Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-11-01, 20:32   #16
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Tänk om de gjort som i Wild Kids istället! Där åker inga deltagare ut utan tvärt om. I varje avsnitt kommer det IN en deltagare istället.
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-02, 13:42   #17
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Jag tycker att det är bedrövligt att man ger deltagarna
för dåligt med tid. Tvingar dom att slarva.
Tror ingen av deltagarna gillar det.
Som Birgitta sa i förra avsnittet. (minns inte ordagrant men ungefär)

"Jag brukar sy åt andra.Kanske ingen frågar mig
igen efter det här. När dom ser hur jag slarvat"

/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-05, 19:43   #18
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Jag missade avsnitt nr 3 och nu går det inte att se på tv4play längre. Är det någon som har spelat in det avsnittet?
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-14, 15:25   #19
lindemann lindemann är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 188
Den jag trodde skulle vinna blev utröstat denna vecka...
Såklart är man ju inte med o ser allt... men så förvånat jag blev.
Tyckte om båda som blev utröstade... så vi får se hur det går härnäst... men snacka om att skulle vara stress tålig... måste nästan vara den egenskapen man ska ha bäst utvecklat för att orka vara med...
lindemann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-14, 16:28   #20
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag förstår inte riktigt varför stresstålig skall vara så viktig, om inte viktigaste saken man ska ha som en glad amatör? Eller har jag misstagit programmets mål? Trodde det skulle vara ett antal glada amatörer som skulle sy och visa vad de kan?

Då tycker jag att de ska få 10 timmar minst på att sy de här byxorna t.ex. Dubbla tiden om inte annat.

Med sådan fruktansvärd tidspress så blir det mer frågan om att försöka sy klart så fort som möjligt och sedan blir design, dekoration, detaljer en sekundär fråga. SÅ TRIST!!!

Eller kanske de vill ha en vinnare till en nystartad sömmerskefabrik där de ska sy på ackord?

Och med tanke på tidsbristen så får de ha symaskiner som krånglar hela tiden också. Verkar som de ofta gnäller på symaskinerna... Symaskinen ska bara fungera, inte krångla. (men här blev det personligt, jag ger inte mycket för moderna...)

Men overlocken har jag en liknande modell. Man får ha tålamod och göra det ordentligt när man ska trä om den, inte kul om man ska göra det i tidspress.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-14, 17:42   #21
lindemann lindemann är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 188
Jag tror att det är lite skillnad på att vara syintresserat o att göra en show som producenterna tror folk vill se...
Jag hade ju hellre sett att de gett dem mycket mera tid ( som de tävlande oxå vill o har pratat om) o fått ge tid till kreativiteten, vi hade fått massor av tips o trix, men nu lär de ut lite basic, som ju oxå är bra... jag hade dock hoppats på en del nytt o inspiration... men det är ju fantastisk att de klara av så mycket bra på så kort tid. sista tävlingen var värst tidsmässigt för dem alla utom killen...
lindemann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-14, 22:29   #22
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Ja, dagens inlägg tar upp sånt som jag helt stöder. Den helt omöjliga och omänskliga tidspress som finns gör inte programmet mer sevärt eller mer spännande. Det är trist att de tävlande ska tvingas att slarva och inte kunna visa vad de verkligen kan. Lägg på lite mera tid.
Vad som verkligen slog mig är att domarna tyckte att Andreas hade utvecklats så mycket under inspelningstiden. Det hade kanske någon annan som slagits ut tidigare också kunnat göra. Varför måste folk slås ut alls? Man kan låta alla vara med hela tiden och poängsätta alstren i varje deltävling och ha en vinnare på slutet i alla fall.
Jag ser gärna lite mera sömnadsteknik och materiallära också.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-14, 22:51   #23
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Jag förstår inte riktigt varför stresstålig skall vara så viktig, om inte viktigaste saken man ska ha som en glad amatör? Eller har jag misstagit programmets mål? Trodde det skulle vara ett antal glada amatörer som skulle sy och visa vad de kan?

Då tycker jag att de ska få 10 timmar minst på att sy de här byxorna t.ex. Dubbla tiden om inte annat.

Med sådan fruktansvärd tidspress så blir det mer frågan om att försöka sy klart så fort som möjligt och sedan blir design, dekoration, detaljer en sekundär fråga. SÅ TRIST!!!

Eller kanske de vill ha en vinnare till en nystartad sömmerskefabrik där de ska sy på ackord?

Och med tanke på tidsbristen så får de ha symaskiner som krånglar hela tiden också. Verkar som de ofta gnäller på symaskinerna... Symaskinen ska bara fungera, inte krångla. (men här blev det personligt, jag ger inte mycket för moderna...)

Men overlocken har jag en liknande modell. Man får ha tålamod och göra det ordentligt när man ska trä om den, inte kul om man ska göra det i tidspress.
Anledningen till att de utsätts för stress är för att de ska "bli bra TV" det måste hända något som gör att tittaren stannar kvar. De enda som är intressant för en sådan produktion är antalet TV-tittare. I övrigt betvivlar jag att de över huvudtaget bryr sig. De söker att kunna spegla programmet utifrån så många vinklar som möjligt. Inte ur sömnaden. Vill du se det blir det UR, SVT.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-15, 09:06   #24
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Jag har sett väggen med sybehör "in real"
Maffigt!!
Det är jättesynd att deltagarna inte ges tid
att frossa i kreativitet bland "guldet" där.

/ Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-15, 09:09   #25
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja. De närmaste vi kom var maskeraddräkterna.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-15, 18:43   #26
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Citat:
Anledningen till att de utsätts för stress är för att de ska "bli bra TV" det måste hända något som gör att tittaren stannar kvar.
Tävlingarna kan ju bli långa, men producenter behöver ju inte visa varje minut av tävlingen, utan det är ju montage och klipp som gäller. Jag tror inte de strävar efter "bra tv", utan efter billigare tv. Tv-teamet kostar ju att ha springande där och filmande. I "Great British Sewing bee" hade de tävlat i två dagar för varje avsnitt, men själva avsnittet komprimerades till bara drygt 40 minuter långa. Men det kostade nog rätt mycket, för mycket, gissar jag, för svenska tävlingen. Har ingen direkt erfarenhet av tv-filmande dock.

Citat:
Vad som verkligen slog mig är att domarna tyckte att Andreas hade utvecklats så mycket under inspelningstiden.
Jag blev också lite fundersam. Visst, man ser ju inte allting i tv, men byxorna sydde han ju som hobby redan före programmet, sades det någon gång där. Hans sömmar kanske blivit snyggare? Däremot var det nog riktigt knivigt för t ex Anna som inte syr eller använder byxor att fixa gylfen utan instruktioner.
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-15, 19:23   #27
SyEmma SyEmma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 78
Jag måste säga att jag faktiskt är riktigt besviken på programmet. Jag hade hoppats på något mer i stil med Project runway, där man får se hela outfits. Inte enstaka plagg.. Och som det nämns tidigare har de för kort tid på sig, eftersom det fokuseras mer på tidspressen än på kreativiteten.

Fast det kanske är ett roligt program för någon som själv inte kan sy, men att sy ett par tights är (i mina ögon) ingen jättestor utmaning när man dessutom redan har ett mönster och bara behöver bry sig om tygval och tidspress.. Självklart är det bra gjort av deltagarna, för jag själv skulle inte klara tidspressen. Men det verkar som att de byggt hela programmet efter tidspress och valt utmaningar därefter, istället för att välja utmaningar som visar kreativitet och fantasi.

Man borde kunna göra ett program som kombinerar tidspressen och kreativiteten tycker jag
SyEmma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-15, 19:45   #28
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Talla, du har nog rätt, det är tvteamets tid som inte ska slösas på därav kort tid.... Lågbudget. De har ju fått sponsrat mkt, t.ex. Janome står för maskinerna och Prym står för sytillbehören och tror rentav Stoff & Stil sagt någonting om att vara sponsor... Så det är tvteamets tid som kostar.

Usch vad tråkigt! Och pinsamt! Det är uppenbart de vet på förhand att det här inte blir stort och sänker sig själva.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-16, 00:37   #29
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Visst är det så. 15 timmar film blir i bästa fall 30 minuters
TV. Det är dyrbart och de försöker göra så billig TV som möjligt.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-17, 16:11   #30
AnnaNeah AnnaNeah är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 5
Wink

Citat:
Talla skrev: Visa inlägg
Tävlingarna kan ju bli långa, men producenter behöver ju inte visa varje minut av tävlingen, utan det är ju montage och klipp som gäller. Jag tror inte de strävar efter "bra tv", utan efter billigare tv. Tv-teamet kostar ju att ha springande där och filmande. I "Great British Sewing bee" hade de tävlat i två dagar för varje avsnitt, men själva avsnittet komprimerades till bara drygt 40 minuter långa. Men det kostade nog rätt mycket, för mycket, gissar jag, för svenska tävlingen. Har ingen direkt erfarenhet av tv-filmande dock.


Jag blev också lite fundersam. Visst, man ser ju inte allting i tv, men byxorna sydde han ju som hobby redan före programmet, sades det någon gång där. Hans sömmar kanske blivit snyggare? Däremot var det nog riktigt knivigt för t ex Anna som inte syr eller använder byxor att fixa gylfen utan instruktioner.
Alla program spelades in i ett svep under två veckor i ett hektiskt tempo så det där med utveckling har bara att göra med tur och vad man tidigare har erfarenhet i. Det är egentligen bara TV-snack. En "vecka" var egentligen bara en dag för oss. Men roligt var det ändå, så klart, oavsett hur det gick för mig
AnnaNeah är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons