons